Gå til innhold
Arkivverket

[#50808] Emigranters etternavn - hva skal man søke på?


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kildet

EKS.: Ole Mikkelsen Bråten emigrerer til Canada ca. 1910 med 4 barn som har vanlige norske fornavn. Så ønsker man å komme i forbindelse med barnebarn eller oldebarn. Spørsmålet er da: Skal man søke etter noen med etternavn Olsen (synes håpløst), Mikkelsen (håpløst) eller Bråten (mesten håpløst) - ? Hva gjør man? Er det noen som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mest trolig at familien bruker Mikkelsen-navnet. Vet du alder og yrke på far, og hvor familien kom fra, så kan du lete i emigrantlistene her under Databaseveljaren. Fra Kristiania ser jeg at flere Ole Mikkelsen emigrerer med reisemål Canada. ca 1910. Prøv etternavn begynner på Mikkel.. så finner du flere kandidater.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det da ikke skulle være denne familien til en Ole Bråten som emigrerer da? LenkeOm du finner hvor familien oppholdt seg i 1900, vil du vel også se hvilket etternavn familiemedlemmene brukte. Skulle tro at noen av barna var født før 1900 tellingen?Om noen skal hjelpe deg med oppslag i emigrantlistene, tror jeg du må legge ut flere opplysninger om familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det synes ikke som om du ønsker å søke etter denne familien i emigrantprotokollene, altså finne ut når og hvorfra de emigrerte, men at du er ute etter å søke dem opp i Amerika? For såvel Olsen som Mikkelsen og Bråten, og gjerne stavet akkurat slik, kan man jo søke etter i emigrantprotokollene, ikke sant? Skal man derimot søke etter denne familien 'over there', kan meget vel familiens og eventuelle etterkommeres etternavn ha blitt noe ganske annet, som jeg oppfatter at du selv er inne på.Kanskje lurt å presisere litt nærmere akkurat hva du ønsker hjelp til? Og fortell gjerne hva du allerede kanskje vet, f.eks. hvor i Norge kom de fra? Hvor bodde de ved folketellingen i 1900? Døde noen av barna før familien emigrerte, eller ble kanskje noen barn igjen i Norge? Alt slikt kan vise seg å bli til hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Slutter meg til det Hans sier. Michaels burde være ett sannsynlig alternativ. Av Bråten kan tenkes mange. Du kan søke på f.eks. Broten Brodden Bradden og mange andre varianter, evt. med færre bokstaver - altså med åpen ending slik at du ved å søke på Brad også får med det samme finner mulige Braden Bradden Braddon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kildet

Mitt eksempel var ikke reelt; jeg ville bare stille opp et tenkt tilfelle for å belyse et (mitt!) problem. Jeg har nemlig et lgnende, ekte eksempel, der navnene er helt andre, og der jeg kjenner til navn og reisedato etter emigrantprotokollen. Familien reiste til Canada, men jeg har til nå ikke hatt hellet med meg i søk etter 'descendants'. For hva skal man gjøre når farens navn er Ole Olsen, en sønn heter Ole, en Hans og en datter Berte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Ja, og eksemplene viser at man må tenke kreativt eller vidt i hvert enkelt aktuelle tilfelle. Ett annet, faktisk eksempel er en mann som kom tilbake til Norge og så emigrerte på ny. Han hadde tatt navnet Owens som amerikaner, mens hans norske navn så vidt jeg husker var Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kjell, Hvorfor opererte du med fiktive navn ? Kanskje folk rundt om satte igang å søke på de falske navnene og hadde bryderi med det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Navnet i emigrasjonsprotokollen kan gi oss en pekepinn på hva vedkommende brukte når han emigrerte.Viktig er det også å prøve å finne vedkommende i immigrasjonsprotokollene når han kommer inn i USA (f.eks. ellisisland.org eller ancestry.com, siste er en betalingstjeneste). Ofte bruker han det navnet (med små variasjoner) videre i USA.Så gjelder det å finne de igjen i folketellingene. F.eks. US census 1900 innholder bla fødselsmnd og år. For å lete i census er greit å vite fødselsdato/år, immigrasjonsår, navn på familemedlemmer, og mulig bosettingsområde. Mer man vet, letter kan det være å vurdere om man har funnet riktig familie.Myten er at mange skiftet navn når de kom til USA, men de fleste brukte enten patronymet eller et gårdsnavn (med litt variasjon/amerikanisering).Finn ut om de er nevnt i skifte e.l. etter de dro, da får du kanskje både navn og adresse.Siste census som er tilgjengelig er 1930, men ofte kan man likevel finne fram til nålevende slektninger ved hja andre kilder.Dette er fra de erfaringer jeg har gjort meg.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kildet

Til nr. 8: Det var kanskje ikke noen god ide å bruke eksempelnavn, og jeg beklager hvis noen satte i gang storstilet leting til ingen nytte. Min intensjon var å få tips på generelt grunnlag. Ellers takk til alle som har gitt meg gode ideer. Nå skal det prøves videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.