Gå til innhold
Arkivverket

[#50744] Eidanger - Tyding av tekst i kirkebok


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Kan noen hjelpe med fadrene til tvillingparet Johan Michael og Maria Røsler døpt 3. september 1733. Helt til høyre i 4. kolonne. Lenke'3. sept. en torsdag. I Eidang. k. Johan Michael Røsler og Maria Andreasdatter ... ægte børn: Tvillinger: Johan Michael baaren af ....... Margrethe.....Mayor Hans Holmboe.... Peter ....Else Maria baaret av Madam Else Kierulf....Mons............Borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Her er det jeg får ut av det:'d: 3 Sept: En torsdag I Eidang: k: Johan Michael Røsler og Maria Andreadatter deris Egte børn |: Tvillinger :| 1. Johan Michael Baaren af Frue Cancellie Raads Margrethe Deichman. Afs: Frøchen Fien, Mandf: Major Hans Holmboe, Hr: Capitain Peter Deichman. 2. Else Maria Baaren af Madam Else Kierulfs affist: Jomfrue Inger Borsse. Mandf: Cancellie Raad Carl Deichman, Monsr: Halvardus Borsse.'Jeg kjenner til alle fadderne, de figurerer også hyppig i kirkeboka på den andre sida av ælva :-)Jeg er usikker på hva 'Affist.' / 'Afs.' står for, men det er tydeligvis en betegnelse på kvinnelige faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror det står omtrent slik:D. 3 Sept. En Torsdag: I Eidang. K.: Johan Michael Røsler og Maria Andreadtr. deris Egte Børn (Tvillinger), 1. Johan Michael Baaren af Frue Cancellie Raads. Margrethe Deichman, Ass.: Frøken Fien, Mandf.: Major Hans Holmboe, Hr. Capitain Peter Deichman, 2. Else Maria, Baaren af Madam Else Kierulfs., assist. Jomfrue Inger Borse. Mandf.: Cancellie Raad Carl Deichman, Monsr. Halvardus Borse.'Ass.' betyr nok assistert av, dvs. en som bar barnet, og en som 'assisterte'.Dessuten en liten anmerkning i høyre hjørne: 'Denne Barnedaab skal staa imellem d. 13 og 14 Søndag efter Trinit.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Else, den anmerkningen du viser til er nok en referanse til den øverste dåpen i samme kolonne, hvor det står en stjerne nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk skal dere ha!Jeg prøver meg på en identifikasjon:1. Margrethe Deichhman er da Margrethe Bartholomeusdtr. Deichmann født ca. 1708 gift med Herman Hermanson Løvenskiold f. 17012. Førken Fien kan være en datter av Johan Erich Fien født 1684 og Maren Jensdtr. Pharo f. 1685.3. Major Hans Holmboe er Hans Olson Holmboe f. 12.04.1685 i torrild, Danmark gift med Trine Maria Gustava Jørgensdtr. Mandal.4. Peter Deichmann kan være Margrethe's bror?5. Else Kierulf (ukjent)6. Inger Borse født ca. 1677 gift med Herman Hermanson Leopolders Løvenskiold født ca. 16777. Carl Deichmann - en bror av Margrethe oppcalt etter morfaren Carl Rosenmeyer?8 Halvardus Borse er Halvardus Severin Joachimson Borse født 1719 - sønn av Joachim Halvorsen Borse og Charlotte Amalie Arnoldt - en nevø av Inger Borse?Dette var litt av et fadderkompani til en urtegårdsmanns tvillinger.Johan Michael Røsler var født ca. 1698 i Leipzig, Sachsen og var urtegårdsmann med borgerskap som 21.12.1746. Om han ble gift med Maria Andreasdtr. før han kom til Norge vites ikke. Jeg har heller ikke flere opplysninger om henne. Kanskje dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Else Kierulfs var vel antakelig Else Søfrensen Brinch (1694-1746). Hun var først gift med James Bowman (1681-1730) og ble i 1732 gift med Cancelliraad Hans Jensen Kierulf (1699-1743).Dette står det skrevet