Gå til innhold
Arkivverket

[#50756] Rekdal /Eik


Gjest Geir Kåre Sandnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei lurer på om det er noen, som kan fortelle meg noe mere om mine OldeforeldreLaurits Thomas Karlsen Eik f.11,10,1876-d.21,01,1948 Gift Elen Anne Bergitte Olivia Eriksdatter Rekdal f.01,02,1875-d.20,02,1950 og deres forfedre og søsken, da mine linker stemmer ikke heldt med de tidligere opplysninger eg sitter med via bind2 i Vatneboka .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Din fødselsdato på Laurits Tomas Karlsen stemmer ikke med kirkeboka for Skodje/Vatne. Der er datoen 28. mars 1876 som nok er det korrekte. Kirkeboka viser de tre barna som bygdeboka har fått med, og med riktig fødselsår, men hvis dine opplysninger ikke stemmer med kirkeboka og Bygdebok for Vatne så er det umulig å finne ut av det uten å vite hva som er avvikende. Når Severine Marie dør i 1899 så oppgir kirkeboka hennes fødselsår til 1837, ikke 1842 som i bygdeboka. Hvis dette er riktig kan det tenkes at hun har vært gift før hun giftet seg med Karl Johan, og hvis du har flere barn enn de som er oppgitt kan det være grunnen. Jeg har lett etter Severine i Borgund, men ikke funnet verken fødsel eller giftermål. Jeg har altså ingen formening om hennes foreldre eller eventuelle søsken. Karl Johan Kolbeinsen står det om under bruk nr 3, Reiakvam i Skodje. Denne gården ligger ved Brusdalsvatnet. Foreldrene var Kolbein Jørgensen Grov, 1802 - 1865, og Johanne Øysteinsdatter Mork, f. ca 1804. Begge kom trolig fra Oppstryn. 6 barn. Du finner mer om disse i Bygdebok for Skodje, band 2, side 168 - 169. Her står det at Karl Johan var født i 1842, noe jeg ikke har sjekket med kirkeboka. Jeg har som nevnt under Severine ikke funnet giftermålet deres i noen kirkebok. Elenanna Rekdal står det jo om i Bygdebok for Fiksdal og Rekdal, side 616 - 617. Her finner du ganske mye opplysninger om opphavet til foreldrene. Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Kjartan Det har vist seg att det kan vere to Laurits Tomas Eik.Her er mest sannsynleg den rette 7. Elianna Birgitte Olivia Rekdal, f. 1875 i Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Laurits Karlsen Eik, f. 11 okt 1876 i Eik, Sekken, Molde, Møre og Romsdla, d. 20 feb 1950 Så vist det er noen som kan gi meg ett svar så ver så snill og kom med det. Di hadde 6 barn det 6 barnet var min Bestemor Kaspara Johanne Eikebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Bygdebok for Vatne sier at Laurits Tomas fra Eik i Vestrefjorden bosatte seg på Eikebø i Drynesund. Det kan naturligvis hende at boka tar feil i dette. Samme bok sier ingen ting om hvor Laurits Tomas på Eikebø kommer fra. Jeg har bladd en del i kirkeboka for Veøy som var kirka for dem som bodde på Eik og på Sekken forøvrig. Jeg finner ingen som heter Laurits Tomas som er født i Veøy i det aktuelle tidsrommet. Dessuten er navn som Laurits og dobbelte fornavn uvanlige der, mens slike navn var svært vanlige i Vatne/Skodje-området. Jeg er derfor foreløpig litt tvilende til at Eik på Sekken er riktig. Hvilke opplysninger har du som tyder på Laurits kom fra Eik på Sekken? Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei i GjennKan det vere att personen heter bare Laurits Karlsen Eik og på denne personen stemmer i vertfall fødes dato og døds dato . og i følge mulige andre er vist dette mulig riktig person. send gjernesvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Både han som er født på Eik i Vestrefjorden og han som bor på Drynesund heter akkurat det samme. Laurits Tomas Karlsen Eik er født på Eik i Vestrefjorden 28. mars 1876. Din oldefar Laurits Tomas Karlsen Eik/Eikebø/Drønnen er i følge deg født 11. oktober 1876, muligens på Eik på Sekken. Så lenge jeg ikke finner giftermålet til dine oldeforeldre, eller en fødsel med riktig navn på Eik på Sekken står jeg fast. Den enkleste forklaringen er at en prest eller en klokker har skrevet feil et sted, eller at noen i familien husker feil. Jeg har vært borte i verre feil enn dette. