Gå til innhold
Arkivverket

[#50747] Gunhild Olsdatter f.ca 1818 i Eggedal, far Ole Olsen


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Har problem med å koble riktige foreldre til henne. Etter at kirkebøkene som dekker dette tidsrommet kom, håpet jeg at det skulle være greit å plasere henne. Men det ble ikke helt som jeg trodde. Hun ble gift i Hurum 23.7.1843 m. Johan Carl Gabrielsen, f.19.3.1819 i Hurum. Der er skrevet Ole Olsen som brudens far Jeg har funnet 2 Gunhild som har Ole Olsen til far : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8504&idx_id=8504&uid=ny&idx_side=-18>LenkeOg : LenkeOg en konfirmasjon i 1830 : LenkeVielsen :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hun var kanskje Gunhild Olsd. fra Flata u. Røysland i Eggedal f. i Søland 8-6 dæpt 13-6. 1813. Foreldre Ole Olsen Søland g, 1813 m. Goro Torkildsd. Ertesprang. Se S. Eg, s.1165. men Gunhild er uteblitt i bygdebokaBåsen i Eggedal. Jon Bjørnsen Båsen ble g. 2 gang 1786 m enke Kjersti Gunbjørnsd. Halstenrud. De hadde ett barn som levde opp: Nils 1788. Han var i Røysland i 1812. Til Hurum som tjener i 1817. Jon døde i 1791 og kjersti ble g. 3 g. m. Ole Steingrimsen og var i Halsteinrud. Se S: Eg. S. 1168Røysland i Eggedal. Nils Fingarsen ble g.2g. 1800 m. Kari Nilsd. Halsteinrud f. 1781 (datter til Kjersti Gunbjørnsd.) Nils solgte garden i 1810 til Ole Olsen. Nils døde i 1812 og enka kjøpte att garden. S. Eg. S. 1164 Ole Olsen og Goro Torkildsd. Bodde siden i Flata. En plass under Røysland. S. Eg. s.1165. Selv om dette egentlig ikke kan bekrefte noe som helst så er det vel ikke utenkelig at Røyslandsfolket gjennom Nils Jonsen hadde forbindelse til Hurum.Den andre er trolig datter av Ole Olsen Haugane. Hun er heller ikke nevnt i bygdeboka, men ei datter Gunhild av 1807 ble g. i Eggedal i 1836. Side 1169. Alle disse stedene hørte inn under gården Skåla i Eggedal.Du bør låne Sigdal og Eggedal b. III av A. Mørch. Der vil du finne mer om disse. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det kunne jo være en ide å bestille den boka. Som forlover for Johan Carl og Gunhild Lenke er nevnt Nils med utydelig etternavn og Ole med utydelig etternavn. Kanskje denne Nils er den du nevner som reiser fra Eggedal til Hurum i 1817? Jeg ser du nevner på slutten her at Ole Olsen Haugane hadde en datter av 1807. Den Ole Olsen Haugen som jeg har under link to får en datter Gunhild i 1812. Er dette to forskellige Ole Olsen-er og Gunhild-er? Hvis det er den samme, er det vel ikke trolig at det er henne som gifter seg i Hurum 1843? Hvis det er Ole Olsen Søland og Goro Torchildsdtr som er foreldre til 'min' Gunhild, har jeg funnet to søsken til henne, Torkild Olsen 1815 og Ole Olsen 1817. Tusen takk for innspill! Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Din link to av 1812 er skrevet Haugen, men jeg lurer på om det ikke er Ole Olsen Haugane for der er faddere fra plassene rundt gården Skåla.De hadde i såfall to barn med navn Gunhild (1807 og 1812) Ingen av Gunhildene (av 1812 og 1813) er nevnt i bygdeboka, men Gunhild (1813) til Ole og Goro har vi som konfirmant i 1830. Er usikker på om den fra Haugane f. 1812 levde opp.Ole Olsen Haugane var g. m. Ragnhild (Ragne) Ellevsd.Blandt de to siste av deres fem barn er Ellev 1809 og Helge 1818 så her kan godt ha vært en gunhild i 1812.De barna du nevner tilslutt er: Torkild 1815, g 1844 m Turi Aslesd. Frøvolleie. Ole 1817, trolig g 1843 m Ingeborg Olsd. Grønhovdeie, til Amerika samme år. og Gjertrud 1821, g 1851 m Halvor Thorsen Moeneie. pluss Gunhild 1813 som ikke er kommet med i bygdeboka.Ole Olsen døde i Dauvestugo nok i 1882. Goro døde i 1879. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for hjelpen!Det er vel ikke bevist 100 % at min Gunhild er fra Ola og Goro, men sannsynlig.Jeg kom forresten over en Ole Olsen Søland som var begravet 28 år gl. under Eggedal. Tror det var ca 1810 eller litt senere.Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg ser i kirkeboken for Eggedal at Ole Olsen Haugeneie er begravet i 1882, men det var vel ikke han som var gift med Goro ? Det er flere Ole Olsen-er, og det er vel han som blir kalt Ole Olsen Solum f.1790 døpt 14.2.1790 og blir begravet i Sigdal 9.3.1834 Lenke og som vart gift med Goro Torkildsdatter 7.3.1813 som jeg har mest tro på er riktige foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Ole Olsen og Goro Torkildsd. levde i 1865. Da finner vi dem i Døvestuen under Skåla i Eggedal (På dialekt kalla Dauvestugo)sammen med dattera Gjertrud og ene barnet hennes Anne Halvorsdatter etter at mannen yil Gjertrud Halvor Thorsen forlot familien og reiste til Amerika.Jeg skrev feil i innlegg 5. Ole Olsen døde ikke i Dauvestugo. Han døde i legd på Frøvoll i Eggedal i 1882. da er det oppgitt i klb. II. 2 Eggedal sokn side 376 (mikrofilm) at han er f.i Haugeneie i 1788.Den du sikter til er Ole Olsen fra Solum i nedre Sigdal som omkom i 1834 etter at han falt ned i ei kolmile. Han var gift med Ingebjørg Andersd. Øverby.Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.