Gå til innhold
Arkivverket

[#50786] Paul Pedersen f. 1859 g.m. Janike Johnsdtr. f. 1855 Raudeberg deres etterkommere


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med info om Paul Pedersen f. 1859 og Janike Johnsdtr f. 1855. I 1900 bodde de på bruket Solberg under Raudeberg i daværende Selje sogn. Jeg kjenner litt til datteren Ragna og vet at en annen av barna til dette paret hadde tre barn og bodde på Raudeberg, men hvor bosatte de andre seg? Hvor kom Paul og Janike fra? Prøver å legge inn en lenke fra ft 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Av en eller annen merkelig grunn finner jeg ikke disse personene på noen av de lenkene du viser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette må vel være Jannike Johnsdtr. Lenke Ser at familien hennes bodde på Færestrand i Vågsøy (tidl. Sællø). Er det mulig og finne hennes søsken sine giftarmål? og det samme for hennes mann Paul Pedersen Krabbestig fra daværende Davik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Tre av barnebarna til Paul og Janike bosatte seg på Raudeberg, men hvem var foreldrene deres? Et av barnebarna ble født i 1917. Jeg har søkt i de skannede kirkebøkene for både Sør og Nord Vågsøy uten å finne henne. Jeg har også søkt Vågsøy/Selje. Kan det tenkes at foredrene til disse ikke bodde i dette kirkesognet ved dåpen? Dette barnebarnet til Paul og Janike het Hjørdis, men hvem var foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er giftermålet i 1885. Må ha gjort noen feil i forhold til lenkene. Se Lenke Underlig at lenkene har forandret ved FT 1865. Skal finne de på ny. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette er vel foreldrene til Jannike, Johan Meinert Ols. Vaage og Synneve Christend. Holevik: LenkeJannike var i følge bygeboka først gift med en Abel Andersen Davik som døde på Raudeberg, bnr. 8, Solberg i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis Jannike først var gift med Abel (som døde i 1897). Hva kan da grunnen være til at barna til Jannike som ble født før 1897 ble skrevet med etternavnet Paulsen/Paulsdtr. i FT for 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg 10 er det dokumentasjon på at Jannike gifter seg med Paul. Så er mitt spørsmål, var det Abel hun giftet seg med i 1897 eller er det noe som ikke stemmer her?Jeg har prøvt å finne ut hvem av disse som ble boende i Vågsøy:Albertine Paulsdtr f. 1886Jørgine Paulsdtr. f. 1889Johan Paulsen f. 1891Alfred Paulsen f. 1894Ragna Paulsen f. 16/6-1898 gift Nilsen, bodde i Bergen.Hvem av disse bodde i Nord-Vågsøy eller hvor ble det av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 14: Jacob Aaland: Nordfjord frå gamle dagar til no. II. Dei einskilde bygder.5. Selje, Sør- og Nord-Vågsøy. Andre bolken. 1943.Jeg kan ikke svare på innlegg 15 da jeg bare har sitert hva som står i nevnte bygdebok. Når det er sagt, er ikke bygdebøkene på noen måte feilfri(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er Jannikes konfirmasjon i oktober 1873 i Vågsøy kirke: Permanent sidelenke: LenkeHer står at hun er født 6.4.1857 på Færestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Og her er dødsfallet til Anders Abelsen, 16. juni 1882 av lungebetennelse, se post 9:Permanent sidelenke: LenkeOpplysningene i bygdeboka om dødsfallet er altså feil, og derved håper jeg at spørsmålene om Janikkes første ekteskap er oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for god info.Men hvem av dem i innlegg 17 ble mor eller far til Hjørdis som ble født i 1917?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Har du et etternavn på Hjørdis, og mer bestemt hvor hun bodde? Vi er nå over på en generasjon hvor eldre personer i området kanskje vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ser ellers at scannet kirkebok for Vågsøy ikke er lagt ut ennå for det aktuelle tidsrommet. Det er vel bare et tidsspørsmål før den er på plass.Når det gjelder Solberg fikk en Olav Marius Samuelsen skjøte på bruket i 1901 - ingen opplysninger utover dette. Han solgte i 1905 til en Karl Johannesen Flatraket som er den siste som er nevnt i brukerlista. Han var ikke gift med noen av dem du etterlyser, og levde der til sin død i 1937. Disse opplysningene er fra bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.