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Du også spør om opplysninger om søsken til Laurits og Elen. Elen kom fra Sanktsvora en nå nedlagt husmannsplass mellom Rekdal og Eik og som Kjartan skriver står mye om i bygdebok Fiksdal/Rekdal. En interessant artikkel kom jeg over i Romsdal Budstikke 14 oktober 2005. der skrives det om Oline Elisabeth Rekdal (søster til Elen) som ble husmannskone på Hjertøya ved Molde, gift med Ole Rasmusen Sætre. De fikk barna Gudrun Elvine, Ole Jacob og Olaf. De hadde kontakt med Keiser Wilhelm står det. Ole og Oline drev også sommerkafe på Hjertøya. Jeg regner med det er mange etterkommere etter disse.I Sanktsvora er det enda mange minner etter tyskerne som hadde kanonstillinger her. En etterkommer etter Ingeranna (en annen søster av Elen) har gjort opptegnelser om de gamle nedlagte husmannsplassene i det idylliske området vi kaller Øygarden. Her er også satt opp tavler som beskriver litt av det som foregikk i området. Bestemor til han som har gjort disse nedtegnelsene finner du i Vatne II s 86 (Lovise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå har jeg i allefall funnet giftermålet mellom Laurits Thomas Karlsen Eik, Skodje, og Elen Anna Birgitte Olivia Eriksdatter Rekdal. De ble viet i Fiksdal 29.12.1898 (se høyre side av klokkerboka, 1898, par nr. 2) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050413030427.jpg>LenkeBrudgommens far er Karl Johan Kolbeinsen Eik. Karl Kolbeinsen (Kolbensen) finner jeg som enkemann på Eik i Skodje i 1900 sammen med datteren Lisa Karlsdatter, f. 1873 i Skodje LenkeHer er dåpen til Carl Johan Elias, født 14.3.1871, sønn av Karl Kolbeinsen og Severina Petersdatter Eik (Eeg) (nr. 9) LenkeHer dåpen til datteren som er nevnt i 1900: Elisa Petrine, f. 20.10.1873, døpt 11.1.1874 (nr. 4) LenkeOg sønnen Laurits Thomas er, som det tidligere har vært nevnt, født 28.3.1876, døpt 5.6.1876 (nr. 18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Når Laura Elen Petrine, storesøster til Kaspara Johanne, blir døpt i 1905 er Karoline M. Eik fadder. Karoline Martinusdatter Eik var datter til Karl Johans andre kone og altså knyttet til Eik i Vestrefjorden. Alle spor peker nå til Eik i Vestrefjorden og at det bare er en Laurits Tomas Karlsen Eik, født 28. mars 1876. Hvor har du den andre fødselsdatoen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Kjartan Brastad Ja No trur eg du har rett i følge datoen er det en dato som står i Vatneboka bin2. og likedann i eit hefte som er laget i og rundt Eikebøboka . Men i følge linkene har eg vist tatt feil. Så opplysningene eg fikk først att han var fra Sekken må vere gale. skal hente vatnebøkerne i dag slik att eg får se nermere .men kan noen av dere gi meg ett annet navna av barna til Laurits Tomas Karlsen Eik/og Elen Anna Birgitte Olivia Eriksdatter Rekdal så ville eg vert takknemmeleg gjerne med fødseldato og dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 finner jeg en Karl Kolbeinsen fra Skodje som tjenestedreng på Haram i Haram [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1534&kenr=003&bnr=0034&lnr=000>LenkeOg i kirkeboka for Haram har jeg funnet giftermålet mellom en Karl Johan Kolbeinsen og Severine Marie Petersdatter fra Borgund, datter av Petter Larsen. Karl Johan var sønn av Kolbein Jørgensen. Karl og Severine ble viet 3.7.1870 (nr. 