Gå til innhold
Arkivverket

[#50806] Brødremenighetens kostskole i Danmark- norske barn 1775 - 1891


Gjest Solveig Lurås
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Lurås

Brødremenigheten i Herrnhut etablerte raskt en kostskole for barn i den nye 'Guds by' i Danmark Christiansfeld i Sønderjylland i 1775.Min tippoldemor ChristineMary Melsom fra Tønsberg gift Klaveness var elev der fra 1840 til 1842. Det kunne være interessant å høre om andre har flere opplysninger om Brødremenigheten eller er i slekt med noen andre av de nesten 400 norske barn som var elev der.Vedlagt liste over norske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Beklager at listen over barn ikke kommer fram. De som ønsker den kan sende en E-mail til Solveig.luras@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

Peter Andreas Morell sin far, var en kjent skikkelse blant de kondisjonerte i Kristiania/Aker mot slutten av 1800-tallet. Han var av solid husmannsslekt (Biri), var hadde kunnskap og kompetanse til å slå seg stort opp i hovedstadsområdet.Son en bidragsyter i tema 11588 er Ole Amundsen og sønn fyldig beskrevet i bøkene: 'Bjølsen Valsemølle 1884-1944' og 'Rent mel i posen'Ole Amundsen (død 1885) beskrives med rette både som bonde (Nedre Grefsen fra 1855) og brukseier (Bjølsen Valsemølle). Han ble gift (24.apr.1869 nr. 37 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=696&idx_id=696&uid=ny&idx_side=-225>Lenke ) med Johanne Gustava Kjellin fra Sverige.Randine Amundsdatter f.på Biri 2.mai 1824, var søster av Ole Amundsen.Peter Andreas Morell (som arvet mye av farens eiendommer straks han returnerte fra Danmark) ble politisk engasjert, og endte opp som ved Kongens bord som statsåd, og som ordfører i Aker.Selv om Morell antakelig allerede var et slektsnavn i bruk før 1880-årene (NB:i Sverige), så skal Ole Amundsen ha plukket ut navnet for egen anvendelse på bakgrunn av at et jorde eller en parsell på Nedre Grefsen hadde dette navnet. (Dette er en sånn greie som jeg ikke stoler helt på. Det kunn jo (f.ex) vært artig å se på Johanne Gustava Kjellin sin avsamming.I den grad jeg kan ta del i forvirringen din, så har jeg ingen peiling på hva du sikter til vedr. Mrg Møller (??). Jeg klarer ikke å finne noe tema her i brukerforumet der hun skal være omtalt. Vedr. Christiansfeldt fant jeg kun disse listene (drenge Lenke ) og (piker Lenke ) med navn 40 år tidligere enn det som er interessant i vår sammenheng.Jeg ser du har lagt ut e-mail-adressen din på et annet tema Lenke , og da regner vel brukere med at det er OK å korrespondere privat, uten andres deltakelse. Men her i Brukerforumet får man rutinemessig melding om egen-skrevede innlegg fra redaksjonen (som selvsagt kjenner adressenene, men holder det for seg selv), men ikke noe melding om andre innlegg. Ved å søke på ”LURÅS” , så ser jeg at du har åpnet 4 temaer, men ingen av disse omhandler Mrg Møller. Med andre ord må en annen enn du ha åpnet temaet der hun er omtalt. (Dersom det ikke dreier seg om en privat e-mail.)Lista over norske navn på Brødremenighetens kostskole i Danmark 1775 - 1891 er det jo kun du som sitter på. -Og det er jo generøst å tilby andre samme innsyn i dette. (Kanskje det kunne vært noe for kilderegistrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.