Gå til innhold
Arkivverket

[#50837] Christofer Olsen Aasvidstadeie ca 1760-1840


Gjest Eric Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Øgaard

Har noen noe opplysninger om Christofer Olsen Aasvidstadeie født ca 1760, døde 30-11-1840 Lille Åsvidstadeie, Vang. Han var gift 1791 med Olive Pouelsdatter født 1761 på Ø Hårstad,døde 17-1-1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Jeg har lett mere selv og fant denne dåpen i 1754 i Vang. Jeg tyder det som Ole Christophersen Dørum og Eli Andersdatter døper sin sønn Christopher. Kan noen hjelpe meg med å bekrefte at jeg er på rett spor.

bilete3012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Kr. Dørum er sønn av Kristoffer Olsen Frogner. Jeg har undersøkt, men jeg har ikke funnet noen forbindelse. Selvsagt kan det være forbindelse uten at jeg har funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Kr. Dørum er sønn av Kristoffer Olsen Frogner. Jeg har undersøkt, men jeg har ikke funnet noen forbindelse. Selvsagt kan det være forbindelse uten at jeg har funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Eric.Jeg er i samme båt som deg, har et par Christopher Olsen og Lisbet Larsdatter som giftet seg i Vang sogn i 1796. De bodde på på tre ulike 'eier' inntil de fra 1802 bodde fast på et Nashaugeie. Jeg har så langt ikke klart å finne ut hvem de var.Det viktige er her kanskje hva man kan gjøre for å finne ut mer. Mine hadde minst sju barn mellom 1796 og 1817. Jeg har notert navn hver bidige fadder i håp om at det skulle være noe slekt å finne blant blant disse. (Venter derfor på flere bind av bygdeboka for Vang for å få sjekket fadderne).Så er det å finne kandidater i kirkeboka, slik du gjør nå. Det har jeg også gjort.Videre må vi være åpne for at våre to ukjente ikke er født i Vang, men et annet sted. Jeg er så 'heldig' at min Lisbet Larsdatter har en uekte sønn som ikke er født i Vang. Jeg har lett etter ham i andre prestegjeld rundt Vang, men uten resultat så langt.Lykke til.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Kristoffer Olsen var bonde på Dørum, f 1754, død 17/2 1837 og gift med Eli Eilertsdatter. Dermed må Kristoffer på Åsvistadeie være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Thor og Asbjørn, takk for deres sjekk.Astrid, jeg gjør nok et forsøk. Dette fant jeg på FS, kan det være han? Det står riktignok Ringsaker AKH (Akershus), men det må vel være feil.

bilete3031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her er jeg grepet i uvitenhet. Østby er en gård jeg har fulgt meget nøye, men faktisk er det slik at jeg ikke har ført opp arvinger til Ole Knutsen Østby. Min kones oldefar var av samme slekt og het det samme. Så takk for infoen. Kristoffer Olsen sin far var ikke bruker, men sønn på Østby. Jeg vet ikke hvor han ble av? Vang er ikke utenkelig. Kristoffer Hansen på ovenstående bilde bodde på Haugli. Hans mor er omdiskutert her tidligere. - Johanne Hanibalsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det var ikke mange hundre meter fra Østby til datidens Vang, men Åsvestad, det ligger i andre enden av bygda. Midt i nåværende Hamar, oppe i Øvre Vang. Ca 1800 kom det inn en ny slekt fra Vang på Østby, nemlig fra Tomter. Det er jo nesten samme område som Åsvestad. En skal ikke binde seg til forslaget om Østby uten videre. På Åsvestad finner man Ole Krisoffersen f ca 1670. Hans sønn, Kristoffer Olsen er f ca 1705. Altså går navnene igjen også på Åsvestad fra før. Tilfeldig? Kristoffer Olsen Åsvestad f ca 1705 døde muligens på Rapstad-eie? Hans mor Marte Gudmundsdatter var fra Tomter. Altså samme slekten som kom inn på Østby. Tilfeldig? Håper at dette er noe for de dyktige nøtteknekkerene der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hele denne Ole Knutsen Østby-generasjonen forsvinner ut i intet. De måtte vel forlate gården? Da var oftest alternativet å bli husmenn, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Jeg fant Christopher i Vang Klok no 8 1832- 1854 Begravede. Der står det at han ble 78 år så da stemmer det at var født i 1762.

bilete3033.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I følge Vang bygdebok under Rabstadeie er også Ole Kristoffersen fra Lille Åsvistad nevnt. De har som Thor nevner sønnen Kristoffer f 1705 og gift med Johanne Halvorsdatter f. 1704. De har en sønn Ole født 1730 som tydeligvis ikke blir boende i Vang, det eneste som står er at han levde i 1732. Denne Ole kan godt være far til Christopher, selv om han kanskje ikke er født i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg synes navnetilknytningen til Åsvestad absolutt må vektlegges. Det er såpass langt fra Åsvestad til Veldre. Så selv om det er en forbindelse, så heller jeg til at navneforbindelsen på Åsvestad må vektlegges. Kanskje kunne skifteprotokoller si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Asbjørn, du har best greie på de førte kirkebøkene i Vang. Når du sier at Kristoffer Olsen ikke er født i Vang, så er vel det bare en antakelse? Du også har vel registrert at det til stadighet er feil førte kirkebøker? Og at folk rett og slett har fallt ut av bøkene eeller fått sitt navn endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ja, det stemmer og må tas hensyn til. Nå har jeg funnet en Ole Christophersen Gihle som dør i 1789, 60 år gammel. Han kan iallfall nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kristoffer Olsen Åsvestad-eie og Oliv Pålsdatter bodde også på Rapstad-eie og fikk barna Ole i 1792 og Pål i 1793. Jeg understreker dette, for det kan altså hende at hans far er f p Rapstad-eie ca 1730!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Asbjørn: Kan du bekrefte at Ole Kristoffersen fra Lille Åsvistad giftet seg igjen med Kari Larsdatter? Det må jo da ha vært mellom 1733 og 1737? Se Vang bb Rapstad s 235.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Hva vet man om denne Ole Christophersen Gihle? Gihle gård legger det på det stedet som nå kalles Gile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Det hadde vært utrolig artig hvis noen hadde klart og knytte dette sammen, det er dette stedet jeg nå har kommet 'kortest' i mitt familie-tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Astrid nevner i (5) at Lisbet Larsdatter har en uekte sønn og at hun ikke finner ham. Det stemmer nok at han er født i Vang og heter Jon (ved folketellingen Johan) sønn til Hans Olsen og Lisbet. Jon er født i 1793, døpt 22.12.1793.Ettersom Lisbet er 30 år i 1801, kan hun være uekte datter til Lars Olsen Tomten og Kari Jonsdatter Dystvoldeie, født i 1770, døpt 26.12.1770.Christopher med sine 24 år i 1801, kan være sønn til Ole Amundsen Blystad og Kari, døpt 27.1.1776.Men dette er bare en liten spire, så her må det mer undersøkelse til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.