Gå til innhold
Arkivverket

[#50765] Hjelp til tyding av kirkebok for Bergen.


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med tyding i kirkebok for Bergen. Det gjelder Elling som står nederst på høyre side. LenkeVennlig hilsen Oddrun Ronessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei, her er et forsøk.eod d. [betyr samme som over og viser til datoen over, altså d. 20 Juni.] Elling, født d. 14.?? Juni af forældrene?? Peter/Peder?? Andreas Michaelsen tobakspindersvend og Hustrue Petriche Ellingsdatter. Faddere: Anne Raiæ?? Rasmussens, Birthe Berntsens, Roger?? Giolerhis?? Jørgensen, Svend Scheen, Henrich Hauger/Haugen??Med forbehold om feil.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Veldig bra av Remi i en tekst der noen bokstavdeler er svakt gjengitt. F.eks. yrket var ikke så lett å se. Fint med spørsmålstegn der man er ekstra usikker.Av endringer foreslås: '13 Juni af Forældre:' Peter er nok riktig. 'Anne Karie'(?) 'Berndsens, Mogns [se 11 linjer rett opp] Gidertus' (??) og sist trolig 'Bauger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Muligens ser jeg for mange M'er, men her er mitt forslag: Elling født d 14?? Junii af Forældre: Peder Andreas Michaelsen Tobakspindersvend og hustrue Petricke Ellingsdatter Faddere: Anne Marie Rasmussens Birthe Berndsens, Mogns Giobertus Jørgensen, Svend Scheen,Henrich Manger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Må si jeg er imponert over hva dere klarer å få ut av teksten. Tusen takk!!Vennlig hilsen Oddrun Ronessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Mente faktisk å skrive Marie. Enig også i Giobertus og Manger. Holder på t i Peter - pga. manglende sving mot venstre hånd oppe og klar forbindelsesstrek midt på mot høyre hånd.Datoen er et problem. Øvre halvdel er som et 4-tall, mens nedre har noen svinger der man skulle forvente en noenlunde rett strek. Et tredje alt. er 1te med kolon under -te, men ordenstall brukes visst ikke ellers på de sidene. Man bør nok be om konferering med originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.