Gå til innhold
Arkivverket

[#50788] Etterkommere og aner til Arne Andersen og Kirsten Henriksdatter, Talvik, Finnm.


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Hei! Finns det noen bygdebøker som kan ha disse etterkommerne etter Andersen brødrene oppskrevet? Eller står det noe om disse anene våre i boka du nevnte i innl. 47??? Tør jo nesten ikke gå ifra pc`n her for det skjer jo stadig noe nytt!Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Heitmann

Ikke bygdebøker, akkurat. Selv kjenner jeg til 3:1) Altas historie i 4 bind. Skrevet av historikere og veldig godt dokumentert. Men selvfølgelig lite slektshistorie.2) En av mine fjerne slektninger, Trygve Andersen, utga i oktober 2006, på eget forlag, en slektshistorie kalt 'Dagligliv og røtter i Altafjorden'. Denne boka gir god oversikt over mange Andersen-relaterte familier. Dessverre litt skjemmet av trykkfeil.3) På Nasjonalbiblioteket har jeg også kommet over ei bok av Magnhild Bjørgan (fra Leirbotn litt nord for Alta) kalt 'Fragmenter av Alta-Talviks historie'. Utgitt i 1969.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Per; Hvem er Trygve Andersen etterkommeren etter? Hvis du møter han på dette slektsstevnet, spør da om han har flere bøker igjen. For hvis en stor del av våre aner står i denne boken er jeg int. i å kjøpe den.Har du tilfeldigvis funnet ut når faren til Jens Nilesen, Nils Andersen og Kirsten Clausdatter ble født og døde? Det eneste jeg har på¨de er at de giftet seg 13.10.1739Mangler også fødselsdato og dødsdato på Thomas Mathisen og Alida/Aleth Andersdatter som var foreldrene til Maria Thomasdatter - mangler dødsdato på henne også. (mor til Anders Jensen)Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Heitmann

Iflg. mine kilder (T.Andersen og bind 1 av Altas historie) var min 4 x tipp-oldefar, Niels Andersen, født i Danmark i 1697. Han døde i Alta i 1785. Han var gift to ganger - første gang med Gertrud Kristine Eriksdtr. som fødte 5 barn før hun selv døde 37 år gammel, deretter med Kirsten Clausdtr. som fødte 7 barn. Jens Nielsen var nr. 4 i rekken av de siste 7.Jeg har ingen opplysninger om Niels Andersens forfedre/bakgrunn i Danmark. Kirsten Clausdtr., født 1797, død 1781.Jens Nielsen flyttet fra Alta lenger ut i fjorden, til Komagfjord. Iflg. FT 1801 var han eneste nordmann der, de andre som bodde i Komagfjord var sjøsamer (kilde: M.Bjørgan).Trygve Andersen (ca. 75 år gammel i dag) har som meg Niels Andersen som 4 x tipp-oldefar. Han er videre etterkommer etter den samme Jens Nielsen som nevnt over (jeg også). Men deretter skilles våre veier. Jens Nielsens andre barn het Rachel Jensdtr. (født 1775) og hun giftet seg med Christen Mathias Petter Arnesen (født 1779), sønn av Arne Jacobsen Tvedt og Gertrud Ellingsdtr. Denne Rachel er Trygve Andersens tipp-tipp-oldemor. Dermed er vel du i slekt med Trygve Andersen, du også.Anders Jensen er syvende barn av Jens Nielsen og min tipp-tipp-oldefar.For øvrig ser det for meg ut til at Arne Andersen (barn nr. 2 av Anders Jensen) giftet seg med sitt søskenbarns datter - Kirsten Henriksdatters mor var Valborg Nielsdatter, mormor var Kirsten Jensdtr., datter av Jens Nielsen. Denne typen giftermål - med barn av søskenbarn eller også søskenbarn direkte, finnes det mange eksempler på.Jeg har selv lett etter opplysninger om Marie Thomasdtr., men har så langt ikke funnet annet enn at hun oppgis å være 49 år i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Her fant jeg skiftet etter Walborg Nielsdtr (ref innl.7) Lenke Hun ble ikke særlig gammel - max 33 år hvis hun døde i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Mai Berggren

Ja det må jeg si, han ventet knapt 7 mnd etter første kones død. Men er denne Anne/Ane Nilsdatter søster av første avdøde kone Valborg? De hadde jo en annen datter som het Anne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Henrik Olsen Skillefjord 28.03.1875. Se post nr.17.Lenke Anne kan selvsagt være en yngre søster av Valborg, men jeg ser hun var født i Alta ca.1815.Det at Henrik og Anne døper en datter nettopp med det navnet kan kanskje tyde på at den første Anne var død. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Har funnet at foreldrene til Henrik Olsen var Ole Hanssen f. ca 1758 og Margrethe Henriksdatter f.ca 1769 men skulle gjerne hatt foreldrene deres igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror at du finner din Ole døpt 02.12.1759. Foreldrene er etter hva jeg kan se Hans Jacobsen f.ca. 1728 og Severine Tollefsdtr. f.ca. 1728. De giftet seg i Hammerfest 08.10.1758. Jeg har imidlertid ikke funnet hvor de kom fra. Jeg har heller ikke klart å finne Margrethe Henriksdtr. blant de døpte i Talvik. Kanskje jeg ikke så godt nok etter, eller så kommer hun fra et annet område. Her er Hans og hustru i 1801, begge 73år gamle.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Ole`s dåp som du henviser til er vel denne LenkeLenger ned på listen på FT 1801 står også Ole Hanssen og Margrethe Henriksdtr som nr 1139 og 1140. Så de bodde på sammme gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er helt korrekt Mai. Det var slik jeg fant Oles foreldre. Men jeg sleit litt med morens etternavn da jeg lette etter ekteskapet. Men jeg tror Tollefsdtr. er det rette. Det benyttes også ved flere barnedåper.Som her.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=92&filnamn=dp20131752&gardpostnr=851&personpostnr=3456&merk=3456#ovre>Lenke og her Lenke og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Hans Jacobsen. Han må ha dødd mellom 1801 og 1809.LenkeNå får du klare deg uten min hjelp en stund, for jeg drar til Madeira i morgen tidligg.God sommer og lykke til videre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Ok - tusen takk skal du ha i hvertfall for all hjelpen jeg har fått av deg!!!!! og god ferie! Håper da tross alt at solen kommer til å skinne litt her hjemme i Norge også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En siste bemerkning. Denne type opplysninger skal man i utgangspunktet være svært skeptisk til. Men her står jo bidragsyterens navn og adresse, så jeg ville nok kontaktet vedkommenede og spurt hvor hun har funnet denne informasjonen og vilke kilder hun har benyttet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.