Gå til innhold
Arkivverket

[#50733] Halvor Nilsen , Vikstuen, Åmot


Gjest Inger Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Grøhn

Halvor Nilsen ble i 1826 gift med Oleana Svendsdatter. De bodde på Vikstuen i Åmot. Halvor skal være født ca. 1802, men kan noen fortelle meg hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Halvor Nilsen jeg finner i 1865-tellingen i Åmot er denne karen.Han er også gift med en Oleana, men hun har et annet etternavn enn Svendsen? LenkeLurer på om det kan dreie seg om samme par likevel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I så fall har du vel hans foreldre og søsken her i 1801-tellingen. LenkePasser bra med oppkalling av en av døtrene , Dorthe etter farmor, 1865 tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Takk skal du ha. Er litt usikker her, for Oelana Svendsdatter skal være født i 1803, men han kan jo ha giftet seg på nytt.... Må sjekke mer på Øgle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg er enig at det kan være noe rart med Oleanas fødselsår, men paret ser ut til å ha fått tre barn tidligere enn dem som er ført i 1865-tellingen:Først en Marthea Halvorsdatter dpt 20 aug 1827 i Stor Elvdal.så Svend Halvorsen dpt 1 nov 1829 Åmotog Iver Halvorsen dpt 10 jun 1836 ÅmotLenkeLegger inn lenke til den ene av disse barna. Det er ikke umulig at han kan være gift to ganger med en dame med samme fornavn?Det kan også være feil i folketellingen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det kan se ut til at Halvor har fått barn i to ekteskap? LenkeHer heter hustruen Amundsdatter som i folketellingen 1865.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Slett ikke umulig. Nå skal jeg se om jeg finner når Oleana Svendsdatter døde. Det siste barnet de fikk var født i 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Ja, det stemmer. Dette er hennes foreldre. De har jeg klart å følge langt bakover. Men Halvor Nilsen er jeg fremdeles usikker på. Fant ikke noe dødsfall for Oleana. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Ifølge Åmot bygdebok bd 2, side 78, Vikstua eller Svenstua, het husmannen i 1801 Sven Pedersen fra Ophus. Det er nok etter han plassen ble kalt Svenstua. Svigersønnen Halvor Nilsen fikk kjøpt plassen og skyldsatt den i 1837.Sven Pedersen Opphusstuen 1760- 13/10 1833 gift 1800 med Ragnhild Olsdatter Ophus 1762- 24/1 1834. Deres datter Oleanne Svensdatter f. 3/5 1802 ble gift med ovennevnte Halvor Nilsen. To andre døtre er også nevnt, Ingeborg 1800 og Pernille 23/5 1805.Innlegg (5) har lenke til Halvor og Oleannes vielse den 28/12 1826 i Stor Elvdal. Innlegg (7) har 3 barn: Marthea db 20 aug 1827 i Stor Elvdal, samt Svend og Iver døpt i Åmot. Nevnte Åmot bygdebok nevner ikke Marthea, men har Sven f. 19/9 1829, Iver 9/10 1835 og Nils 21/9 1838.Jeg har ikke løsningen vedr Halvor Nilsen, men tror kanskje den finnes på Ophus i Stor Elvdal. Ophus er nevnt i bygdebok for Stor Elvdal bd 2, side 767-792. Her finnes også en Svendstu Ophus på side 780. Desverre har jeg bare innholdsfortegnelsen, og ikke bokas innhold for Ophus. Kanskje andre kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Nei, Halvor Nilsen er det ikke lett å finne ut av. Jeg har sjekket bygdebok for Stor-Elvdal, men har ennå ikke lykkes å komme videre. mvh Inger Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.