Gå til innhold
Arkivverket

[#50727] Hvor ble de av mellom 1881 (Nes,Akershus) og 1900 (Grønland, Oslo)?


Gjest Berit K. Helgedagsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Lars Sigvard Syversen f. 27.03.1823 på Nes, Romerike var gift 9.01.1859 med Maren Hansdatter Hanstuen f. 1.04.1835. De fikk i alt 6 barn og alle ble født på Nes. De fire eldste er konfirmert på Nes, men så blir de borte for meg. Finner ikke de neste konfirmasjoner for Mina Thorine Larsdatter f. 25.03.1871 og Hans Kristian Larsen f. 7.10.1875. Jeg finner igjen Maren Hansdatter i 1900-tellingen for Grønland, nå som enke, hvor hun bor sammen med to barn, Halvor og Mina Thorine Larsen i Borggaden 5. Hun skrev seg der som Maren Larsen.I KB for Grønland finner jeg Maren Larsen død 16.07.1914 begravet 20.07.1914. Men når og hvor døde Lars Sigvard Syversen? Iallefall før 1900...Da er det store spørsmålet mitt: Hvor bodde de mellom oktober 1881 (Nes) og 1900 (Borggaden 5, Grønland)? Har noen en ide hvor de befant seg? Hadde vært flott å fått en løsning.....Mvh Berit K. Helgedagsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Tusen takk! Nå vet jeg at de faktisk bodde på Grønland 10 år før folketellingen!Jeg vet også at de senere på 1900 bodde i Smedgaten 35. Har bl.a. et brev til dattera Laura, men det er nok etter at moren, Maren, døde. Det kan tyde på at de har holdt seg i samme område av Oslo.Da har jeg igjen å finne konfirmasjonen til Mina Thorine og når Lars Sigvard Syversen døde.Hjertelig takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Ser av kirkeboka ved Hans Cristians konfirmasjon at faren Lars Sigvard Syversen var bygselmand. Hva er det for et yrke? Jeg vet at å bygsle har med å leie jord/grunn, men hva gjør/gjorde en bygselmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Iflg Hjemmets Bokforlags minileksikon:'Bygsel, bygsling (av norrønt): det å leie bort jord. I eldre tid form for langvarig leie av gårdsbruk. Slike leieforhold var i utstrakt bruk. Eieren av jorda ble kalt jorddrott og leieren ble kalt bygselmann (bygsler) eller leilending. I dag er de fleste slike bygselforhold avviklet.Bygsel brukes i dagligtale også om feste, dvs forskjellige former for leie av jord.'Hvor omfattende bygsling av grunn var i Kristiania på slutten av 1800-tallet, vet jeg ikke.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Takk for opplysningene. Forstår jeg rett at bygselmann ikke er et yrke, men at han leier bolig? Ikke en som ordnet avtaler etc rundt bygsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit K. Helgedagsrud

Hvis noen vet noe om Lars Sigvard Syversens død eller Mina Thorines konfirmasjon, hadde det vært helt topp. Ser ut til at dette er en nøtt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.