Gå til innhold
Arkivverket

[#50820] Han må vel huske sin egen fars navn? Kirkebøkene bruker to forskjellige.


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Axel Emil Nilsson oppgir ved sitt giftermål at faren er: Jordarbeider Nicolaus Nilsson, Grøndal, Kuddby (Østergøtland i Sverige).Axel Emil er født 14.8.1872. I kirkeboka finner jeg han født på denne datoen, men faren er oppgitt å hete Nils Petersson. Samme farsnavn er oppgitt på Axel Emils søsken.(Axel Emil kom fra Kuddby til Odalen. Jeg finner ikke navnet hans i oversikten over innvandrede/utvandrede her. Han flyttet siden via Alvim i Tune til Skjeberg. Han jobbet i 41 år på Carbitfabrikken på Hafslund.)Hvem var Axel Emils far?mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Noen har lagt dette inn på FS, kan de være foreldra hans? LenkeJeg finner nemlig og at de har lagt inn en Nils Nilsson f. 9/6 - 1872 Haradshammer, Ostergotland med dette paret som foreldre, men det stemmer jo ikke med din dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nicolaus Nilsson og Nils Petersson kan jo godt være samme person.Navnet 'Nils' er jo egentlig en nordisk variant av navnet 'Nicolaus'. Litt som Per / Peder.Ang. Nilsson / Petersson kan vel det ene ansees som patronymikon og det andre som et slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg takker for svar! Jeg fant følgende opplysninger da jeg startet med slektgransking for 25 år siden: Ektemann: Nils Petersson. Født: 06.03.1822 i Bäcketorp, Yxnerum, Østergøtland, Sverige. Død: 15.04.1883. Stataredreng. Hustru: Carolina Bjørling. Født: 13.05.1831 i Kimstad.Barn 1 Lovisa Mathilda Nilsdotter. Født: 15.03.1860 i Tåby. Barn 2 Johan Nilsson. Født: 12.02.1864 i Kuddby. Barn 3 Carl August Nilsson. Født: 15.01.1866 i Kuddby. Barn 4 Nils Fredrik Nilsson. Født: 14.04.1870 i Kuddby. Barn 5 Axel Emil Nilsson. Født: 14.08.1872 i: Kuddby. Ektefelle: Maja Cajsa Carlsdotter fra Sanne i Bohuslän.Nå har jeg for tiden ikke tilgang til husførhørsprotokollene. Jeg undres om det finnes en Nicolaus Nilsson i nærheten av der Axel Emil bodde i sine barneår?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.