Gå til innhold
Arkivverket

[#50785] Christen Evensen Bergfald konf. 1865 Aure


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Christen Evensen Bergfald blir konfirmert i Aure i 1865. Han er født i 1850, og foreldre er Valborg Andersdatter og Even Christensen.Jeg har et håp om at denne Valborg er fra Ledal. Valborg Andersdatter Ledal er født i Orkdal 29 des 1817, døpt 8 feb 1818. Valborgs foreldre Anders Olsen Løfshus og Ingeborg Jonsdatter Hoston bosatte seg i Ledal omkring 1825. Jeg har lenge forsøkt å finne ut om Valborg ble gift i Aure. Valborg er ikke å finne i FT1865, så jeg antar hun er død før det. Håper noen har tilgang på Gardtales og kan gjøre et oppslag for meg.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er ikkje berre å slå opp i Gardtales i Aure å tru at ein finn det ein leitar etter. I alle fall er det ingen nemnd på Bergfald med dei namna du oppgjev. Kombinasjonen Kristen og Even kan vera eit spor til Eggen i Orkdal. Det kom ein stor familie derifrå til Todal i Aure seint på 1700-talet. Omframt Todal spreidde slekta seg til mange gardar i Aure m.a. til Brattset, ein gard som ikkje ligg langt frå Bergfald. Også til Ålmo, Grimsvika, Skiphamna m.fl. vart befolka av slekta hans 'Stor-Kresten' som stamfaren visstnok vart kalla (etter minnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Selv om sporet til Bergfald ikke førte fram, vil jeg takke for at du tok deg tid. Jeg har funnet Christen Evensen på Langstranden i 1875, feilskrevet som Christen Eyvindsen. Han blir gift 1 aug 1875 og i kirkeboka er han ført som Christen Evensen. Takk for tipset om Todal, Brattset og Ålmo. Christen var på tjeneste på Ålmo i 1865, så det er noe jeg vil se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg skumma også gjennom dødsfalla i Aure mellom 1850 og 1865. Der var ingen Valborg ført som gravlagd i dette tidsrommet. Enten er ho flytta sin veg, eller så held ho til ein eller annan stad i prestegjeldet i 1865.Elles kan det henda eg er på villspor når det gjeld opphavet til Even Christensson. Om Even og Eivind, Øyvind, så var det vel i praksis same namnet som vart skrive på ulike måtar, alt etter kven skrivaren var.Kvar er forresten Langstranden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Langstranden tror jeg må være i Lurvika eller i nærheten av Lurvika. Ved gifte i 1875 er hans far oppgitt å være Even Christensen. Oppholdsted på brudgommen er også Lurvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Plasseringa av Langstrand er nok rett. Ei tid vart eit rom kalla Langstrand der. I dag kallar vi denne buplassen for Stranda. Han ligg rett på nordsida av Mjosundbrua for den som er kjend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk for at du sjekket dødfallene i Aure i det aktuelle tidsrommet. Valborg er nok ganske riktig tilbake i Orkdal i 1865, gift 18 juli 1860 med Ole Simonsen fra Orkdal. De er bosatt på Eidesløkken. Ole Simonsen kan være en bror av en Hans Simonsen som bodde i Valen før han utvandret i 1880. Igjen, takk for god hjelp til å finne ut av dette. Valborg var den eneste av barna til Anders og Ingeborg som ikke bosatte seg i Aure, så dette var ukjent for oss.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.