Gå til innhold
Arkivverket

[#50782] Min sommerlige, slektshistoriske egotripp til Nordlandene


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Steinar Hansen

Når Kildal, naturlig nok, mangler navn på den siste biskopen men allikevel maler hans 'våpen', kan man jo begynne å lure på om 'våpnene' kun er dekorasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Et godt poeng, Lars Steinar.Dersom det er Kildal som står helt til høyre i presterekka fra Vågan, ser det ut til at han under seg selv har malt et hus, et menneske og et tre med en fugl i. Det ser forresten ut til å være fugler i alle bildene under de fire siste prestene.

bilete2984.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da skal jeg starte med prestene i Lødingen etter reformasjonen. Det er utskjærte og malte trefigurer. Peder Munch, Christopher Hansen og Christen Christophersen.

bilete2986.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så er det Ole Bag(g)er, som døde i Trondhjem etter et knivsting (og som er gjort svært storvokst), Peder Erichsen og Hans Pedersøn Schanke.

bilete2987.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så kommer Anders Paasche, Hans Kienapel (min tipp-tipp), Christen Hegelund og Hans Nÿrup.

bilete2988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette utskårne slektsvåpenet fant jeg på museet i Tromsø. Det har antakelig tilhørt en av slekten Wind. Løvenskiold skriver om slekten Wind bl.a.: 'Hestehode, 1 med bissel, i gull (bakgrunn)'

bilete2990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg må korrigere meg selv. Kildal er den nest siste i presterekka fra Vågan. Den siste er vel hans etterfølger, så han kunne jo ikke vite hvordan han så ut. Det er samme tendens hos Kildal, både når det gjelder biskopene, prestene fra Vågan og prestene fra Lødingen så har han også laget den neste i rekken, og han visste jo ikke hvem det kom til å bli. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fortsatt Tromsø Museum, som skriver om neste objekt: 'Våpenskjold for lensherren Hans Kroning (sic) på Vardøhus. Fra Hasvik kirke.'Det ser ut til å ha vært malt tidligere - utskjært i tre. Hjelmmerket ser ut til å ha vært en halv hest. Dette må da være Hans Köningham eller også kalt John Cunningham.

bilete2991.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det kan kanskje være interessant for noen å vite navnene på prestene fra Vågan i bildet 'Bisper, prester og reformatorer'. Fra venstre: 1) Just Giblesen (første prest etter reformasjonen, portrett av ham henger i Vågan kirke, 2) Jens Christensen, 3) Jens Jacobsen Holst, 4) Claus Christensen, 5) Iver Estensen, 6) Knud Christensen, 7) Peder Mikkelsen, 8) Edvard den Vise, 9) Hans Pedersen (Schanche), 10) Jens Bull, 11) Peder Jensøn Helsingør, 12) Hans Pedersen Nyrop, 13) Gjert Estensen, 14) Lars Hansen Halpig, 15) Hans Egede, 16)Elias Schøning, 17) Sigvard Kildal, 18) ukjent. Prest nr 14, Lars Halpig, var prest i Torsken da han ble kalt til Vågan, men takket nei da han ikke så seg i stand til å flytte og kom aldri til Vågan. Dermed ble det Hans Egede (prest nr. 15) som overtok etter Gjert Estensen (prest nr. 13). Dette har Kildal vist ved å la prest nr. 14 stå utenfor rekka og bak de andre prestene. Et annet trekk ved dette bildet er at presterekka og bisperekka spenner over like lang tid og hver prest blir stående omtrent på riktig plass under “sin” biskop. Kildal sjøl står under biskop Gunnerus mens hans etterfølger står under han som skulle bli biskop nr. 16. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men da forlater vi Tromsø, samtidig med at sørgående hurtigrute ankommer (Tromsø sett fra Kroken).

bilete2994.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; bildet av hurtigruta og Tromsø i mitt forrige innlegg er tatt 21. juni kl 23.34.Takk til Håkon for opplysningen om prestene. Da er det mulig å plukke ut prester, forstørre de og gi de navn - dersom noen ønsker det.Jeg avslutter for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hjertelig takk for et meget interessant tema! Da blir neste tur på museet enda mer spennende!Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rolla er ei fin øy øst for Harstad. Dit kommer du i dag ved å kjøre over brua til Andørja og videre i tunnel under fjorden til Rolla (Rolløya).Ved siden av den forholdsvis nye kirka på Ibestad ligger gravplata over min tipp-tipp Barbra Søffrensdatter f 1582, død 1655, 73 år gml.Du kan lese mer om henne på sida til Simon Ellefsen: http://www.nose.dk/Norge/nordrollnes.html#2

bilete2996.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er flere kirkegårder på Rolla. På den gamle på Ibestad fant jeg denne grava til Augustinus Røck. Han var bror til mi oldemor, Dorthea Nikoline Røgh, og sønnesønn av gullsmeden Augustinus Røgh, som igjen var datterdatters sønn av presten Augustinus Røg.Du kan lese mer om Augustinus Røck og hans opphav hos Simon Ellefsen: http://www.nose.dk/Norge/roeg.html#340På Rolla uttales navnet RØK.

bilete2997.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 42: Er det noen som har en fullstendig tekst når det gjelder gravsteinen til Barbra Søffrensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gammel bebyggelse i Hamnvik på Rolla. Er det dette som i gamle dager ble kalt Ibestad? Ibestad kirke ligger ikke langt herfra.

bilete2998.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg følger din odysse fra Nordlandene med spenning og glede.Fantastisk fine bilder av de gamle prestene! At du vil dele dette med oss stter jeg stor pris på!Tok du bilder fra de gamle gårdene på Rolla, tenker på Store- og Lille-Skog, Selset, Ibestad prestegård osv? Her kommer jo Hamnvik som jeg også hadde tenkt å spørre om!Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men jeg skulle videre til Brønnøysund - det gikk opp og ned, til høyre og til venstre, og noen ganger klarte jeg ikke å se hva som var opp og hva som var ned...

bilete2999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Inger!Jeg besøkte Sør Rollnes, Selset og Nord Rollnes. Jeg så på postkassene at de som bodde der skrev seg Rolness (på samme måte som 'Jens Pikenes', som skal ha navnet herfra).På Selset, der gullsmeden Augustinus Røgh bodde (han skrev selv navnet på denne måten), møtte jeg en slektning som fortsatt hadde navnet (eller en variant). Et veldig trivelig møte, men bebyggelsen er ikke særlig gammel her.Jeg skulle så gjerne ha vært på øya noe lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Brønnøy-området klarte jeg å finne 'slektsgården' Syltern, og i min leiting etter StorTorgnes, rota jeg meg gjennom hattehullet - inn på den ene siden og ut på den andre. Et veldig spesielt sted!

bilete3000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for svar.Man kan vel ikke forvente at det skal være noe igjen av bebyggelsen som var på 1700-tallet. Jeg tenkte mer på landskapet i det store og hele. Denne turen din inspirerer i alle fall til å gjøre noe lignende selv hvis man får tid og stunder. Tør ikke tenke på alle inntrykkene du sitter igjen med. Det er sprekt gjort å legge ut på en så lang ferd! For ikke å snakke om å lage dette innslaget her på debattforum!Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.