Gå til innhold
Arkivverket

[#50855] Godfred Marinius Hansen, Stavanger, hvor ble det av ham?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Godfred eller Godtfred var født 23.8.1868 i Hillevåg utenfor Stavanger. Foreldrene hans, ingeniør og tømmermann Hans Hansen og kona Anne Olsdatter, bodde på gården Bisdpeladegaard i daværende Hetland i 1865 sammen med Godfreds eldre søsken. I 1900 finner vi Godfred Hansen og mora Anna Hansen i Pedersgaden 140 i Stavanger, der Godfred var mekanikus med egen forretning. Fødselsåret her er 1858, men det er feilskrift for 1868. Jeg vet at nevnte Godfred Hansen fikk to barn utenfor ekteskap med enken Martha Mikalsen, Godfred Marinius i 1897, og Hanna i 1898. Godfred, f. 1897, døde kanskje i ung alder, mens Hanna giftet seg med Oscar Nordbø på Kvitsøy. Er det noen som kjenner til Godfred Hansens skjebne etter 1900? Når døde han? Ble han gift?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa T. Knutsen

Jeg har ikke funnet at Godfred ble boende i Pedersgt utover 1900 en tid. Jeg har heller ikke funnet Martha Mikalsen eller barna i FT 1900. Vet du hvor de ble døpt? Godfred og Martha kan muligens blitt gift senere. Hvis de bodde i samme området tilhørte de sannsynligvis St. Johannes eller St. Petri i Stavanger. I Norges Bebyggelse Rogaland midtre del s. 100 finner vi datteren. Hun oppgir da at foreldrene er Godfred og Martha Hansen. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Lisa! Jeg har heller ikke - etter utallige søken - funnet verken Martha Mikalsen eller barna i FT 1900. Martha har helt sikkert blitt gift senere, men det er vel tvilsomt om det har vært med Godfred. For i et skifte etter henne i 1948 bodde hun i Moss, trolig hos ei datter i første ekteskapet, Magda Kielsen. Da hadde Martha 'Jaasund' til etternavn. Godfred ble døpt i St. Petri mens Hanna ble døpt i St. Johannes. Martha hadde også ei datter som het Valborg, f. 1890, men det var ikke med Godfred Hansen, men med sin første ektemann Vilhelm Mikalsen, som døde i 1889. Kjenner du noe til henne. Hun skal visstnok ha giftet seg med en Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Martha Michaelsen ble gift 7. juli 1903 i St. Petri kirke med handelsmann Jakob Manlius Christensen Jaasund! Et betydelig arbeide er dermed avsluttet!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.