Gå til innhold
Arkivverket

[#50810] Torger Christensen Sandøy f. 1767 på Søndre Solberg i Gausdal, til Romsdalen.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Torger Chistensen var født på Søndre Solberg i Gausdal i 1767 og druknet ved Ona(?) i 1836. Han ble første gang gift i 1801 med Anne Laurentze Jørgensdatter Indre Skodje f. 1774, død 29. sept. 1808, og andre gang gift med Kari Iversdatter Sandøy f. Gjøsund 1767, d. 1848. Torger og Anne Laurentze fikk barna:1. Katrine Jørgine f. 1800 på Drønnesund i Vatne, gift og bosatt på Skomakerneset i Fræna.2. Christian f. 1802 i Molde, døpt der den 10. april, død 8 dager gammel den 18. april.3. Peder Andreas f. 17. des. 1804 på Ona, gift og bosatt på Ona.4. Ragnhild f. 1808 på Ona, død 22 uker gammel. Er det noen som vet om de hadde flere barn? Torgers foreldre, Christen Torgersen Solberg f. 1740 på Søndre Solberg, Austre Gausdal i Gudbrandsdalen, gift 16. febr. 1767 med Marit Olsdatter Søndre Solset f. 1741 flyttet til Romsdalen med sine barn og var ved folketellingen i 1801 bosatt på Haugene i Molde som husmannsfolk. Christen Torgersen Opplending døde den 30. mars 1801 i Molde. Er det noen som vet når Marit døde?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kan opplyse at Torger hadde broren Ole Christensen som ble født i 1769 på Søndre Solberg i Gausdal, og som også havnet i Ytre Romsdal. Han ble gift i 1802 med Ingeborg Christensdatter Restad og døde på Sandøya i 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Fredly

I scanna kirkebøker for Gausdal finner jeg at en Torger er født i 1771 som sønn av Christen Torgersen Solberg og kona Marit Olsdatter. Da er det trolig at den første Torger er død, og at det er den riktige Torger som er født i 1771. Lurer også på om Marit Olsdatter flyttet til sine sønner på Sandøy/Ona etter at Christen døde. Er det noen som kan vite mere om henne?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Fikk tips om å se på Per Gjendems hjemmesider, der han har lagt inn korreksjoner til Johan Julnes' Bygdebok for Fræna, Gard og slekt, bind 2. Og da må jeg si at jeg fikk sjokk!!! Når det gjelder min tippoldemor, Katrine Jørgine Torgersdatter Sandøys opphav skriver han nemlig:'Retting 8: Side 72: Peder Andersen Dale f. 1792 oppgis å være gift 1829 med Trine (Katrine) Jørgine T. Sandøy. Det riktige viser seg at brura er Trine Tøgersdtr. Fossen f. ca. 1800, ei datter av Tøger Eriksen Fossen (1761-1838) fra Kronen, Jostedal og førstekona Gjørond Gjertsdtr. Haugen (1754-1804). Trine er yngstebarnet i dette kullet.......' osv. Til slutt skriver han: 'Svært mange amatører har arbeidet med dette materialet.' Vel, vel! Hva skal en si til slikt vrøvl. Desverre er det mange som leser dette, og godtar det slik det står, men her har Per Gjendem og 'Svært mange amatører' tatt grundig feil. Min tippoldemor VAR datter til Torger Christensen og Anne Jørgensdatter slik jeg skriver det innledningsvis. Dersom noen tar seg bryderiet med å slå opp når Katrine (Trine) døde i Ålesund den 8. okt. 1885, samt ser på folketellingene der hun er med, så må vel den diskusjonen være overflødig. Min morfar, som bodde hjemme hos oss i 19 år, fortalte også noe om sin oldefar på Sandøy, som tydeligvis var en aktet mann i lokalsamfunnet. Hermed regner jeg med at denne feilen er opprettet!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei KjellI tellinga frå 1815 er desse registrert i same husstand på Husøya:Ole Kristensen 48Ingeborg kolbeinsdt. 44Marthe Olsdt. 86Det er vel ikkje usannsynleg at denne Marthe kan vere mor til Ole og Torgeir.Interessant at du har funne fram til opphavet deira. Eg har både ei svigerinne og 2 barnebarn som også slektar frå dei.Mvh Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Dette var kjekt! Marit har vel blitt til Marthe her da. Da skal det vel være en mulighet for at hun døde på Husøya kanskje, og det skal bli undersøkt. Din svigerinne og barnebarn stammer vel fra Peder Andreas Torgersen da kan jeg tenke meg. Interessant! Skulle jo selvsagt ha kunnet tenkt meg å funnet ut hvem far til Anne Laurentze Jørgensdatter var, men heller vel i den retningen at det er Jørgen Abelset som er faren hennes. Men, men,....det er en annen diskusjon:-) Tusen takk skal du ha Anne! Har heller ikke glemt at du hjalp meg med opplysninger om Torger/Torgeir for mange år siden!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Skal tro om det kan være den riktige Marit den Marit Olsdatter som døde den 16. mai 1824 med oppgitt alder 89 år, 'fattig kone paa Sandøen'. Har du noen peiling på henne, Anne?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt på dette som muleg, for eg har ikkje fått plassert denne Marit Olsdt. nokon annan stad på Sandøya. Alderen stemmer ikkje mellom desse to, å vere 86 i 1815 og 89 i 1824. Men den oppgitte alderen i 1815-tellinga er ofte feil. Sameleis er namna ofte ikkje heilt i samsvar med andre kilder.Det er vel heller ikkje usannsynleg at ho har flytta til Torgeir på Sandøya.Dei to barnebarna mine og svigerinna mi ættar frå Katrine Jørgine, gjennom Karoline Ingebrigtsdt. frå Hustad. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

A-ha! Karoline, gift Brunvold da skjønner jeg:-) Når det gjelder alderen på Marit Olsdatter, så er den tross alt nærmere det riktige i 1824 (f. ca. 1735 etter den alderen) enn den er i 1815 (f. ca. 1729 etter den alderen). Vi vet at hun var født i 1741, og jeg har funnet ut, etter mange år i dette 'gamet', at aldrene som er oppgitt kan det være så som så med når det gjelder korrekthet. Jeg tenkte også at du som holder på med bygdebokarbeidet på Sandøya har bedre oversikt enn meg når det gjaldt om denne Marit Olsdatter var av en annen slekt der ute, så da kan det vel gjerne være den 'riktige' Marit Olsdatter som døde i 1824 da! En liten digresjon: Regner med at du har fått med deg at Katrine Jørgine Torgersdatters datter Torine fikk en sønn, Peder Andreas, som ble gift og har etterslekt i Kristiansund. Etterlyste ham her på digitalarkivet, og har nå fått greie på etterslekta etter ham). Takk Anne!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Huse

Hei Kjell.Det er lenge sidan siste innlegg på dette temaet, men eg skulle gjerne vite om du har funne innførsla i kirkeboka i samband med Torger Christensen sin dåp. Mvh. Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.