Gå til innhold
Arkivverket

[#50819] Etterlyser om Severine Marie Pedersdater Eik


Gjest Geir Kåre Sandnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kåre Sandnes

Mangler innfo om denne person Severine Marie Pedersdater Eik som skulle vere i fra Reiakvam i Skodje i Møre &Romsdal. Og skulle vere gift med, Karl Johan Kolbeinsen . Finner ingen info om henne på Borgund ,kan noen hjelpe meg og gjerne videre om hennes famelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det finnes noe info om Severine i tema 50756 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=50756&sok=Sandnes&startnr=&antall=&spraak=n&nr=3&antinnlegg=17#anker>LenkeVed giftermålet i Haram i 1870 blir Petter Larsen oppgitt som Severines far Lenke. Ser også at en Petter Larsen Aase er fadder da sønnen Carl Johan Elias blir døpt i Vatne i Skodje i 1871 Lenke, men det behøver nødvendigvis ikke å være samme mannen.Men 27.10.1850 blir det konfirmert i ei jente i Borgund som heter Severine Maria Petersdatter, 14 ½ år gammel, født på Aase, datter av Peter Larsen og Else Jonsdatter (se konfirmant nr. 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei alle sammen.Takker for noen Fantastiske menesker dere er som orker og hjelpe meg . Var det slik att sønnen Carl Johan Elias som blir døpt i Vatne i Skodje i 1871 var sønnen av Severine Maria Petersdatter og hadde hun evntuelle andre søsken . Takker for støtten fra dere .Og evntuelt når kunne denne personen vere født Petter Larsen og denne Else Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det dør en plassmann Peter Larsen Aasestrand i Borgund i 1879, han er f. 1805 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=gr15311816&gardpostnr=6018&personpostnr=6469&merk=6469#ovre>LenkeSamme sted dør det en kårenke Else Jensdatter i 1881, født 1810 LenkeKanskje dette er foreldrene til Severine?? Aasestrand kan muligens være en plass under Aase… Alt dette er hypoteser. I 1838 er det en Peder Larsen som har en sønn Lars Martinus til dåpen i Borgund. Guttens mor er Else Jensdatter Aase… Lenke.Den 12.7.1835 blir Peter Marthinus Larsen Aase gift med Elisabeth Oline Marte Jensdatter Reitkvamsgjerde i Borgund Lenke. Kanskje bruden seinere forkortet navnet sitt til Else?? Peter Larsen Aase og Else Jensdatter har ytterligere tre barn døpt i Borgund, men ingen Severine Marie…Lenke Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Peter Larsen på Aasestrand i 1865. Kona er registrert som Helse i stedet for Else LenkeLegg merke til at Else har Skodje som fødested i 1865. Kan det være at Peter ble gift der og at Severine er født der? I så fall må jeg sjekke dette mot det giftermålet jeg fant i Borgund i 1835 (se ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg dette:LenkeDamen her heter Elsebe Olava Martha Jensdatter, døpt (født?) 5.8.1810 i Skodje. Hvis du går tilbake på giftermålet i Borgund i 1835, vil du se at bruden heter Elisabeth Oline Marthe Jensdatter. Kan det være at det er en del navneregistreringsfeil her?? Fødselsåret 1810 passer også bra med den Else Jensdatter som dør i Borgund i 1881 (se innlegg 5).Dette blir vel mer forvirrende enn oppklarende, men jeg driver litt sånn høyttenkning. Bygdeboka for Borgund sier at plassen Åsestrand under Åse ble ryddet ca 1840 av Peter Larsen Åse (1805-1879), som drev den til han døde. Peter var født i Furmyhatlen, sønn av Lars Larsen, som bygslet Bøen på Åse. Peter ble i 1835 gift med Else Jensdatter Reiekvamgjerde (1810-1881), sier bygdeboka. Peter og Else satt først på Bøen noen år, men måtte si fra seg og fikk av oppsitterne på Åse tilvist denne plassen, der de fikk feste 1843. De satte opp hus nede ved sjøen. Svigersønnen Andreas Rasmussen Bjørgeholm, gift med Johanne Petersdatter, - br. 1880-1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Grethe og Alle dere andreEr det slik å forstå att Peter Larsen og Else Jensdatter som dør i Borgund i 1881. Hadde to barn som er Severine Marie Pedersdater Eik.født. 1837 og Lars Martinus Larsen. født. 23.06 .1838.??? Har eg forstått dette riktig da? , ja dette vakker på seg . Har no kjøpt Skodjebøkene bind 1 og 2 . Og mulig må eg ha borgund boka også . skal tilbake til år 1700. Så takk for hjelpen så lenge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Er det slik å forstå att Peter Larsen og Else Jensdatter som dør i Borgund i i 1881.(Møre og Romsdal) Hadde to barn som er Severine Marie Pedersdater Eik.født. 1837 og Lars Martinus Larsen. født. 23.06 .1838.??? Har eg forstått dette riktig da? , ja dette vakker på seg . Har no kjøpt Skodjebøkene bind 1 og 2.(Møre og Romsdal) . Og mulig må eg ha borgund boka også . skal tilbake til år 1700. Så takk for hjelpen så lenge.Og hva står FS for kan du Kjellaug sende en link til denne siden for eg er ganske fersk i geamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du bare trykker på lenkene over ellers er lenken tl Family Search her: LenkeAlle har vært nybegynnere en gang-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du må fylle inn de felta du er interessert i. F. eks. First name (fornavn) Last name (Etternavn) Event, f.eks Birth (födsel: bare året)så velger du Year range (f. eks +/- 2 years) Countries (her klikker du deg ned til du kommer til Norway). Deretter klikker du på 'search' (let) Ikke klikk av for feltet 'exact spelling' - ellers risikerer du at ingenting kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Barna i innlegg 9 er de samme som jeg har funnet i innlegg 5, dvs. barna til Peter Larsen og Else Jensdatter.Bygdeboka for Borgund bekrefter i allefall at Peter Larsen Åse ble gift i 1835 med Else Jensdatter, og jeg kan da ikke tro annet enn at Else må være identisk med hun som blir kalt Elisabeth Oline Marte Jensdatter (jf. innlegg 5). Jeg skal for øvrig se om jeg finner registreringen i selve kirkeboka for Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei i gjennMen hvorfor står ikke min tippoldemor? der som barn under link(9) (Severine Marie Pedersdater Eik.født1837 ) Hun var min bestemor Oldemor eller hva er galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.