Gå til innhold
Arkivverket

[#50736] Anne Johannesdatter f. ca 1834 i Froen


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Anne Johannesdatter, født ca. 1834 i Fron i Gudbrandsdalen, død 08.01.1903 på Forfot, Åfjord, gravlagt 16.01.1903 Å kirke, Åfjord, folketelling 1865 på Oldernesset, Åfjord, folketelling 1900 på Forfot, Åfjord, føderaadskone, enke Bestemoder.Gift 26.12.1856 Vor Frues kirke, Trondheim med Anders Jonsen Hage fra Soknedal. Faren hennes er oppgitt å være smed Johan Sivertsen.Trenger hjelp for å finne foreldrene hennes. Har ikke funnet henne som innflyttet til Trondheim eller konfirmert der, men har ikke sjekket alle kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne Johan Sivertsen i Trondheim 1865 er hennes far? LenkeHan er her oppført med hustru og en datter. Både han og hustruen er ført med fødested Trondheim.Mulig du kan finne ut mer ved å søke han i kirkebøker?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne smeden Joh. Sivertsen passer vel bedre i alder? LenkeDen forrige var nok alt for ung til å ha fått en datter ca 1834.Skal se om jeg finner noe om dette paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er vielsen til Anne og Anders Jonsen i Vor Frues kirke: LenkePussig nok fant jeg ikke vielsen i digitale kirkebøker , selv om de er fotograferte fra 1857 fra Vor Frues Kirke.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er vielsen til Anne og Anders Jonsen i Vor Frues kirke: LenkePussig nok fant jeg ikke vielsen i digitale kirkebøker , selv om de er fotograferte fra 1856 fra Vor Frues Kirke.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg kirkeboksiden, vielse nr. 57. Jeg hadde nok sett et år feil: LenkeFar er tydelig smed John Sivertsen, så du hadde helt rett.Lurer på om vi kan finne Annes dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke funnet noen Anne Johannesdatter døpt ca 1834 i kirkebøker , men en Anne som konfirmeres her, nest nederst på siden: LenkeDessverre står bare foreldres fornavn ført. Gård Steberg om jeg ikke tolker feil?Denne Anne er født 1834 i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk skal du ha Gunn. Hvilken kirke er denne konfirmasjonen i? Kan det tenkes at hun ikke er født i Froen i Gudbrandsdal, men at det er Vår Frues menighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kirkebøker for Sør-Fron og Nord-Fron ligger på arkivnett Oppland, men man kommer ikke lenger enn til 'velg prestegjeld'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg har også prøvd meg på arkivnett i en mnd. tid uten å komme inn.Er også usikker på patronymet til Anne. Hun og mannen Anders Jonsen får 9 barn, men den eneste sønnen som muligens kalles opp etter en bestefar er Johan Martin f. 1855. De andre barna er Anna Cecilie (1858), Julie Olufine (1863), Anthon Leonard (1866), Emilie Petrine (1868, Albertine Marie (1871), Rikard Severin og Theodor Bernt (1874) og Jørgen (1876).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hun oppføres som Johansdatter, som Johannesdatter da Johan Martin ble døpt i Vor Frue 23/9-1855. Johan og Johannes kan gå litt om hverandre etter min erfaring.Det står i kirkeboka ved Johan Martins dåp at begge foreldrene var i tjeneste hos Ole Knudsen på Brungjerdet. Her er deres arbeidsplass i 1865, og Ole Knudsen er fra Fron!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke om du har sett denne Johannes Syversen i Søndre Fron 1865?LenkeIfølge Stamrull for det fronske kompani ble han født 23/1-1803 (hørte hjemme på Skurdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Anne ble konfirmert i Åfjord den 29. september 1850 som nr. 1 av pikene: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2385&idx_id=2385&uid=ny&idx_side=-108>LenkeDer står hennes fødselsdato; 23/10-1834, og foreldrene står oppført som Johannes Bakken og piken Maria Iversdtr. Grøttingsstuen.I den lokale kirkeboka for Fron står Anne oppført som født 23/10-1834 og døpt 8/11-1834 i Sødorp kirke, Nord-Fron. Foreldrene står her oppført som ungkar og soldat Johannes Jacobsen Backen og pike Marit Iversdtr. Gryttingseie.Det er åpenbart at et sted underveis er patronymet til faren blitt feilført som Sivertsen i stedet for Jacobsen.Moren Mari(t) Iversdtr. Gryttingslien fikk utflyttingsattest til Oppdal den 12/8-1839 sammen med datteren Anne Johannesdtr. Gryttingslien som da var 5 år gammel.I 1865 finner vi Mari Iversdtr. på Oldernesset, gift med gardbruker og selveier Ole Engebrethsen fra Leksvika. Vi finner også Mari's datter Anne Johannesdtr. med mann og tre barn boende som inderster samme sted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Tusen takk til deg Aud for det som må være løsningen på denne Anne. Da skal jeg sjekke noen aktuelle folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.