Gå til innhold
Arkivverket

[#50818] Følge opp slekt i Sverige?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg har tidligere prøvd å finne foreldrene til Johan Johansen Glans f. 12.05.1790. Jeg finner han gift i Alsheda Jønkøping med Maria Andersdatter f. 06.11.1786. Jeg kan ikke finne hans foreldre og det eneste jeg klarer å tyde er at han skal komme fra Stenberga i Sverige, men finner ikke ut hvor dette er. Har sjekket kirkebøkene for Jønkøping da det skal finnes ett sted som heter Stenberga, men klarer ikke å finne ovennevnte født der.Finner ei heller Johan og Maria gift. Første barnet de får er Anders Peter Johansen Glans f. 23.10.1815 i Alsheda.Noen som har forslag til hvor jeg kan lete? Har vært innom noen steder hvor jeg måtte betale i dyre dommer for å lete, men siden jeg ikke vet hvor han er født så er det jo å lete litt etter nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis det er Alseda i Jönköping län, så ligger dette rett øst for Vetlanda (og et stykke fra selve Jönköping). Landskapet er Småland.Stenberga (det som ligger i samme län og som også ligger i samme kommun) er ikke langt unna.Om du har lett i kirkebøkene for selve Jönköping, ville du ikke finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du sier at du har funnet han gift i Alsheda, når var det ?Kjenner du til flere søsken ? Jeg har funnet Anders Peter 1815, broren Carl Johan 1817 ig broren Jonas Magnus 1829.Johannes/Johan Johansson Glans var soldat og bodde i husforhøret 1806-19 på soldattorpet Thorsrud i Alsheda. Jeg klarer her ikke å se hvor han kommer ifra. Han skriver da sitt navn som Glants. Det gjør han også ved dåpsinnførselen til Anders Peter og Jonas Magnus.Regner jo med at det er noen barn mellom Carl Johan i 1817 og Jonas Magnus i 1829. Kjenner du til dem ?Jonas Magnus reiste til Norge 12/10-1874. Han skrev sitt navn som GlansRegner med at dette kanskje var kjente ting, for deg men tok det nå med.Men om du husker når du fant Johan Johansen Glans gift, så kunne jeg sett etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Anne Lene: Jeg finner ikke Johan og Maria gift. Jeg finner de som ektepar først når jeg finner første barnet i 1815. Totalt så finner jeg 7 barn fra 1815 til 1829 hvor siste mann Jonas Magnus er min tippoldefar. Jeg har forsåvidt funnet det meste om etterkommerne til Jonas Magnus, men lite om hans søsken. Så jeg prøver nå å finne forfedrene til Johan Johansen og også hvor det ble av søsknene til Jonas Magnus. Jeg tror det var bare Jonas Magnus som flyttet til Norge.Jeg har klart å finne foreldrene til Maria Andersdatter og noen generasjoner til bakover, men vil jobbe mer med den siden også senere, spesielt hva som skjedde med hennes søsken.Hvor på nettet klarte du å finne ovennevnte opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Glans, Jonas Magnus Gruvarbetare (gift man)f. 7/7 1829 i Alseda, Jönköpings län (Småland)Utvandrad 12/10 1874 från Kleva Gruva, Alseda, Jönköpings län (Småland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 102Emibas emigrationsakt: Alseda F 1874 004Anders Peter Glans bor i 1890 i B. Eklund i Skirø i Småland. Arbeider Jord. Gift med Gustafva Johannisdotter f. 1823 i Skirø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser på FS en Carl Johan Glans f 25 Aug 1817 Alseda. Død 1820 Så en Carl Johan Glans med samme foreldre so er f. 28.1 1823 Døde samme dag. Så prøvde de igjen 26 Jan 1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er en Karl Johan Johansson f 1826 i Alseda. Gift med Anna Stina Magnusdotter f 1830 i Ramvilla. Barn er Petter Oskar Wilhel f 1862 i Roma og Maria Florentina f 1866 i Roma på Godtland. De bor på Gurfiles Ala på Godtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johansson, Petter Oskar V Husbonde (gift man)f. 26/7 1862 i Roma, Gotlands län (Gotland)Utvandrad 6/5 1896 från Gurfiles, Ala, Gotlands län (Gotland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 79Emibas emigrationsakt: Ala I 1896 006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Her var det en del nye ting som jeg ikke hadde fra før :-). Jeg har lett og funnet en del da jeg lånte ruller fra SVAR.se for mange år siden. Men, håpte jo at kirkebøkene for Alsheda ligger på nett i søkbar form slik som vi har her. Hadde jo vært spennende å funnet etterslekt som kanskje lever idag og noe mer på Johan sine aner bakover i tid.Har du en link til hvor du har funnet disse opplysningene Hanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei.Som du vet ligger noe ute å¨Fs. Også har jeg endel cder.Vet du noe om flere søsken? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johan August GLANS Event(s) Birth: 11 Jun 1865 Alsheda, Jönköping, Sverige Death: 2 Jun 1866 Alsheda, Jönköping, Sverige Parents Father: Jonas Magnus JOHANSEN GLANS Disc #117 Pin #580041 Mother: Christine Marie (Stina) NICOLAISDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Dette er hva jeg har på Johan og Maria sine barn, jeg har ikke tatt med flere enn 2 generasjoner her. 1. Johan Johansen Glans f. 12 May 1790. Han kristnades i Stenberga I Sweden.Johan gifte sig med Maria Andersdatter dotter till Anders Johansen Bymann och Stina Svendsdatter. Maria f. 6 Nov 1786 i Jønkøping, Sweden. Døpt 12 Nov 1786 i Garnåsa, Jønkøping, Sweden. Død 14 Aug 1848 i AlshedaDe fick följande barn:1. Anders Peter Johansen Glans f. 23 Oct 1815 Han dog before 1900 i Skirø, Östra Hërads, Jönköpings, Sverige. Anders gifte sig med Gustafva Johannisdotter . Gustafva föddes år 1823 i Skirø, Östra Hërads, Jönköpings, Sverige. Hon dog before 1900 i Skirø, Östra Hërads, Jönköpings, Sverige.2. Carl Johan Glans f. 25 Aug 1817 i Alsheda. Død år 1820 i Alsheda, Jønkøping, Sweden.3. Ana Stina Johansdatter Glans f. 28 Apr 1819. Død 21 Dec 1864 i Alsheda, Jønkøping, Sweden. Ana giftet sig og fødte ett dødfødt barn.4. Sara Lisa Johansdatter Glans f. 9 Aug 1821 i Alsheda. Mangler flere opplysninger her.5. Carl Johan Glans f. 28 Jan 1823 i Alsheda. Død 28 Jan 1823 i Alsheda.6. Karl Johan Johansen Glans f. 26 Jan 1826 i Alsheda. Karl gifte sig med Anna Stina Magnusdatter . Anna föddes år 1830 i Ramquilla, Jönköping, Sverige.7. Jonas Magnus Johansen Glans f. 7 Jul 1829 i Alsheda. Død 5 Dec 1905 i Askim, Østfold, Norge. Jonas gifte sig med Christine Marie (Stina) Nicolaisdatter dotter till Nicolay Nilsen Puff och Maja Greta Svendsdatter den 30 Dec 1864 i Alsheda, Jønkøping, Sweden. Christine f.12 Jun 1840 i Alsheda. Død 16 Jun 1899 i Loftsrud, Askim, Østfold, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anna Stina døde 1864,hun får en datter 14 April 1858 som dør samme dagen . Begraves den 17. Daniel Andersson Glans f 1843 er sønn til Anders Peter. Daniel er født i Alseda. Bor i Attmar i Medelpad. Ugift løsarbeider i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Neste generasjon på de som ble igjen i Sverige og som jeg vet svært lite om:1. Anders Peter Johansen Glans gifte sig med Gustafva Johannisdotter. De fick följande barn: 1.1 Daniel Andersson Glans f. 1843 i Alsheda2. Ana Stina Johansdatter Glans. Hon hade följande barn: 2.1 N.N. Glans f. 14 Apr 1858 i Alsheda døpt 14 Apr 1858. Han døde 14 Apr 1858 i Alsheda6. Karl Johan Johansen Glans gifte sig med Anna Stina Magnusdatter. De fick följande barn:6.1 Petter Oskar Vilhelm Karlsen f. 1862 i Roma, Gotland, Sverige.6.2 Maria Florentina Karlsdatter f. 1866 i Roma, Gotland, Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Beklager jeg fikk ikke gjort mer i går. Ser jo at Hanne har funnet mye. Jeg skal lete litt mer utover dagen og i morgen og forteller om jeg finner noe.Det er husforhør og kirkebøker som ikke er gode å lese og finne frem i her.Solveig, kirkebøker og husforhør finnes scannet i Sverige akkurat som her. Men det krever abbonnement. Jeg abb på Genline og Svar.På Svar har jeg bl.a folketellingene. For Jämtland finnes også tellingen for 1880.Det eneste jeg til nå har funnet er Anders Peter f 1815 sin sønn Daniel Andersson Glans. I 1880 var han alene :Namn: Daniel Andersson Glans Hemförsamling: Attmar annex Hemort: Sörlindsjö Kontrakt: Medelpad Län: Västernorrland Födelseår: 1843 Födelseförsamling: Alseda Jönköpings län Yrke: Dräng Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E)Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Solfrid. Jeg har faktisk ikke funnet noen ting endahttp://jbgf.se/index.htm. Kan du finne noe på denne siden tro ? Eller hva med å kontakte en i foreningen ? Helt ytterst til høyre på startsiden og litt ned finner du link til styrelsen med bl.a e-mail på alle i styret. Kanskje de kan hjelpe deg ? Det er verdt et forsøk. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.