Gå til innhold
Arkivverket

[#50750] Skattemanntallene for Herøy i Helgeland


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Kan noen hjelpe med skattemanntallene for Herø, 1701, - 1666, - 1629, - 1610 ? - Da hadde jeg blitt svært takknemlig. - Har disse for Nesna, men skulle gjerne hatt for Herøy også. -- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare deg Alv, men jeg skulle også gjerne funnet noen i skattemanntallet i 1701. Jeg har en ane Ingeborg Nilsdatter som er nevnt som død søster i skiftet etter Synnøve Nilsdatter på Guldstad i Herøy i 1749. Ingeborgs datter Kirsten var født ca 1688, og Ingeborgs sønn Nils skal være født ca 1682. Kirsten holdt senere til i Aakvik på Dønna, og familien kan også være fra Dønna. Kanskje det finnes en passende Nils der, men jeg fant ikke noe sikkert i manntallet 1701 for Nesna.Så har jeg jo min ane Ole Nilsen Aaker som ble født ca 1657, og er oppgitt å være 86 år da han ble gravlagt på Herøy kirkegård 23.06.1743. En mulig kandidat er Ole Nilsen(??) som var 42 år og oppsitter i Teirstad(??) med sønn Niels 3 år. Jeg skal videre på en datter som er født i 1708 På samme gård er det en Ole Nilsen på 30 år som var inderst i 1701.Ole hadde en bror Joen Nielsen som det var skifte på i Husøen på Træna i 1748, og i samme skifte kommer det frem at disse hadde en søster som het Siri Nilsdatter og hadde vært gift med en Bendigt. Siris og Bendigt sønn Giert var bruker i Sigerstad på Dønna Bendigt var gift med Kirsten Jensdatter den 09.08.1733.Jeg har heller ikke greid å finne Joen Nielsen noe sted i 1701.Så har jeg jo min ane Ole Joensen Lovøen(i Herøy) som ble født i ca 1709, men jeg har ikke greid å finne noen passende Joen i 1701.Ellers har jeg utskrift fra mikrofilm av manntallet for Herøy,Alstahaug, Lurøy og Træna for 1701. Der slår jeg gjerne opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Anne Lise. - Synd at du ikke kunne bidra. - Disse listene er jo ganske gode å ha, spesiellt om man har flere årganger så å si. - I disse finner man jo også litt ekstra, som noenlunde alder. -- Ellers er det jo så mangt av opplysninger i ulike kilder. - Leste i en av disse innrulleringslistene til S. Edvardsen. - Jeg fant da ut at en av mine aner var ved innrulleringen 'høy og vakker'. Ja, så vet jeg jo det da. - Noe sted skulle det vel komme fra. (Ha -ha) -- Ellers ser jeg at du fremdeles strever med disse på Gulstad. - Har du sett skiftet på Husby i 1759 ? - Kona til Ole fant jeg, så hun er ikke så interessant for meg, da jeg skulle ha den ene 1/2 broren Hans. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett skiftet i Husby i 1759, men greier ikke å finne bevis for slektsmessig forbindelse til min ane Ingeborg Nilsdatter, søsteren Synnøve i Guldstad, Ane Nilsdatter og disses brødre Peder født ca 1666 og Ane Nilsdatter.Jeg har jo funnet noe mer på Peder Nilsen født ca 1666 da, og det er antagelig denne Peder Nilsen som var oppsitter i Tønsvik i Nesna(Dønna) i 1701. Han hadde sønnen Nils født ca 1698, og 3 år i 1701. Kanskje var Ole som det var skifte på i 1759 og broren Nils sønner av Nils født ca 1698?Har også funnet noe på søsteren Ane som er nevnt i skiftet i Guldstad i 1749. Det var skifte på henne i Skjefstad i Nesna i 1721, og hun var gift med Nathanael Hansen Skeivstad som var 39 år i 1701(født ca 1662). Han døde i 1727. De hadde sønnen Hendrich døpt 26.01.1710, og han nevnes jo i skiftet på Guldstad i Herøy i 1749.Du spør jo også i ditt første innlegg blant annet etter skattemanntallet 1701 for Herøy, og selv om jeg ikke kan lete i denne kan jeg sikkert finne de personene du er ute etter i manntallet 1701 for Herøy som jeg har papirkopi av fra mikrofilm. Så hvis du er interessert i det så kan du jo bare komme med navnene, så skal jeg se hva jeg kan gjøre. Mannfolk som står i skattemanntall 1701 for Herøy, burde jo også stå i manntallet 1701 for Herøy.Ja jeg har også noen som ved innrulleringer ikke var frisk, halt på en fot, liten og tufs. Stakkars min 3 ganger tippoldefar Lorents Jacobsen i Alterskjær i Rana, som i 1830 hadde blitt svakelig og i 1835 var han blitt svak og udugelig selv om han da ikke var mer enn 56 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen.

