Gå til innhold
Arkivverket

[#50842] Gunnar Sørensen, Fevig pr. Arendal


Gjest Berit Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Gaarder

Her har jeg funnet fødselen til min farmor på Rikshospitalet:LenkeDet er jente nr. 487 Gudrun, født 5.12.1912. Foreldrene er Ug. klinker Gunnar Sørensen fra Fevig pr. Arendal og Tjp Margit Charlotte Martinsen f. Laurvig.Moren har jeg bra kontroll på, men faren er det verre med. Jeg tror aldri de var gift. Margit fikk et nytt barn med en annen mann i 1917. Hun hadde også vært gift tidligere i Larvik, og hadde et barn der.Hva står det på foreldrenes bosted? Jeg har tolket farens bosted som Sandefjord, og så noe i anførselstegn. Kan det være et båtnavn? Tenkte bare klinker på båt, og Sandefjord som skipsfartsby.Jeg lurer også på det som står ytterst til venstre i margen: M 18/2 13. Denne kodingen har vi 'snakket' om i en annen debatt, men vi har ikke kommet til noe klart resultat. Det er noe som forekommer på flere av barna som er født på Rikshospitalet.Jeg har lett etter Gunnar i kirkebøkene for Arendal, men ikke funnet noe der. Da må jeg ha hjelp fra lokalkjente, om hvilke menigheter som fantes i det området rundt 1888.I folketellingen 1900 har jeg søkt på Gunnar Sørensen, og funnet en kandidat bosatt i Markveien 25, Kristiania, født 1887 i Arendal. Han er ugift sønn i husholdningen med August Adolf Johansen som husfar og Trine Johansen som husmor. I husholdningen er det tre barn som heter Sørensen og tre som heter Johansen. Kan Trine være gift for andre gang? Trine og fem barn er født i Arendal.Hvis dette er riktig person, er han vel konfirmert i Kristiania. Da er spørsmålet hvilken menighet det kan være. Jeg har ikke funnet mange kandidater i folketellingen med det navnet, og som er født i riktig tidsrom.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell knudsen

Fevik hører til Fjære prestegjeld. Kirkebøkene for Fjære er litt mangelfulle pga brann, men jeg mener det skal være en klokkerbok med døpte og døde for perioden. Den er ikke lagt ut på digitalarkivet ennå. Jeg kan undersøke på Aust-Agder kulturhistoriske senter imorgen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fevik var sterkt preget av skipsbygging i vekst og fall de første tiår etter 1900. Derfor er sannsynligheten stor for at han kom hit som tilflytter. Men dette er en hypotese, så du må nok jobbe med å eliminere - og da må du sjekke kirkebøkene for Fjære. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Mulig kandidat i kirkebok for Barbu 1883-1898 som omfatter Arendal. Lnr. 33. Sømand Søren Sørensen gift med Trine Eriksen f. 1862. LenkeMulig et skudd i blinde, men....Hilsen Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Takk til dere alle sammen. Nå har jeg fått noe mer å jobbe med. Aust-Agder er et ukjent område for meg, så alle gode råd, og hjelp, mottas med takk.'Blindskuddet' til Benn Johan er kanskje ikke så dumt. Gunder kan jo fort bli til Gunnar, og han hadde det vel mer travelt med andre ting enn å presentere seg. ;-)Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kanskje Gunder Sørensen fra Dybvåg? LenkeGunnar og Gunder er ulike stavemåter av samme navnet. Samme person kunne få navnet stava på ulike måter, alt etter kven som førte pennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Har sett igjennom mikrofilmet klokkerbok B-11, døpte i Fjære i 1887 og 1888 uten å finne Gunnar Sørensen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Takk til Kjell for at du har undersøkt i Fjære. Nå har jeg flere kandidater på Gunder. Jeg har bare lett etter Gunnar tildigere.Gunder fra Barbu kan godt være Gunnar som er i Kristiania i 1900. Det kan stemme med morens navn og fødselsår. Gunder fra Dybvåg i 1900 kan jo også passe inn.Men det gjenstår å bevise hvem som er min oldefar. Ingen som har tydet det som står under bosted?Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.