Gå til innhold
Arkivverket

[#50801] Hjælp til læsning af vielse i kirkebog Andebu 1798-nr.3


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Jeg søger ordlyd af vielsen for Kristoffer Jacobsen og Sibille Nilsdtr. i Andebu kirke 1798, tror det er nr.3. Teksten er meget utydelig og mine gamle øjne gør det ikke lettere. Er der en her der kan hjælpe?Mvh. Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg klarer heller ikke alt, men prøver meg med dette:3. Ungkarl og ??? Christopher Jacobsen Ramsøe af Stocke Præstegield og Pigen Sibille Niels ----oikim (?) copul. d. 1. Martii. Cauti: Laers Hendrichsen --- rød og Laers Nielsen Elleren (?) af Semb Præstegield .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ungkarl og Tambour Christopher Jacobsen Ramsøe af Stoche Præstegiæld og Pigen Sibille Niels Aschim(?) Copul. d. 1. Martii Caut. Laers Hendrichsen Taranrød og Laers Nielsen Elleren(?) i Sems Præstegiæld(?) angir usikkerhet.Ramsøe = Ramsum i Skjee sogn i Stokke prestegjeldAschim(?) = Askjem i Andebu sogn i Andebu prestegjeldTaranrød = Taranrød i Andebu sogn i Andebu prestegjeld eller Taranrød i Sem sogn i Sem prestegjeldElleren(?) = Eldre i Sem sogn i Sem prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg foreslår at gårdsnavnet etter Sibille Nielsdatter kan være Aschim. Der bor hun og ektemannen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ramsøe er gårdsnavn i Stokke i 1801. På gården Ældren i Sem bor i 1801 Lars Nielsen, bonde og gaardbeboer, 48 år gammel. Det er trolig han som er forlover nr. 2. (Forøvrig skrev jeg innlegg 5 før jeg så Kristians innlegg 4.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tusind tak til alle jer hjælpsomme personer. Vielsen angik Kristoffer Jacobsen,som var født på Ramsum i Skjee, Stokke, og Sibille Nilsdtr. fra Askjem gård i Andebu. De er mine tip-tipoldeforældre.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.