Gå til innhold
Arkivverket

[#50788] Etterkommere og aner til Arne Andersen og Kirsten Henriksdatter, Talvik, Finnm.


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Se innlegg 41581 for tidligere opplysningerJeg søker etter min tippoldemor Valborg Arnesdatter`s foreldre Arne Andersen f. 1821 og hustru Kirsten Henriksdatter f. 1823 og alle hennes søsken. Jeg har funnet Valborg m foreldre og søsken i 1865 tellingen for Talvik se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f62013&gardpostnr=261&personpostnr=1724&merk=1724#ovre>Lenke I 1875 tellingen for Talvik er søstrene Marie f .ca 1844, Anna f.ca 1848 og Karen f. ca 1852 ikke med. Har de flyttet eller er de døde? I steden dukker det opp 2 nye søsken - Nils f. 1867 og Fina f. 1871 se LenkeI 1900 tellingen finner jeg en av de 3 guttene, Anders i Sørøysund m kone og 7 barn se Lenke Henrik er i Kvalsund m kone og 6 barn se Lenke og Nils bor i Talvik på gården Eide med foreldrene sine og kone og 5 barn se Lenke Anders finner jeg død sammen med en av sønnene Ole i Hammerfest se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Arne og Kirsten 06.10.1844, hentet fra de skannede kirkebøkene. Se post nr.10. Der finner du fedrenes navn samt fødested. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

takk for raskt svar Rune! Er dessverre ikke så god til å tyde så gammel skrift. Klarer ikke å tyde brudgommens fars etternavn. Fornavnet hans ser jeg er Anders. Brudens fars navn tyder jeg til Henrik Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Navnet er Anders Jensen. Anders og Marthe Arnesdatter giftet seg i Talvik 01.08.1819 og Henrik Olsen giftet seg med Valborg Nielsdtr. 03.10.1819, også i Talvik. Dette er hentet fra FamilySearch og må sjekkes mot kirkeboka. Det vil imidlertid bety at du bør kunne finne alle fire i 1801 tellingen for Altens Talvig.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

må bare si at du er rask altså! Tydelig at du har god erfaring m å søke her inne!!! Ser ut som Walborg/Valborg navnet har gått igjen fra bestemor til barnebarn i flere generasjoner her. En av døtrene til min oldemor het også Valborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Marthe Maria Arnesdtr. med mann og barn i 1875.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f72013&gardpostnr=49&personpostnr=337&merk=337#ovre>Lenke og her er Karen Arnesdtr. med mann og pleiesønn i 1875.Lenke Og her er Arne og Kirsten i 1875 med resten av familien. Den eneste jeg ikke kan se der er Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Rune for alt du har funnet ut! Henger ikke helt med i innlegg 23. Regner med at Jens Nielsen er far til Anders Jensen? Men når ble Jens født og døde? Og moren Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Mai.Om du ser på lenke nr.2 i innlegg nr.7, så ser du at Jens Nielsen og Marie Thomasdtr. trolig er foreldrene til Anders.Skiftene forteller at Jens døde mellom 1817-1827 og Maria mellom 1827-1832. I følge 1801 tellingen var Jens født ca. 1747 mens Maria var født ca. 1752.Her er lenke til ekteskapet mellom Jens og Maria 01.11.1772. Opplysningene er innsendt av et medlem av kirken, og må således bekreftes av andre kilder.Der står også dåpsdatoene til dem begge.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.