Gå til innhold
Arkivverket

[#50857] Drar til Skotland; hvilke steder bør jeg oppsøke?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg drar til Skotland også denne sommeren. Sist oppsøkte jeg steder der 'våre stamfedre' herjet, f eks Tarbert, Kintyre, der Magnus Berføtt skal ha dratt skipet sitt over:Kong Magnus skal visstnok ha inngått en avtale med kong Etgair mac Maíl Coluim (av Skotland) om at han skulle ha alle de norrøne øyene vest for Skottland som lå slik at han kunne seile mellom dem og fastlandet sittende ved roret. Han kommer til Kintyre (Saltire) ved at han lar skipet sitt bli dratt over eidet mellom East Loch Tarbert og West Loch Tarbert, mens han selv sitter ved roret. Alt land til babord er da norsk.Også Islay og Arran besøkte jeg.Denne gangen skal jeg til Harrys, Willys og Skye, men er det bestemte steder jeg bør oppsøke?Dette fotoet tok jeg i Tarbert:

bilete3021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Sikkert kjekt dette, men synest du ikkje dette eigentleg høyrer heime i ein blogg eller noko i den retninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

...men er det noen som har tips til historiske steder jeg bør besøke på Lewis, Harris, Skye og Highland?;-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.