Gå til innhold
Arkivverket

[#50738] Kan noen hjelpe å tyde navn?


Gjest Tove Ellingsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Ellingsund

Jeg fikk hjelp tidl til å finne Waldemar Pedersen. Han sto oppført i 1865-tellingen til Eid i Sogn og Fj. Der står det at han er 38 år. Født ca 1827. Jeg har forsøkt å finne han i føds reg fra årene. 1825 - 1828, men sliter med å tyde alle navnene. Kan noen gjøre et forsøk?Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Valdemar Peders. med kone og barn i 1865. Mulig det kan finnes opplysninger ved barnas dåp eller Valdemars vielse? Lenke Skal se om jeg finner noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er en Valdemar Pedersen født på Huneide indre i 1828 -Lenke - bare et forslag. Du får se om det kan stemme med geografien.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Takk for innspill. Jeg ser at i vielsespapirene til Waldemar og Anne Marie, så står det at far til Waldemar heter Peder Andersen Orheimsbakke. I 1865-tellingen ser jeg at gardsnavnet er Oremsbakke.Litt usikker på Valdemar født på Huneide..Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er totalt ukjent i dette området. Jeg burde vel ha skrevet Hundeide slik som det står i lenken.Som du ser er faren til denne Valdemar Peder Andersen, men det behøver ikke bety at det er den rette. Han er døpt på Eid, så det er en mulighet likevel. Har du noen navn på Waldemars/Valdemars barn? Valdemars mor i lenken heter Kari - kan det være et spor?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg inn vielsen fra denne kilden: Lenke Valdemar f. 1828 som Inger Eide har funnet passer bra med alder og fars navn.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det finnes kanskje også en bygdebok som kan hjelpe oss. Vet du hvilken det kan være for da kan du eventuelt be om oppslag i den her på forumet?Og har du evnetuelle barn til Valdemar, er det straks lettere å lete.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei igjen. Tusen takk til alle som har hjulpet meg :-)Inger: Du hadde helt rett. Det var jeg som ikke var helt oppdatert. Waldemar er far til Daniel Waldemarsen født 16.05.1869 på Manseth. Waldemar og Anne Marie fikk 3 barn før Daniel.Takk til Tor og Gunn! Nå fikk jeg rede på mer enn jeg hadde ventet :-)Mvh ToveMvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Iflg. Jacob Aaland/Edv. Os 'Eid og Hornindal' er Peder Andersen brukar på Indre Hundeide, bnr. 1, skøyta 1828, gift med Kari Jørgensdatter Myklebust frå Ålfoten.Eg ser at mor til Peder, Gunnhild, er fødd på Orheimsbakken, så der har nok vore forbindelse.Hundeide ligg på sørsida av Eidsfjorden, ikkje lange roturen frå Stårheim i dei dagar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei Aase. Dette blir mine barns forfedre fra min manns side, så noen opplysninger er kommet muntlig.Jeg tok det vel for gitt at Daniel og far hans Waldemar også kom fra Manseth. To av generasjonene var fra Manseth. Den ene lever i dag.Hei Gunnar. Jeg ser at geografikunnskapene mine er heller dårlig, men jeg har lært en del nå. Jeg antar at far til Peder Andersen da heter Anders? Du fant mor til Peder; Gunnhild. Har du fødselsdato?Uansett, takk for hjelpenMvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Brukarane generasjonen før Peder og Kari var Anders Pedersen som bygsla i 1789; han døydde 71 år gamal i 1839. Kona hans, Gunnhild Jakobsdatter Orheimsbakke, døydde 66 år gamal 1833, alt iflg. Aaland/Os.Boka har ingen opplysningar om fødsel og død når det gjeld Peder og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.