Gå til innhold
Arkivverket

[#50739] Hvor kommer Lars Torkelsen fra?


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Iflg. vielsen i 1804 Lenke leser jeg at han kommer fra Underhein, men jeg kan ikke finne dette stedet. Antagelig tyder jeg skriften feil. Kan noen hjelpe meg?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg burde kanskje ha nevnte at de giftet seg 4. november i Førde, Sogn og Fjordane og at han giftet seg med Birthe Ananiasdtr.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen
LenkeViser at det må være gnr 133 Heien i Førde, der gamle former inkluderer et forledd som passer med det at det står Underheien i kirkeboka.Hvor gammelt er stedsnavnet Angeland? Jeg finner ikke det i Rygh, og heller ikke i G. Holms bok. Hvis det er gammelt, kan det være viktig for mitt arbeid med angr-navnene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Tor. Jeg finner fortsattikke gården eller Lars Torkelsen. Leter i Førde Bygdebok og søker i DA, men får ikke tilslag. Navnet Angeland er ikke gammelt. Det ble tatt i 1962.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det nærmeste jeg kommer er Angen under Førde prestegard. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Navnet Angeland er ikke noe tema. Dette var et navn vi tok ca. 1962. Min oldefar het Salomon Førde og var skomager. Det er hans slekt jeg nå følger bakover. Jeg søker etter Lars Torkelsen sine aner. Jeg finner ikke gården Underheien noen steder. Jeg vet det finnes en gård som heter Heia, men den finner jeg ikke i FT og ikke i Førde Bygdebok. Har også søkt på FS, men ikke med resultat. Finner kun bryllupet hans og etterkommerne.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Desverre, han dør i 1808 og kona 2 år før.Jeg tror den Lars Torkelsen som gifter seg i 1804 med Birthe Ananiasdtr. og som får barn med henne i 1808, 1810, 1812 og 1818, har kommet som innflytter til Førde, men jeg finner ikke noe register over dette.Bjang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Det som i 'Norske Gaardnavne' er gnr 133 Heien i Førde må være den rette gården. Den ligger eller lå i Naustdal sokn. Kanskje har den hatt et lavere gårdsnummer i en annen kommune tidligere. Og Naustdal inngår kanskje ikke i den bygdeboka for Førde det tales om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg er enig i at gnr. 133 Heien må være rett gård.I dåpsprotokollene til barna blir gården nevnt som: Underheien, Heie og Svoren.Disse står som sagt ikke nevnt i Førde Bygdebok. Da er det bare å håpe at noen andre kan ha iformasjon om dette, eller at en kan søke i et lokalt historielag. Noen forslag??Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.