Gå til innhold
Arkivverket

[#50800] Villads Villadsen Lauaas f. 11 mars 1863


Gjest Alf Einar Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Einar Johnsen

Dette er saken. Villas Villassen(fra Bjerkreim) sønn av Wellas Hansson Tengesdal og Guri Malene Jensdotter Gaasland fikk min oldemort Konstance med Ingeborg Kristine Salvesdatter i Barbu i Aust-Agder i 1892. Hun var født utenfor ekteskap og Villads forsvant. Det står i kommentarfeltet at faderen skal være gift. Jeg finner ham ikke i folketellingen av 1900. Har vært i kontakt med 'slektslaget' i Bjerkreim samt kjøpt bygdeboken derfra. I den står det at Villads bodde i egersund 1878/1882 og i Stav 1883/84. Etter det forsvant han til ukjent sted. Jeg har jo som sagt funnet ut at han dro til Aust-Agder da han står oppført som min oldemors far. Han var da omreisende skomager. Jeg skulle så gjerne ha funnet ut hvem han var gift med og om min oldemor har halvsøsken med etterkommere. Takket være bygdeboken så har jeg klart å spore store deler av forfedrene hans tilbake til 1500-/1600-tallet. Håper noen av dere erfarne kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg begynner å lete etter den forsvundne fader, har jeg noen spørsmål. Kan dette være Ingeborg Kristine Salvesdatter i Barbu i 1900? LenkeDatteren Konstance bor i så fall ikke hos moren, vet du hvor hun vokste opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For ordens skyld legger jeg inn lenke til Konstances fødsel/dåp i 1892. Se post nr.6. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Konstanse f. ca 1892 jeg finner i Barbu i 1900 er denne jenta. Hun er ført som datter i denne familien? LenkeSkal kikke litt etter etter den omreisende skomaker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er den eneste mannen jeg finner som har et fornavn Villas og også driver som skomaker. Denne karen er gift og bor i Vest-Agder. En mulig kandidat?LenkeFortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med henvisning til innlegg nr.4. Dette er ikke samme jenta. Dette paret fikk også en datter som ble døpt Konstance i Barbu i 1892, se forøvrig lenken i innlegg nr.3. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for dette Rune. Flott at du la inn dåpen. Ser at den skomaker som jeg fant i 1900 ikke heter Villads , så det må nok bedre leting til.Skal prøve å gå bakover litt i tid. Hans fødselsår er skrevet med et spørsmålstegn ser jeg.Kan Lauvaas være en ledetrå ? Det er kan hende bare et sted han bor midlertidig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå er jeg litt forvirret med hensyn til Villads Villardsens fødested og foreldre? Jeg frant en som kunne passe her på Bjerkreim i 1865, men fars og mors navn passer ikke?? LenkeKan du legge inn familien fra 1865-tellingen om du har funnet dem der?Finner ikke noen Wellas Hansson ved søking til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en som passer med rett navn på mor? navnet Gaasland passer også, så kan det tenkes at moren har et barn med en Welles Hansen fra før?LenkeHer var mye mystisk, som trenger forklaring før vi søker vidre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Vilas Villassen Lauaas er helt sikkert den som er født i Bjerkreim i 1863. I folketellingen står han da oppført som Willads (ref folketelling 1865). Svale Svalesen var hans stefar. At foreldrene hans er de jeg har skrevet tidligere; Wellas Hansson og Guri Malene Jensdatter er bekrefet både ved kirkebok og bygdebok. Det er takket være nettopp navnet Lauaas at dette er bekreftet. Han som er født i 1865 i Birkreim er avkreftet. Grunnen til at han skrev Lauaas er at de bodde på husmannsplassen Lauaas under gården Gaasland i Birkreim, Rogaland. Når det gjelder Konstance så vokste hun opp med sin ekte mor og stefar Tobias Torgrimsen i Fjære/Landvik i Aust-Agder, se folketelling 1900. Min oldemor skriver også Lauaas som etternavn når hun gifter seg i Hommedal/Landvik i 1911 med Anders Reinert Nilsen og da står Villas Villassen Lauaas oppført som far. Det var slik jeg fant ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Her er forøvrig lenker: Tusen takk for hjelpen.Obs! Det er ved konfirmasjonen til Villads i 1876/1877 # 10 i Birkreim, Rogaland at endelig bekreftelse kom på Villads sine ekte foreldre.Konstance i 1900(legg her merke til at fødseldato er feil på Konstance, men det er garantert disse da jeg har hilst på flere av halvsøsknene hennes): [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0923&kenr=001&bnr=0015&lnr=00>LenkeVigsel Konstance og Anders i 1911(25/8): LenkeVillas sin ekte far i 1865(Står da Willatz):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for fler opplysninger. Jeg kan fortsette å søke på forskjellige navnvarianter Villads i 1900. Om han var gift burde vel familien finnes i folketellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette var en vanskelig oppgave. Om da ikke skomakeren har utdannet seg til lærer og befinner seg på hjemstedet i 1900? Fornavn og alder og at han er gift passer, men det er vel heller lite trolig: LenkeHåper noen kjenner hans skjebne. Har du undersøkt om han kan ha emigrert og rømt utenlands fra både ektefelle og uekte barn?Kan han muligens også være død før 1900? ( Han kan jo likevel ha rukket å få flere barn både i og utenfor ekteskap?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

