Gå til innhold
Arkivverket

[#50782] Min sommerlige, slektshistoriske egotripp til Nordlandene


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Fint at du legger ut bilder Arnfinn, men her er det bare kryss som jeg ikke kommer inn på etter innlegg 94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Her kommer bildene opp som de skal, så jeg tror det må være innstillingene på din maskin som gjør det. Kommer det opp 'Aktiv kontroll' eller noe som ligner, under verktøylinja, når du trykker på krysset? Isåfall må du installere den.Mvh Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skjer ingen ting når jeg trykker på kryssene. Hvis det er Adobe Reader jeg mangler, så har jeg ikke helt lyktes i å laste ned denne før. Mulig det ble feil versjon, og noen som prøvde å hjelpe skrev ikke hvilken versjon jeg skulle ha. Nå kan det jo være andre programmer jeg skulle ha hatt for å komme inn på bildene. Pc-en min begynner ¨å bli gammel(fra April 2000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Når bildene i slutten av innlegget ikke kommer med, så vil jeg gjette på at du har en langsom oppkobling mot Internet.Det begynner å bli mange bilder, og dette medförer at du får en 'time out' för alle bildene er lastet ned.Jeg har ikke Internet Explorer på denne maskinen, men det burde finnes en innstilling som forlenger timeouttiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Problemet ser bare ut til å ha vært forbigående, og nå er bildene på plass. Ja jeg har vel ikke den raskeste innstillingen angående oppkobling på internett, men jeg tør ikke å begynne å stille på noe på egen hånd for å øke timeouttiden. Å gjøre forskjellig selv anågende innstillinger på pc-en har jeg brent meg på før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

'Kristenliv i Skogn' av Reidar Bolling:'Organistane: Ole Reitan 1834-80.Før er fortalt korleis Alstadhaug kjerke fekk første orgelet. Det ser ut til at orgelet dei første åra berre vert nytta ved einskilde høve, der organist Ackermann frå Levanger kjem og spelar.Frå 1834 er Ole Reitan organist i Alstadhaug. Han var fødd i Åsen 1809 og var omgangsskolelærar i Skogn frå 1834. I 1845 vart han tilsett som lærar og klokkar i Levanger. Skolekommisjonen ga han attest for 'Flid, Dygtighed og særdeles store Lærergaver, især som Kateket og Sangmester', så den trudde at han 'maaske kan sættes ved Siden af en Seminarist'. Til i 1858 var han einaste læraren på Levanger.I mange år greidde Reitan å sameine klokkarstillingen på Levanger med organistarbeidet på Alstadhaug. Jamvel etter at kalla var delt greidde han sitte med dobbeltstillingen. Sonen Lornts Reitan, som handla på Levanger, var organist i byen. I 1870 skulle sonen på ei lengere reise. Reitan fekk da lov til å overlate orgelet i Alstadhaug til orgelbyggar Johan Isachsen på Marienlyst, medan han sjøl tok tenesta til sonen.Ole Reitan spela en betydeleg rolle i bylivet på Levanger. Han hadde mange kommunale ombod, og var jamvel nokre år kemnar i Levanger.Ole Reitan var ein stor original, som det gjekk mange småhistorier om. Han var så slem til å snakke med seg sjøl, og han hadde sine faste uttrykk. Såleis visste dei som satt på galleriet under gudstenesta at han kvar einaste helg kom til å servere følgjande stas: 'No kjem'n igjen overdominanten. Å kor godt det gjer mæ å hør' på'n.' (Overdominanten er eit gammelt musikalsk faguttrykk om ein viss toneart).Reitan var ein livsglad og humørfylt mann som alle var glad i. Han døde på Levanger 24. september 1882.I 1949 ga sonnedotter hans eit stort fotografi av Reitan til Alstadhaug kjerke.'Reitan var bror av min tipp-tippoldefar. Mor deres var Ingeborg Pedersdatter Franck eller Franche fra Alvdal. Bildet henger i den gamle prestegården på Alstadhaug i Skogn.

bilete3340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Først – dette var en flott ide, inspirerende og se på/lese.Jeg har et par kilder som kan være av interesse ad innleggene (84-85) og (111).Sollied (NST I 1928; Gamle ætter i Sogn. Soop – Holk) skriver at Christopher Sigurdsen Holck ble kannik i Trondhjem og sogneprest til Skogn etter broren 1578, levde ennå 1586, men døde kort etter, ca. 1588. Han var gift med en Synnøve Anfinnsdatter Soop (nevnt i innlegg (111)). Far hans var hr. Sigurd Pederssøn, også han sogneprest til Skogn, nevnt i (84) som far til Mikkel.Hallan (Skogns historie IV.a) skriver: 'Da Hr. Mikkel døydde, vart bror hans, Hr. Christopher, prest i Skogn. Også han hadde studert i Rostock, der han vart innskriven ved universitetet i 1561. Da han kom heim att, var han prest i Beitstad i 10 år; vi kjenner til ein sokneprest der med namnet Christopher Sigvardi i åra 1565-1575. Deretter var han visst på Frosta i tre år. Samstundes hadde han underhald frå ei præbende, men denne måtte han gje frå seg i september 1578, etter at han ved kongebrev av 8. august same året hadde fått St. Olavs præbende, som den avlidne bror hans hadde hatt. Hr. Christopher døydde visstnok i 1585. Raphael Lund skriv såleis om han i presterekka si: «Anno 1585. Hr. Christopher Sigvardi. Om minnet hans fortel den store klokka i Alstahaug-kyrkja.» Denne klokka har ei innskrift som lyder slik: «Mortem præsento. Plebem voco. Congrego clerum campana. Memor esto tui morituri viator. D: Christophorus Sigvardi 1581.» Omsett: «Eg kunngjer døden. Eg kallar på folket. Eg klokka, samlar presteskapet. Vandringsmann, hugs at du skal døy. Hr. Christopher Sigvardi 1581.» Etter dette har da Hr. Christopher kjøpt inn den store klokka i 1581. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Arnstein, jeg har sjelden sett så mange flotte naturbilder én gang ! Dette må ha vært litt av en tur ! Det er ikke hvert år at man 'får lov' til å legge ut på en slik utflukt alene ! (Det er jo også over tre år siden ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Per - nå tok jeg en 'ny' tripp og gjenopplevde turen. Ja, dette var nok min største egotripp. Det hele starta med at kona skulle til Nordkapp på et skolejubileum, og jeg fikk ikke være med (ingen tar med torsk til Lofoten). Da starta jeg å kjøre nordover på egen hånd, og bestemte for første gang i et langt ekteskap hvor ferden skulle gå og hvor lang tid på hvert sted. En herlig følelse! Kona henta jeg i Honningsvåg, og returen tok vi sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.