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være Severine Petersdatter i 1865? Tjenestejente på Haram i Haram LenkeAlderen hennes gir her fødselåret 1842/1843. Hun skal være født i Borgund prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Angående aldere/årstall i innlegg 12. Lenka for giftermålet viser mellom annet alder til de impliserte. Den som har ført boka har brukt to ulike koder for å angi alder. Når det står et tall med punktum bak så ser det ut til å være alderen. Noen tall mangler punktum bak og da ser det ut som tallet betyr de to siste tallene i årstallet vedkommende er født. Kirkebøkene som viser fødsel og død for Karl Johan oppgir begge 1841 som fødselsår. Ved giftermålet står det at han er født i 41(døpt i 1842), noe som må være korrekt. Severine er født i 1837, både i henhold til alder oppgitt ved giftermål og ved død. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei igjen Geir Kåre.La ikke merke til at det var kjentfolk da jeg skrev mitt første innlegg. Vi har jo felles slekt ser jeg, da din bestemors bror Kornelius var gift med min bestefars søster. Eller så er jo Laurits og Elen Anna omtalt under Eikebø både i Vatne II side 692 og i Midsund II side 545. Første barnet til Elen Anna, Ole Edvin Eriksen, født før ekteskap finner vi døpt i Fiksdal 1896. LenkeDe andre regner jeg med er døpt i Vatne, da Eikebø den tida var under Vatne Sogn.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser ikke ut til at lenken til dåpen i 1896 fungerte. Her er dåpen til Ole Edvin. Navnet til faren hans forklarer da hvorfor han står som Eriksen i folketellingen 1900 LenkeMvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ser at lenkene mine har en tendens til ikke å fungere.Når det gjelder personer død etter 1900 så er også DIS sitt gravminneregister til god hjelp. Med å søke på Eikebø får en jo opp mange av de nevnte, også noen med bilde av gravstøtter med datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei igjen Geir KåreUtover det som står om foreldrene til Elen Anna Birgitte Olivia i bygdeboka Fiksdal/Rekdal så har jeg følgende opplysninger:Ole Larsen Hellebostad f ca 1803 (morfar til Elen Anna) kom fra Synnylven. Søk her på brukerforum emne 13896. Om denne familien før de kom til Rekdal kan en lese om i Stordalssoga 2 side 391 og 399. Inger Marie Holmehals f ca 1813 (mormor til Elen Anna kom fra Holmehals Stordal. Hennar foreldre var Ole Pedersen Dyrkorn Holmen (1765-1833) og Christine Jonsdtr Holmehals (1778-1833. Årstalla kan vel være litt usikker også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

No HelgeBlir eg like vis er det so att Foreldra til Elen Anna Birgitte Olivia Eriksdatter Rekdal f. 01.12.1875 d. 20.02.1950 er Ole Larsen Hellebostad f ca 1803 og Moren er Inger Marie Holmehals f ca 1813 .I følge mine opplysninger er følgende FAR:Erik Kristensen Rekdal og Mor:Elenanna RekdalHva er riktig send gjerne svar på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Foreldre til Elen Anna Birgitte Olivia er Erik Kristenson Helland Rekdal som opprinnelig var fra Vike. (Kalla Skredder_Erik) og Lovise Olsdtr Rekdal født i Holmehals Stordal. (opplysninger står i bygdeboka). Elenanna Rekdal som du skriver er Elen Anna Birgitte Olivie. De skreiv vel navnet på flere måter. Ole og Inger er foreldre til Lovise. Erik og Lovise hadde 10 barn og stor etterslekt. I tillegg hadde Erik 2 barn med forskjellige mødre. Tar det med her om andre også skulle ha interesse av det.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.