Anne Lise. - Dette med skattemantallene og hva jeg evt skulle kunne finne der, ser jeg først og fremst på som noe jeg kunne pyssle med i de små stunder. - Tror vel egentlig for min egen del at jeg har funnet det som var mulig. - Slik i farten kunne jeg tenkt meg en oversikt over folket på Øxningan i Herøy, men det spørs om 1701 er litt for tidlig til å si noe sikkert. - Ellers er det sikkert noen årstall også som kunne vært grei å ha rede på. -- Ellers er jeg enig med deg i at disse folkene på Gulstad er en gåte. - Har også tidligere lett etter denne Jørgen Jensen som skulle være i Nord Solvær, uten å finne noe. - Der var vel ellers et par med samme navn i området, men de passet ikke. - En tanke var, at karen kanskje på noe vis kunne ha vært innvolvert i denne kremmervirksomheten på Risvær og hvor jo en kar fra Tønsvik blev innvolvert ved sitt giftermål. - Ellers vet jeg at jeg et eller annet sted har liggende et brev jeg fikk for flere år siden fra en kar som hadde holdt på med folk på Gulstad. - Skal forsøke å lete i 'haugene' ved leilighet. - Kan jo også forsøke med en henvendelse til ham etter sommeren. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skriver opp det jeg finner i Øksningan på manntallet 1701, og så kan du jo se om du har bruk for noen av dem:I Ytre Øksningan var Christopher Johansen 42 år oppsitter/leilending, og han hadde sønnen Peder på 3 år. I tjeneste der var Per Larsen 8 år.En annen oppsitter var Hans Jacobsen 56 år, med sønnene Jacob 26 år, Hendrich 24 år og Michael 8 år. Her er Nils Nilsen 80 år nevnt som tjenestekarl eller dreng.På Indre Øksningan var John Thomassen 39 år oppsitter, med sønnene Thomas eller Thomis 10 år, og Andres eller Anders 1 år. Som tjenestekarler eller tjenestedrenger er nevnt Søren Pedersen 26 år, Lars Hansen 24 år og Hans Pedersen 20 år.På fellesdatabasen i for Rødøy på internett ble Jørgen Jensen gift i Lurøy med Marithe Christophersdatter, og han oppholdt seg da i Solvær. Er det detter paret som ikke passer? Jeg fant ikke barn på disse da jeg så fellesdatabasen, men senere skal jeg se mikrofilm med kirkebok for Rødøy(med Lurøy) 1739-1750, og da skal jeg se mer etter Jørgen både for å f riktig dato for giftermålet og se etter forlovere osv. Faddere, forlovere og nøyaktige tidsangivelser mangler jo i fellesdatabasen, hvor bare året for de forskjellige begivenheter er ført.Det var muligens denne Jørgen Jensen som ble gravlagtpå Dønnes kirkegård 25.01.1778, og var 96 år da han døde(altså født ca 1682).Jørgens søster Kirsten hadde jo sønnen Jens døpt 29.01.1731, og Jens kaller en sønn for Jørgen(døpt 25.031781). Mener at jeg fant en Jørgen Jensen på manntallet 1701 i Nesna som var 10 år, og det var vel det nærmeste jeg kom med Jørgen i 1701 i Nesna, Dønna, Alstahaug og Herøy. Finner en Nils på 16 år som sønn av Jonn eller Jens Andersen i Dørvær ført under Lurøy, men det er vel på Træna i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha Anne Lise. - Snodig at du fant denne Jørgen Jensen i Solvær. - Jeg har altså en Jørgen Jensen i Husøen, sønn av Jens Jørgensen Sanna, men det er altså åpenbart en annen, da alderen ikke stemmer. - Ellers hadde jeg håpet på å ad omveier å finne ut av disse folkene som er nevnt i skiftet på Husby i 1759. - Det var jo nevnt at en av de var på Gulstad. - Vel, det får vel bare være. - Men takk skal du ha. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg er spent på å se den originale kirkeboka for 1748 når det gjelder giftermålet mellom Jørgen Jensen og Marithe Christophersdatter. Kanskje finner jeg opplysninger om forlovere som kan føre til noe videre(forlovere var jo ofte slektninger).Siden jeg skal på landsfestival i gammeldans 17-23-07 i Vågå i Gudbrandsdal, bestiller jeg ikke noen mikrofilm med kirkebøker før Rødøy etter at jeg er tilbake her igjen. Om en uke på denne tiden sitter vi på hurtigruta til Trondheim, og deretter skal en venninne og jeg med tog videre. Trekkspillet blir med. Nok om det nå.Dem som er nevnt i skiftet i Husby i 1759 tror jeg er litt yngre enn søskenflokken som nevnes i Guldstad i Herøy i 1749(Synnøves og min ane Ingeborgs bror Peder var jo født så tidlig som i ca 1666). Jeg har heller ikke greid å finne Peder på manntallet for Helgeland 1663-66, så han er kanskje noe yngre. Så det som er i skiftet i Husby i 1759 kan være etterkommere av noen av søsknene i Guldstad i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.