om her: http://home.online.no/~el-helg/Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg begriper ikke hvorfor lenken gikk dit, men her er en kopi av det som stod:L.matr.no. 25. Aalle-gaarden - Baumanngaarden av F.C. Knudsen- - - - -James Bowmann, født 1681 i England d. 1730, gift med Else Søfrensdatter Brinch, født i Arendal 1694 d. 1746. Bowmann oparbeidede en stor trælastforretning med skibsrederi, ligesom han eiede sagene paa Herre. Han har øiensynlig bygget gaarden omkring 1710, i hvertfald eiede han gaarden i 1714. I 1716 er han i skattemandtallet opført med en skat af 40 Rdl. Børn:Karen, f. 1712 d. 1797, ugift, bisat i Kirken. Hun eiede i 1773 hus pad den saakaldte «Controllør-Haugen» - nu Kirkehaugen.Marie, f. 1714 d. ung.Søren, f. 1715, gift I. i 1731 med Karen Jensdatter, gift II. i 1755 med Hedvig Ulricha Eliesen (en søster af Justisraad Christian Anchers hustru). Deres søn, Hans, f. 1749 d. 1797. Søren Bowmann forpagtede Bjørntvedt af baron Severin Løvenskiold. I 1752 holdt han frivillig auktion paa Bjørntvedt over besætning og redskaber.Thomas, f. 1718 d. 1769 hos sin søster Karen.Marie Christine, f. 1720 d. 1761; hun var fadder hos Niels Aall i 1737, gift i 1739 med Petter Chr. Jørgensen, skibsreder i Langesund. James, f. 1722.Lars, f. 1725 d. 1764. Om ham, se under L.matr.no. 32, «Hammondgaarden». Hanna, f. 1729. Jacobine, f. 1731, efter faderens død. I 1755 gift med Stian Herlofsen, Arendal.--------------------------------------------------------------------------------Cancelliraad Hans Jensen Kierulf, født 1699 d. 1743. Han var bror af Sorenskriver i Bamble, Søren Kierulf, og drev trælasthandel i Porsgrund. I 1732 blev han gift med James Bowmanns enke, Else Brinch, og overtog med hende Bowmanns gaard og forretning. I 1742 kjøbte han af Niels Jacobsen dennes løkke «Myren» kaldet, som laa op til Kierulfs eiendom. I ægteskabet var der 2 børnJames, født i 1733. Jens Andreas, født 1735.Kierulf døde i 1743 og hustruen 1746. Paa auktionen efter hende, 29de juli s. a., kjøber Cancelliraad Løvenskiold eiendommen, og solgte den igjen 14de oktober 1754 til Ulrich Schnell.Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Snublet over denne opplysningen:På Bjørntvet holdt Leopoldus sen. egen gartner i 1730-åra. (Se konsumsjonsmannt. i BA 271.)Kan det ha vært Rösler, tro?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

9: Leopoldus senior kan nok være Herman Leopoldus, senere Herman Løvenskjold. Herman ble g.2.m. Kisten Sørensdatter Brinch5, nr. 8: Ei Inger Borse var gm. Herman Leopoldus, men døde i 1714 på Bjørntvet. Denne Inger var søster til Joachim Halvorsen Borse. Joachim hadde ei datter Inger, død ca 1743 på Fjære, så det er nok heller henne.Halvardus Severin Joachimsen Borse, har jeg som døpt 10.2.1705. Ellers hadde Joachim også en sønn, Lars Halvardus, men han er nok for ung da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hvor finner jeg konsumsjonsmannt. i BA 271?Jeg regner ikke med at det er sannsynlig med noen familiære koblinger mellom fadrene og familien Røsler som nok var 'importert' fagkompetanse i de smekre hagers tidsalder - men likevel - kan det finnes koblinger?Sønnen til Johan Michael, Johan Andreas Johanson Røsler f. ca. 1727 ble gift med en Inger Marie Rasmusdtr. i Skien 30.10.1753.Har dere opplysninger om henne - og evt. moren til Johan Andreas, Maria Andreasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.