Gå til innhold
Arkivverket

[#50841] Torris Olson f. ca 1844 i Solør


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Har fått en forespørsel om å prøve å finne hvor forfedrene til en slekning i USA kom fra. Har forsøkt i DIS under emigrasjon, men er nå kommet til et punkt hvor jeg henvender meg her med håp om at noen kan hjelpe videre.Torris Olson født ca. 1844-1846 emigrerte til USA i 1866. Han skal være fra Solør.Torris Olson traff på sin ferd over til USA Anna Paulson, også hun fra Norge.Torris Olson og Anna Paulson ble gift i Chicago i 1866.De bosatte seg i Grinell i Iowa som farmere og fikk 3 barn: Ole Paul Olson, Theodor Olson og John Olson.Spørsmålet er hvor ble Torris Olson født og hvem var hans foreldre?Finner i FT 1865 denne Torris [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60425&gardpostnr=282&personpostnr=1821&merk=1821#ovre>LenkeFinner også denne Torris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei,har fått disse opplysningene fra USA idag:Torris Olson, b. 22 Aug 1844 - Oslo, Norway. Married Anna Paulson from Norway in Chicago Ill, 1866. Died 22 Sept 1913, Grinnell, IowaSå det må være denne Torris LenkeHvor kommer hans ugifte mor Sille Arnesdtr. fra? Er det noen som har tilgang på kirkebøker eller andre kilder?mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tone! Kirkebøkene for Åsnes er gått tapt. Kan spørgeren finne vielsen i Chicago, er Tørris sin fars navn innført i vielsesprotokollen, så er det en mulighet til å velge den rette Tørris. Tørris emigrerte før 1868, derfor ingen hjelp å hente i Emigrantprotokollene. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen,protokollene i Chicago er gått tapt i brann :-(Da kommer vi ikke videre med hvem som er denne Torris Olson sine foreldre?mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tone! Du har en mulighet til: Lensmannens dødsfallprotokoll dersom den er inntakt og innlevert til Statsarkivet i Hamar. Nå var det kun to Tørris Olsen i Åsnes ved FT i 1865, og er denne protokollen i Statsarkivet så er det mulighet for at det kan stå noe om hvor Tørris er når en av eller når begge foreldre er døde. Du har også en mulighet med hjelp av FT 1875 for Åsnes. Den må du låne til ditt Bibliotek. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen,o.k. jeg får bringe dette videre til amerikaneren som kommer til Norge neste år og ønsket å finne hvor hans forfedre kom fra.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen! Et helt år til. Det skulle gå an å finne ut av dette intil da. Neste lørdag og søndag kan jeg ta dette opp med mine 'kolleger'. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen,Finn, det hadde vært veldig fint om du har mulighet for det.Han kommer til Rogaland og V. Agder i august 2008 for å delta på slektstreff. Han ønsker så om det er mulig å finne gård etc. hvor Torris kom fra eller hans foreldre.Nå krysser vi fingrene for at det kan finnes flere opplysninger om Torris!min e-mail er tone(a)barstad.nomvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

På denne tida var Åsnes var saman med Våler del av Hof kommune. Kyrkjebøkene for Hof før 1849 er ennå ikkje lagt ut på Digitalarkivet, men Solør Slektshistorielag har gjort ei avskrift av kyrkjebøkene. Registeret viser 4 Tørris Olsson døypt i Hof 1841-1848:1. Tørris Olsson f.8.8.1842 (dpt. 18.9.) av ugifte foreldre ungkar Ola Tørrisson Baltebølhaugen og jente Kirsti Arnesdotter Bjerkemoen. Dette var fyrste leiarmålet til begge.2. Tørris Olsson f.15.10.1844 (dpt 24.11.) av foreldra gardmann Ola Kristiansson Bjerkemoen og Kirsti Tørrisdotter Bjerkemoen.3. Tørriss Olsson (han som er nemnt i innlegg (3) ovanfor) f.23.3.1846 (dpt 7.6.) av ugifte foreldre ungkar Ola Evensson Kalfoss og Sille Arnesdotter Bråten. Dette var 4. leiarmålet til Ola og det 3. til Sille.4. Tørris Olsson er f.5.2.1848 (dpt 20.2.) av foreldra Ola Tørrisson og Ragnhild Bergersdotter på garden Åsnes.Med helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei!Her er det ingen datoer som stemmer med Torris Olson, b. 22 Aug 1844 - Oslo, Norway.Noen som har forslag til hva som bør undersøkes nå for å finne rette Torris?Finn, har du mulighet for å sjekke med 'dine venner'? Event. dødsfallprotokoll?Takknemlig for all hjelp jeg kan få for å finne den rette Torris Olson.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen Tone! Når det gjelder denne Tørris Olsen må din kontakt i USA finne frem til flere opplysninger. Jeg har brukt en del timer i dag uten å komme til målet. Som før nevnt så er kirkeboka for Åsnes gått tapt så vi får ikke sjekket konfirmasjoner og utflytting. Dersom slekta i USA kan få tak i dødssertifikatet så vil det muligens hjelpe. Andre kilder er Naturalisasjons dokumentet og Obit. i ei lokalavis. Den kan ha opplysninger av stor verdi for å komme videre. Eller du kan prøve med en etterlysning på Solør Slektshistorielags hjemmeside. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Finn,tusen takk for hjelpen så langt.Jeg skal kontakte amerikaneren og spørre om det er mulig å skaffe frem flere opplysninger.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen, Jeg har idag fått denne mailen fra amerikaneren som søker sine røtter:'I'm very sorry your associate could not find anything on Torris. I had high hopes. But yes, there is an obituary that I am forwarding to you....and it is from a Norwegian newspaper, so it is written in your language. I hope this might help in discovering something about the roots of Torris Olson. Please give my sincere gratitude to Mr. Finn Solien for his efforts.'Så nå krysser vi fingrene igjen og håper at 'nøtten' lar seg knekke,mvh Tone

