Gå til innhold
Arkivverket

[#50767] Spm angående Anne Knudsdatter Aalen død på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Spørsmål angående Anne Knudsdatter AalenJeg har 2 stk som heter Anne Knudsdatter Aalen har vært greit å vite hvor disse hørte hjemme og hvor de kom i fraAnne Knudsdatter Aalen 1740- 1816 gm Peder Pedersen Viken 1773-1783Anne Knudsdatter Aalen 14/4 1734 - 1789 gravlagt 30/8-1789 Røros gift med ( 11/11-1757) Henrik Jensen Kjelsberg 17/6 1731- 8/2 1789 gravlagt 30/8 1789 Røros Foreldre til Henrik er: Jens Pedersen Kieldsberg og Kirsten Pedersdatter RyenHar noen kunnskap om dette ? Tror ikke at disse er samme person ( Anne)Mvh Rolf Magne Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Knud Joensen Aalen gift 1733 med Marte Margrethe Koch.En datter Anne født 1734. Knud Larsen Aalbyg gift 1740 med Maria AlbecEn datter Anne født 1740 (døde 1742)En datter Anne født 1743. Anne Knudsdatter, enke etter Peder Pedersen Vigen i 1801:LenkeAlderen passer til å være henne født 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Har denne Maria Albec flere ekteskap ? Er det hun som har Didrik som far ? Har noe fra tema 48793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Anne født 1743 var datter av Lars Joensen Aalen og Anne Knudsdatter. Knud Joensen Aalen er en bror av Lars Joensen Aalen. Knud Larsen er sønn av Lars Joensen. Dette fra Rørosboka side 304 hus nr.259 (er ikke sikker på hvilket bind). Marie Albeck hadde ifølge boka patronymet Nilsdatter, og det nevnes ikke flere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Maria (Nilsdatter) Albeck må vel være en datter av Nils Didrichsen (Dirichsen)26 år i 1701, død 1733 63 år som Nils Albeck. Han var gift med Maritte Zachariasdatter.Den yngr Maria Albeck hadde en bror Zacharias Albeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er denne Maria som var gift med Even Pedersen Selbyg. Hun har ikke med andre ord ikke Didrik som far da er det feil. Det er med andre ord en bror av henne det. Jeg må vel ta meg en titt i Rørosbok 4.Det er den jeg ikke har selv ennå. Kan noen sette opp det slik det skal være på denne Maria Albec som er gift med Knud Larsen Aalbyg.mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ifølge ovennevnte bok var Anne Knudsdatter født 1743 gift første gang med Henrik Kjelsberg og andre gang med Peder Pedersen Vigen.I følge Roger de Robelins bok Skanke-ætten side 486 var Anne Knudsdatter født 1734 død 1789 og gift med Henrik Jensen Kjelsberg. Hva som er rett er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ved skifte etter Lars Joensen Aalen og Anne Knudsdatter i 1739 sies at gården ligger mellom Stabburshagen og Nils Nilsen Haugens gård(nr.260)og vurderes for 84rd. Eldste sønn Knud overtok gården. Han var gift med Marie Nilsdatter Albeck og hadde barna. 1.Anne født 1743 2.Lars født 1746 3.Marit født 1748 gift med (?) Torstensen Dalen 4.Lisbeth ugift 5.Niels født 1754 g.m. Kirsten Erichsdatter Moseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nok Rørosboka (bind 4 side 304) som har blandet sammen de to Anne Knudsdatter Ålen. Den ene født 1734 (datter av Knud Jonsen Ålen) må være henne som ble gift med Henrik Kjeldsberg og som døde i 1789.Den andre Anne Knudsdatter Ålen (datter av Knud Larsen Ålen)født 1743 ble gift med Peder Pedersen Viken og levde fremdeles i 1801 (57 år).Dødsåret på Knud Larsen Ålen samme sted (1756) kan heller ikke stemme, for jeg så ham i kirkeboka i går som fadder på Peder Peder Vikens datter Maren døpt 28/2-1768. Men jeg vet ikke når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant også i kirkeboka:Henric Kielsbergs enke Anne Knudsdatter begraven 30 august 1789 56 år. Så det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Henrik Kielsberg og Anne Knudsdatter Aalen ble gift i 1757. Dåpen til sønnen Knud:LenkeFadder Marthe Jochumsdatter er identisk med Marthe Margrethe Koch (datter av Jochum Hansen Koch), gift med Knud Joensen Ålen. Johannes Jochumsen er Marthe Margrethes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Er mulig å få anene på denne Maria Albeck ( Nilsdatter).Er det noe årstall på henne. Er infoen i tema 48793 ikke helt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Maria Nilsdatter Albeck (gift med Knud Jonsen Ålen) var datter av Nils Didriksen Albeck og Maritte Zachariasdatter.Nils D Albeck var bror til Maria D Albeck som var gift med Even Pedersen Selbyg. Deres far var Didrik Nilsen Albeck, mor ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Skriver dette for at jeg ikke blir misforstått hva jeg er ute etter. Jeg har ei Maria Albeck gift med Even Pedersen Selbyg. Men det er ei som skal være mor til denne Anne å da. Det er der det stopper for meg når det er ei Maria Albeck som skal være gift med Knud Larsen Aalbyg/Aalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Setter opp et anetre som kontroll1 Anne Knudsdatter 1740- 1816 Foreldre Knud Larsen Ålen Maria Nilsdatter Albeck foreldre til Maria: Nils Didriksen Albeck Maritte Zachariasdatter Håper at dette er riktig nå?Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Knud Larsen Aalen begraven 23/4-1775 61 år.Knud Larsen Aalens enke Maria Nielsdatter begraven 1/8-1790 77 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Da har jeg heldigvis årstall å gå ut i fra dvs at Maria var født ca 1713 da da var Knud Larsen født ca 1714. Disse var døde på Røros. noen av dem var kanskje fra Ålen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Knud Larsens foreldre:Lars Jonsen Aalen begravet 1/3-1733 53,5 år.Lars Aalens enke Anne Knudsdatter begravet 12/4-1739 48 2/3 år.Dette er fra RHD.Lars Jonsen Ålen var sannsynligvis fra Ålen, særlig fordi Ålbygg av og til brukes som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.