Gå til innhold
Arkivverket

[#50838] Rjukan 1910-20


Gjest Jan H. Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Har familie som har bodd på Rjukan i denne tidsperioden. Sigurd Løvaas jobben som telefonmontør. Trolig også vært med på å starte noe som ble kaldt 'solrevyen' eller noe sånt. Har noen noe informasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Frå valmanntal for Tinn for 1925:Olav Løvaas Storgaten 2 0511 1879 fab.arb.Oscar Løvaas Telemarksgaten 5 0807 1874 mek.Gjertrud Løvaas Telemarksgaten 5 2412 1883 hustru(ingen andre Løvaas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Kan det være 'Solfesten' du mener. Finner på internett at 'den første solfest på Rjukan ble arrangert 14.mars 1925'.Finner også at det skal være skrevet en bok som heter: 'Solfesten på Rjukan 70 år 1925-1995'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Mulig att Oscar løvaas har flyttet fra Rjukan i 1925. Finner noen gamle fotografier fra 1912 og 1921 som er av bilder han har malt.Og hvis den Oscar Løvaas som bor i Telemarksgaten 5 1874 MEK, betyr att han var mekaniker eller noe sånt så er det mulig att jeg har bilder av han. Har funnet ett bilde fra Rjukan tiden som en mann går igjen på mange. Stadig på 'Verkstedet'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfnn Bernaas

Eit par uklare ting frå di side her:Du startar med å spørje etter Sigurd Løvaas, men går over til å snakke om Oscar Løvaas utan vidare kommentar når det er ein med det namnet som står i kjeldene. Kva for ein Løvaas spør du etter?Oscar Løvaas har slett ikkje flytta frå Rjukan i 1925. Oppføringa i valmanntalet viser tvert om at han var der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thomas Tverberg

Hei Jan H. Oscar Løvaas (f.0807 1874. Røa.)var gift med min kones oldemor Gjertrud Oen deres forlovere var Sig. Løvaas og Olivia Edvartsen. Aner ikke om det kan være bror eller far. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Gøy å høre att det er noen kjente med familie navnet. Jeg tror nok att Sigurd og Oskar evt må ha vært brødre. Men jeg finner ikke ut noe om verken sigrud eller oskar hvor de er født. Har bare hørt noen historier og har også en del bilder som Oskar har malt. Vet att det er en Oskar Løvaas som døde i 1940 som ligger begravet i Rjukan. Trolig den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Tverberg

Hei.Etter de informasjonene jeg har var Oskar Marius Olsen Løvaas Født 08 Jul 1874 på Røa. Konfirm. 1888 i Paulus kirken.Gift 29.5.1918 på Rjukan. Far Andreas Olsen.Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Tusen takk for info. Skal sjekke videre med de opplysningene du har. Gir deg beskjed hvis jeg finner ut noe mer om Osvald / Sigurd.Mvh Jan H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei. De aller fleste som var på Rjukan denne tiden var jo tilknyttet Hydro. Både biblioteket på Rjukan og Industriarbeidermuseet kan sitte på informasjon i sine arkiver.Ikke minst har Industriarbeidermuseet en stor samling glassfoto fra disse tidlige årene.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan H.Haakerud

Hei.Sigurd og Oskar var brødre.Oskar het Olsen som født og det er det en Sigurd Wilhelm som også heter. Begge har samme far og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.