Gå til innhold
Arkivverket

[#50762] Aner til Samuel Olsen i Førde


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Samuel Olsen ble født 13. august 1806 i Førde. Lenke Sønn av Ole Knudsen og Anne Olsdatter som ble gift i 30. juni 1798. Lenke Problemet er at jeg ikke finner dem tidligere i FS eller senere i FT 1801. Kan noen hjelpe meg?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er søster til Samuel, Oline Marie dpt. 17.7.1798 og der Anna Olsdtr. er skrevet Qvaal. Se: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Johan. Hva tror du det kommer av at jeg ikke finner Ole Knudsen og Anne Olsdatter i Folketellingen 1801?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Faren var visstnok Ole Knutson Eri født 1766 i Lærdal død i Førde 1806 - med foreldre Knut Olson og Randi Ivarsdtr. Du må til Lærdal på farsiden med andre ord.De ble gift 30 Jun 1798 i Førde. LenkeEllers er sammenhengen slik:Asbjørn Nilsson Kjelstad fra Gaular d. 1763 på Kvål ble gift med Marta Jonsdtr. ca. 1720 (ukjent opphav - kalt Eikeland).Marta Jonsdtr. ble senere gift med Ole olosn Fimland fra Naustdal født ca. 1731 d. 1786 på Kvål. De hadde barna Abraham 1765 og Anne 1769 (vår Anne) Førdeboka bd. II s. 160ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk til deg dere begge. Jeg også tror det kan være uekte, men de giftet seg vitterlig i 1798 som lenken i det første innlegget mitt viser. Det som gjør det enda mer vanskelig er denne lenken Lenke som viser at han fortsatt er gift med en annen. Er han bigamist????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Ole Knudsen født 1766 i Lærdal, død 1810 på Grimeland, Førde ville vært 35 år i 1801. Ole Knudsen i FT fra 1801 er kun 26 år gammel? Kan det være en annen Ole Knudsen det er snakk om, eller er det bare rot hos presten eller i FT??, eller kanskje det er jeg som roter??Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Angeland

Kommer tilbake til en gammel sak. I FT1801 (se innlegg no. 6) er Ole Knudsen gift med Gunilde Tollevsdatter. Han skulle vitterlig vært gift med Anna Olsdatter. Kan noen gi meg en forklaring på dette? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det må bli teori førebels.I følge fylkesarkivet blei foreldra til Ole Knudsen i Lærdal gifte i 1761. Ole Knudsen som er i Lærdal i 1801 er fødd kring 1775. Det var lang tid å vente på ein namnearving, men sjølvsagt ikkje umogeleg.Det eg lurer på er: kan Knud Olsen og Randi Iversdtr ha hatt to søner som er døypte Ole Knudsen? Det forklarer sjølvsagt ikkje kor Ole Knudsen f. 1766 er i 1801, men han kan sjølvsagt ha vore på reise og ikkje kome med.Knut og Randi får verkeleg ein son som blir døypt Ole i 1766 (nr. 2 høgre side) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 2 (1752-1782), Fødte og døpte 1766, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11594&idx_id=11594&uid=ny&idx_side=-163>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for innspill Egil. Jeg har også tatt tanken på at de kan ha hatt 2 sønner med samme navn, men det blir som du sier, bare teori. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei folkens!I ''Heim og ätt 3, Tönjum og Hauge sokn, Gröto-Hunderi'' under N. Eri side 398 står det nävnt. Knut Olss. f. 1732 g. 1761 m. Randi Ivarsdtr. Övrevoll f. 1736. Barn : Marita (1767-1786), Ola f. 1771 ??,truleg d. tidl., Gunvor f. 1772, Ola f. 1775 g. m. Gunnhild Torleivsdtr. f. 1779 ingen barn, og Gunvor f. 1779.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Svehn og takk til deg. Jeg har nå funnet Ole født i 1766, Ole født i 1771 og Ole født i 1775. Har funnet en Ola død i 1810 på Grimeland 43 år gammel. Da har vi avklart at Ole født i 1775 giftet seg med Gunhild Torleivsdtr. Da gjenstår hvor ble det av de 2 andre og Anne Olsdtr. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.