Gå til innhold
Arkivverket

[#50781] Helge Helgesen Skjelnæs fra Bergen


Gjest Raymond Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Det har stoppet opp her på en Helge Helgesen Skjelnæs ifra Bergen. Han er oppgitt av barnemor som far til Johan Helge Helgesen, født 28. des. 1870 på Sandtorg, Trondenes, Troms. Mora er Johanne Mathilde Pedersdatter, født 23. jul. 1843 fra Hammerfest, Finnmark. I følge kirkeboka er Helge skipper og fra Bergen. Her er dåpen på deres sønn i Trondenes kirkebok (Johan Helge som nr. 19) - [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061213680011.jpg&siz=ful>Lenke og her er konfirmasjonen i 1887 i Trondenes kirke. (Johan Helge øverst som nr. 6) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Her er forresten Johan Helge Helgesen i folketellinga i 1875, fem år etter fødsel. Her er mora Johanne gift med en annen person. - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Ørvig

Vet ikke om dette er rett spor, men Skjelnes var/er en gård på Varaldsøy i Kvinnherad kommune(kommunesenteret ligger i Rosendal). Jeg har god oversikt over Skjelnes-slekten fram til ca. 1800 (da flytter min 3 x tippoldefar, Samson Helgesen Skjelnes fra øya). Helge er et fornavn som går igjen i Skjelnes-slekten. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Då må det truleg vera Helge Helgeson, 1829-1895, g.1861 m. Marta Sjursdtr. Øye, 1838-1894. Frå bygdesoga for Strandebarm og Varaldsøy, (i dei dagar låg Varaldsøy under Strandebarm):Dei (Helge og Marta) reiste til Amerika i 1862, og kona vart verande der borte og dreiv farmen. Helge kom heimatt og heldt fram som norlandsskippar, seinare som reidar. Han var ein av dei rikaste mennene i Hardangerfjorden. Sjå Sjøfartssoga. Born: Ingeborg 1861-63Denne Helge var son av Helge Svaleson Skjelnes, 1798-1870, g. 1819 m. Ingeborg Eiriksdtr Gjuvsland, 1791-1877. Foreldra i 1825: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=JOND1825&gardpostnr=1707&merk=1707#ovre>Lenke og 1865: LenkeHelge i 1865:LenkeFaren i 1801:LenkeMora i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Hei. Tusen takk til dere begge, Anne og Elin for utrolig interresante opplysninger! I kirkeboka står det ved Johan Helge Helgesens dåp og konfirmasjon at faren er skipper Helge Helgesen, noe som stemmer bra med at han skal ha vært Nordlandsskipper.Skal tro om det kan finnes et skifte etter Helge Helgesen? Det kan jo likevel tenkes at Johan Helge ikke er nevnt der. I verste fall kan det være at Helge Helgesen ikke visste at han hadde en sønn...I allefall - tusen takk for opplysningene jeg har fått så langt.Mvh Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Om det finst skifte etter Helge, veit eg diverre ikkje. Men her er dødsfallet frå kyrkjeboka, (nr 5, heilt øverst): Lenke Det står iallefall i den siste rubrikken, at dødsfallet er meldt til skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ta gjerne kontakt med meg dersom du ønsker mer informasjon om Skjelnes-slekten; anne.orvigalfakrøll.hib.no Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.