Gå til innhold
Arkivverket

[#50782] Min sommerlige, slektshistoriske egotripp til Nordlandene


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er nettopp kommet tilbake fra en fantastisk reise pr bil Larvik-Nordkapp t/r (6.424 km).Jeg skal legge inn mange godbiter fra turen.Først starter jeg med utdrag fra et maleri gjort av hr. Sigvart Kildal, forært Lødingen kirke 1761. Dette første viser to biskoper som jeg er beslektet med; Erich Bredal og Peder Krog.Er det noen som kan beskrefte at Erich Bredal benyttet et slikt 'slektsmerke'? Det ser ut til å være en geitebokk.Peder Krog er satt opp med tre omsnudde hjerter(?) - og en fiskekrok i midten. At han benyttet fiskekroken i sitt merke vet jeg, men hva med de tre 'hjertene' - er det noen som kan beskrefte at han benyttet et slikt merke?

bilete2962.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Biskop Krog skal ha benyttet dette merket - en munk(?) med en fiskekrok og en nøkkel. Eller kanskje forestiller det en høyere herre som har nøkkelen til himmelriket, og som benytter Krog (kroken) til å hanke inn sjeler.

bilete2963.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men Kildal starter med Torbjørn Bratt og Hans Gaas, de to første biskopene i Trondheim etter reformasjonen. Det er synd at disse første er i så dårlig forfatning.Det synes å være en fugl plassert nederst hos Torbjørn Bratt. Kan det stemme?

bilete2964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De to neste er - i helt riktig rekkefølge - Hans Mogenssøn og Isak Grønbech. Disse to er heller ikke vel bevart.Jeg kommer tilbake med mer i morgen ettermiddag.

bilete2967.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tar med to til - fortsatt riktig rekkefølge på biskopene i Trondheim - Anders Arrebo og min ane Peder Schjelderup.Jeg er fortsatt ineressert i om noen kan beskrefte 'våpen' - spesielt gjelder dette Peder Schjelderup, som jeg trodde førte en utstrakt hånd med en blomsterkvast. Her synes det å være ei skålvekt over en fugl.

bilete2968.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kirsti - kjenner du deg igjen? Bildet tatt i forrige uke - i Ballstad.Tore: Helt nederst under portrettet.

bilete2969.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ut i fra (spesielt) innlegg 8 ser det ut til at turen din har vært riktig fin. :-) kjørt med bil?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fine bilder fra en 'eventyrreise'. For meg var det ekstra interessant å se bildet av Erich Bredal. Min svigerfar, Alf Møinich Huglen har samme biskop i sine anetavler.Synd han ikke lever lenger,for dette hadde vært noe for han å studere.Vi har utvekslet slektstoff før, og kan hende vi bør gjøre det igjen.Fortsatt god sommer. Håper du får svar om slektsmerkene av ekspertene. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Selvsagt!Huset mitt er nedenfor fjellet til høyre på bildet, og ikke med, men det gjør ingen ting for nytelsen av utsikten! Du har nok kjørt rett forbi meg for å komme deg opp på Heia, som vi sier. det heter Ballstadheia, men det har vi jo ikke tid til å si...Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Knut: Ja, med bil - og besøkte 'deg' også. Her er steinen (371 kg) som Eidis Hansen fra Balsfjord bar opp fra fjæra, og som ligger på Prosteneset (Tromsø), der han slapp den. Han er (var) en slektning av kona.

bilete2970.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg mener å ha hørt ei historie om at han satte den fra seg på trappa til brennevinsutsalget - av en eller annen årsak, men jeg vet ikke.Her kommer to nye biskoper, Erik Pontoppidan og Arnold de Fine. Men nå tror jeg Kildal kanskje begynner å rote litt med rekkefølgen.Legg ellers merke til at det som hos flere ser ut som helskjegg, i virkeligheten er prestekragen.

bilete2971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den som gjenstår før vi når bort til Bredal og Krog, nevnt i første innlegg, ser ut til å bli kalt Joh. Sletter. Det skal vel da antakelig være Christopher Hansen Schletter.Hvem som står og veier mellom de to rekkene, vet jeg ikke.Det gjenstår fortsatt 5 biskoper på tavla.