bilete3098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei,Fikk idag denne informasjonen fra amerikaneren som søker røtter:'A piece of information that may be significant is that it is a matter of record in our information that Torris was a court reporter in Oslo before he migrated to America. So that would probably have been in the date area of 1863, 1864 maybe also1865.'mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tone. Brukte det som vi har av kilder når jeg var på Finnskogdagene. De 4 Tørris som kan være aktuelle har ikke denne fødselsdato som er oppgitt i hans Obituary. Tørris f. 15/10 1844 var i Åsnes ved FT i 1875. Tørris 23/3 1846 bodde sammen med sin mor ved FT i 1865. Det er mulig det har blitt feiltolket datoer på attesten Tørris hadde med seg fra presten i heimbygda si. Derfor kan det være feil i alle kilder i USA. De to gjenstående må følges opp for om mulig å komme frem til den rette Tørris. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tone Tjensvold Barstad

Her er svar 29.07.2007 fraM.I.MellemHar sett litt på de forskjellige Tørrisene som kan være aktuelle, en etter den andre forsvinner, nå står jeg igjen med en som er født i 1844. Nå stemmer ikke datoen helt, men Tørris Olsen f. 15.10.1844 på Bjerkemoen i Hof er nok den rette, her hadde hans foreldre bare bodd noen år, hans eldre søsken var født på Baltebølshaugen i Åsnes. Når familien flyttet til Aker i Flobergshagen vet jeg ikke, men vi finner familien her i folketellingen i 1865, men Tørris har nok allerede emigrert til USA. Søsteren Olia bor her i 1865, men også hun emigrerte til Amerika sammen med sin mann Martin Gundersen fra Lilleåsen i Grue..-.-.-.-.-.-. Idag kom svaret fra USA om at den rette Torris Olson er funnet:Dear Tone~Just a short note to let you know the aftermath of your efforts to help me find Torris's family.The Torris that Mr. Mellem finally located was the one we have been searching for, for many years. And we have established contact with the ancestry of Torris's sister, Olia who also emigrated to America shortly after Torris did. They are in Wisconsin and Minnesota. They have provided us also with some letters that Torris wrote from Grinnell that prove beyond a doubt, we have the right Torris.I am so grateful for the help you provided and the ability you had to recruit Mr. Mellem's assistance. His help was priceless.This last weekend, we held the 99th annual Olson-Figland-Enerson Reunion in Grinnell. Next year will be the 100th and we will be taking a group photo to publish along side the one we have from 1908, that I will be sending to you with other Figland pictures. We are expecting a large gathering and a wonderful reunion experience.Thank you again so very much for all of your caring help..Wayne.-.-.-.-.-.TUSEN TAKK TIL ALLE FOR ALL HJELP !! mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tone! Det var bra at det ble en løsning på denne saken. Det er ikke første gang vi har andre datoer på en person her i Norge og en annen dato i USA. Vedkommende USA borger kan kontakte oss dersom det er ønskelig med hjelp til å finne nålevende slekt i Solør, men vi må ha det i god tid. Er denne personen som spør om hjelp medlem av Solorlag of America? Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.