Gå til innhold
Arkivverket

[#50749] Endre og Kari Marøy. Hvor kom de fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor Endre og Kari Marøy kom fra? Kom de fra Marøy i Manger sogn eller kom de fra Marøy i Sogn og Fjordane. Jeg antar at det var bare Kari eller Endre som kom fra Marøy. Et av deres barn het Helgine, hun ble gift på Drange i Os. Det er også mulig at Kari og Endre bodde på Drange, men jeg vet ikke om Drange låg på Os eller om det lå i Fana? Dette paret var besteforeldre til en dame som ble født i 1922, så jeg antar at de må ha blitt født en gang mellom 1840 og 1870?For meg er det først og fremst viktig om det lar seg gjøre å finne ut hvilken kirkesogn de kom fra. Og om de evn kunne være i slekt med Giske olsdtr. Marøy (i Manger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det er nok dette paret frå Tysnes du er på jakt etter,:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01223&gardpostnr=395&personpostnr=2359&merk=2359#ovre>LenkeMarøyo er ein plass under garden Øvre Haukafer på Tysnes. Endre (1841-1926) var gift I i 1869 m. Herborg Olsd. Store Brottetveit, (1818-1878), og han gift II i 1880 m. Kari Jacobsdtr. Hidlesvikjo, plass Skjærvikjo (1845-1916)I bygdeboka er lista to born, Ingeborg Olina, f. 1880, og Helgine Agate, f. 1883. (Dåpen hennar):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at Heljine ble gift med Peder Drange? Hvem var hans foreldre? Heljine ble kalt for Gino, og denne familien bodde på Drange i Os. (Os i Hordaland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at noen av faddrene til Helgine het Kubbevik til etternavn.Var dette et sted på Tysnes eller var de fra Kubbevik i daværende Sund eller Fitjar sogn? Hvor bodde familien i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Først må eg korrigera meg sjølv. Dottera Kari hadde frå før, heitte Martha, ikkje Kari.Kari var dotter til Jacob Sjurson Nese, (1817-92) g.I 1841 m. Helga Johannesd. Ytre Ve.(1816-75). Jacob budde på plassen Skjærvikjo, under Hillesvik.Og ja, Helgine blei gift i 1904 med Peder Kristoffer Tormundson Drange i Os.Foreldra til Helgine i 1900 finn du i lenke 3. Helgine er tenestejente i Fana i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01249&gardpostnr=98&personpostnr=664&merk=664#ovre>LenkeForeldra til Kari i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne ut hvilken kirkesogn Drange hørte til mellom 1920 og 1930? Jeg er på leiting etter noen som ble født på den tiden og vil ha litt mer info om disse. De hører til samme slekten som Endre og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.