bilete2972.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Angående Eidis Hansen-steinen: historien sier at han ble forbannet fordi han ble nektet å handle på polet, så han hentet steinen i fjæra og la den på trappa så den sperret døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Geir for den oppklaringen.To nye biskoper: Eiler Hagerup og Ludvig Harboe. Harboe synes å ha ei kongekrone i sitt skjold. Her burde det kanskje være mulig å foreta en kontroll for å se om Kildal bare lager fantasi-'våpen', men jeg finner ikke noe som passer i Løvenskiolds 'Heraldisk nøkkel' på Harboe/Harbou.

bilete2973.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da tar jeg de tre siste også; Fredrik Nannestad, Johan Ernst Gunnerus og den siste uten navn. Den siste burde være Marcus Fredrik Bang.Jeg skal etter hvert ta de 13 Lødingen-prestene også.

bilete2974.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Løvenskiold skriver at Hagerup fører et hvitt (sølv) mantuakors i rødt felt.Innlegg 17 (Hagerup) viser et hvitt mantuakors (se høyre 'vinge') i rødt, så her har Kildal sitt på det tørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Først en liten kommentar til innlegg 1. Dette er ikke den prestetavla som har hengt i Lødingen kirke. Sigvard Kildal var prest i Vågan (Kabelvåg)1738-1771. Han var gift med datter til Lødingenpresten Jacob Parelius. Da hun døde på barselseng i 1750, laget han et epitafi (minnetavle) over henne. Det henger i kirkeutstillinga på Tromsø Museum. I tillegg til dette laget han 4 andre kjente kunstverk. Prestetavlen til Lødingen kirke er vel hans beste arbeid. Det ble gitt i gave til Lødingen kirke. 'Bisper, prester og reformatorer' har hengt i Vågan kirke, og det er fra dette kunstverket Arnstein Rønning har vist utsnitt. 'En familietavle' er en malt treplate hvor Kildal har malt seg selv, sine to første koner og alle sine barn, også de dødfødte. Det femte kunstverket fins det bare bruddstykker av. Kildals kunst er vel mer av kulturhistorisk interesse enn rent kunstnerisk. En har uttalt: - en ytterst naiv oppfatning og primitiv teknikk samt en likefrem sinnsforvirrende kolorisme'. Arnstein Rønning har nevnt noen biskoper. Det er 16 i alt. Kildal har jukset litt med rekkefølgen, og biskop nr. 16 mangler navn, her står det bare 'Mag'. Denne biskopen ble utnevnt to år etter Kildals død, så derfor ikke noe navn. Noen mener at biskop nr. 16 ble malt bare for symmetriens skyld. Noen har trodd at Kildal har vært prest i Lødingen, men det er feil. Som nevnt var han prest i Vågan fra 1738, før det var han i Kjøllefjord (1734-1738). Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Løvenskiold skriver at Bang fører en fugl over sjø, se innlegg 18. Han nevner også stjerner i flere forskjellige utgaver hos Nannestad, jfr innlegg 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Håkon Brun for korrigeringen og flere opplysninger.Da kan jeg legge inn et oversiktsbilde av: 'Bisper, prester og reformatorer' som har hengt i Vågan kirke.De prestene og reformatorene som vises på denne, er ikke påsatt navn, men har 'slektsmerker', eller hva det nå skal være. Er det interessant å få disse vist i større utgave - f.eks. tre og tre?Jeg skal komme tilbake til de utskjærte trefigurene som forestiller navngitte prester i Lødingen. Jeg kan også forstørre familietavlen som Håkon Brun nevner - stykkevis. Dersom det er noen som ønsker det.

bilete2980.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slik ser familietavla ut. Kildal til venstre, så første frue (Parelius) og andre (Jentoft). Så kommer barna, og til slutt de 5 kistene med døde.

bilete2981.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

De prestene vi ser under biskopene på 'Bisper, prester og reformatorer' er alle prestene i Vågan kirke fra reformasjonen og frem til Kildal helt til høyre. Kirken til høyre er Vågan kirke som ble bygd i 1714. I 1798 ble den revet og flyttet til Værøy hvor den fremdeles står. Artig at du tok med 'En familietavle' og epitafiet. Mye kan sies om de to bildene. På baksiden av 'En familietavle' står det malt med store bokstaver: 'Egen haand. Sigv. Kildal 1763'. Med vennlig hilsen Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.