jeg ser at det ble feil i lenken din til kirkeboka med vielsen til Konstanse 1911. Prøver med en ny kopi her: Lenke Hennes fars navn er tydelig skrevet her som du sier. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Takk for hjelpen Gunn! Søkte opp ungene til læreren i Birkreim via ungene sine fødselsoppføringer i k.boken. Han het Villas Olsen Sagland slik at det er ikke ham. Vår Villas er en vanskelig nøtt. Skal forsøke å søke i emigrasjonskilder. Det ble aldri snakket om i slekten at min oldemor hadde en annen far. Konstance's datter(min mormor), som nå er 95 år, fikk først vite om Villas for noen uker siden. Du kan tro hun ble overrasket og glad.Tvi, Tvi, det dukker sikkert noe opp etter hvert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes jo en del feil og mangler i folketellingene, dessverre. Her fant jeg en enkemann med rett navn oppført som føderådsmand, men i så fall er alder ført helt feil om dette kan være din etterlyste? LenkePussig med navnlikheten, men ca 20 års feil i alder er vel ikke trolig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det pussige er i så fall årstallet for emigrasjon 1887, det passer ikke så bra med Konstanse f. 1892? En titt på kirkeboka og fødsel for Konstanse ville sikket være bra.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Konstanse i 1893, født 1/9 92, så det passer ikke med den karen som reiste til USA i 1887, om han ikke kom tilbake da?LenkeLitt av et mysterium.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Dette er nok heller Villads Villadsen, som er født i 1865. Han er forøvrig sønn av Villads Vellesen fra din lenke og bror av Teodor Birkreim(Villadsen). Jeg har vært i kontakt med barnebarnet til Teodor og han kunne fortelle at Villads født i 1865 emigrerte til USA på 1880-tallet for så å returnere hjem senere. Trodde nemlig i lengre tid at Villads som er født i 1865 var min tippoldefar, men detter kunne Brirkreim ættelag tilbakevise nettopp pga av emigrasjonen til USA samt etternavnet Lauaas i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var en skikkelig nøtt! Når vendte denne Villads tilbake tro, og hva var hans yrke? Merkelig at to med samme navn kommer fra samme sted? Ikke rart du trodde dette måtte være din tippoldefar.Håper du finner løsningen snart.Kan det være mulig å finne ut når han døde tro? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Alf Einar Johnsen

Flere opplysninger jeg har kommet over vedre Villads. Viser seg at han som det står ved min oldemors dåp var gift og hadde en til datter (født 1890). Hennes navn var Wilhelmine Gaasland(min oldemors halvsøster). Se FT av 1900: Lenke r=006&bnr=0098&lnr=03Her heter hun altså Wilhelmine Wilhelmsen og bor sammen med sin bestemor Ida. Hennes mor Ida Henrikke Grønnestad, født 1865 og død i 1897. Hva som sjedde videre med Villads er fortsatt en gåte samt hva som skjedde med hans datter Wilhelmine. Håpe noen kan hjelpe meg her.Nb! Ved giftermål og dåpen til hans ektefødte datter skrev Villads seg for Villads Villadsen Gaasland og ikke Lauaas. Lauaas var riktignok en husmannsplass under Gaasland gård. Ved hans kone Ida sin død står han oppført som Wilhelm Gaasland. Han bodde i Stavanger og papirene er funnet i Stavanger Domkirke.

bilete3543.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Takket være FT1910, fant jeg igjen Villads. Han (legg merke til fødselsdato :-) ) er her bosatt med atter en ny familie i Kristiania i 1910:[url="http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392151666/>LenkeJeg har kommet i kontakt med et av hans barnebarn som bl a har gitt meg bilde av Villads!! Familien visste at han komfra Bjerkrheim, men visste intet om hans tidligere ekteskap ei heller 'leiermål' (min oldemor). Men, fødested, yrke, navn og fødselsdato stemmer så det levner ingen tvil om at dette er riktig person.Men, ved hans vigselsesinnførsel i Grønland kirke i Kristiania, føres det opp at han har vært gift tidligere. I kommentarfeltet står det også at han er enkemann døddatoen på hans tidligere kone (stemmer også 100% med det jeg fant på hans tdiligere kone hva angår dødsdato). Hans far er også ført opp her (stemmer). Se vigsel #47:LenkeDet er likevel rart at at han ikke finnes i FT1900, men i følge hans 75-års gratulasjonsannonse i en øslandsavis i 1938 står det at han har tilbragt tid til sjøs samt at han etter endt skomakerlære visstnok lot seg verve til militærmusikken i Molde! Er det noe sted jeg kan få bekreftet det?Han datter Wilhelmine ser ut til å ha emigrert til USA i 1910. Se 14885:LenkeØnsker også å finne ut hva som skjedde med henne i USA. Tips?Han fikk også en sønn den 09.04.1887 med sin første kone (før de var gift)#47, se vedlegg.Herman finner jeg ved FT av 1900 og ved FT1910. Info vedr hva som skjedde med han er naturligvis også av interesse.1900: Lenke 1910:

bilete10695.04.1887, st.petri menigheten i stavanger nr. 42, leiermål.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Vedlegget som viser dåpen til Herman fungerte visst ikke. leger derfor inn permanent bildelenke #42:LenkeStår i kommfeltet at det er andre leiermål!! Hvem var det første??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.