Gå til innhold
Arkivverket

[#50815] Lars Aasvoll i Ålen ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Lurer på om noen har opplysninger om lars Aasvoll fra Ålen. Han bør vel være født rundt 1800-1830 tallet en gang. Jeg mangler kone og foreldre til ham. Han hadde et barn ved navn: Johanna født ca 1892-1897 Lenke par 41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er klokkerbok (1906-1925) for Røros side 241 linje 41.Det skal være årstall 1917. Men jeg tror nok du har funnet rett allikevel. Brukte skannet klokkerbok fra DIS mulig det ikke går. Du skal ha takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder å legge permanent lenke til skannet kirkebok, kan du ha nytte av å se på tema 47548.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Du har funnet riktig lysningsprotokoll jeg vet ikke hva jeg gjør feil ang det med lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er veldig bra forklart i innlegg 2 i det temaet jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Tror ikke jeg kan gjøre det bedre.Mange har hatt sine problemer med dette i starten - også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Lars Gundersen Aasvold var sønn av Beret Halvorsdatter Saksvoll, datter av Halvor Larsen Saksvoll og hans kone Beret Olsdatter, f. Lien. Beret Halvorsdatter var ikke gift. I den nye bygdeboka for Ålen tror jeg det er oppgitt hvem som var Lars' far - jeg har den ikke for hånden. Beret Halvorsdatter og hennes barn bodde i mange år i ei stue på gården Åsvold, som var eid av Berets søster Ragnhild og hennes mann Ole Svendsen Åsvold (for øvrig mine tipp-tipp-oldeforeldre). Beret Halvorsdatter finner du under Aasvolden i folketellingene i 1875 og 1900.I den gamle bygdeboka for Ålen kan du lese om Lars under Nyheim (gnr. 110, bnr. 9) på side 505. Det står bl.a. at han var gift første gang med Johanna Ustmyr fra Leinstranda og andre gang med Petronelle Solli. Lars ble baneformann ved Jensvoll, senere i Meråker. Han overdro Nyheim til halvsøstera Beret Jakobsdatter, som bodde der ei tid sammen med sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ålen og Ålbyggen 2 side 473:Larsan 124/8, plass under Morka.Gunder Larsen (Morken), født 1821, utflytta til Sverige, hadde sønnen Rasmus (1853) med Marit Rasmusdatter Holla og barna Hanna (1862) og Lars (1865) med Berit Halvorsdatter Saksvoll.Hans foreldre: Lars Gundersen Grønli født 1773, gift 1797 med Kari Solandsdatter fra Lia, født 1774.Lars Gundersen må allerede være flyttet før tellingen i 1875, Hanna er å finne som tjenestejente på Kjerringvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Kan noen hjelpe meg hvor Lars kone kom i fra (Petternilla Jensdatter f 1874 )står Røros, jeg tror kanskje det står i en av Rørosbøkerne da.Lurer på om noen har vært borti dette.Vet ikke om det finnes skannet kirkebok for gjeldende periode. Eller står det noe i Ålen og Ålbyggen om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser mørkt ut. Ifølge gårdmatrikkelen av 1886 (RHD) har Baklivollen gnr 132 og bnr 190. Som eier og bruker står oppført Jens J. Solli. Gnr 132 finnes både i bind 3 og 5, så du får prøve å lete ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Johannessen bodde på samme sted i 1865, da gift i første ekteskap. Peternilla født 1874 ser ut til å være det eneste barn i hans andre ekteskap i 1875, så han må ha giftet seg for andre gang i begynnelsen av 1870-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Står noe på side 445 i Rørosbind 3 Er noe som jeg ikke finner helt sammenheng i med det første. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, her du funnet familien. Tina Nordbo er identisk med Bernhardtina Christiansdatter i 1875. Hennes far Christian Nordbo, se lenken til 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg så på Kaspervollen side 452-53. Jeg fant ikke Berit Olsdatter gift med Johannes Jensen Solli der fra side 445 i Bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.