Gå til innhold
Arkivverket

[#50858] Tobias Elias Christiansen f. 1851, kanskje fra Haugesundsområdet


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Tobias Elias skal etter opplysninger mottatt fra USA være fra Haugesund 'county'. Han er født i 1851 (februar)og utvandrer til USA i 1872. Jeg har ikke funnet ham i FT 1865 og heller ikke i tilgjengelige bygdebøker for Haugesunds-området. I NY Passenger Lists 1820-1957 finner jeg T E Christiansen som ankommer NY 1 Jul 1872. Han skal være født i Norge i 1851 og utvandret fra Bergen med skipet 'St.Olaf'. I skipslistene fra Bergen er han oppført som følger: T. E. Christianssen 21 m shoemaker Norway America St. Olaf 1872 Jun 13 Jul 01. Kan noen bidra med innspill eller opplysninger som kan identifisere denne T E Christiansen, som kanskje kan være den samme som Tobias Elias ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel den samme Tobias Elias Christianson som blir gift i 1873 med Dorthea Eriksson i Chicago. Födselen passer med dåpen hans: LenkeDet må vel sjekkes i en bygdebok fra Kvinesdal om han er den rette person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Fantastisk Kjellaug ! Dette er rett person som gifter seg i Chicago. Gode sjanser for at det kan være han i Vest Agder. Skal følge opp dette! Takk skal du ha! Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei har sjekket opp dette og det er riktig person. Tobias fødd i Feda, faren dør tidlig og moren gifter seg på nytt. Familien flytter senere til Kopervik og sådan oppstår familielegenden om at Tobias er fødd i Haugesund. Hans søster blir gift og bor videre i Haugesund. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen kandidat for Anne Christine Hansdtr, hun va jo födt i Kvinesdal prestegj., men kirkebökene for de åra er ikke skannet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Strålende inne men ikke så strålendes ute er jeg redd - det er ikke noe sommervær her. Men vi hadde barnedåp til vår lille sönnedatter i går og hun har fått navnet Siri som flere av sine norske formödre. Tror ikke det er så mange som heter Siri her i Frankrike-:)Ha en fin helg du og.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei ! Nei jeg vil tro at hun er nokså alene om navnet Siri:-). Hvordan blir den franske uttalen av navnet ? Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arne Kjell Øverland

Som er slektsforsker er en alltid nysgjerrig og jeg lurer derfor på hvordan Kjellaug i innlegg (3) finner ut at Tobias Elias er gift i 1873 med Dorthea Erikson i Chicago. Har nemlig en del slekt i USA rundt Chicago, Minneapolis, Milwaukee området som jeg sliter med å finne ut når tid de giftet seg og når tid de dør etc.Så til dere Amerika eksperter er det fint om vi kan få noen tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leita på Family Search Lenke og ettersom han emigrerte til USA, gikk jeg ut fra at han ble gift etter at han kom dit.Men alt som vi finner på FS er jo ikke riktig, så man må være på vakt her og bare ta det som en pekepinn. Når det er kopi fra kirkebøker, bør en og sjekke da avskriften ikke alltid er riktig.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til alle som har bidratt med opplysninger. I løpet av sommeren har saken fått en lykkelig avslutning, og det er etablert kontakt med familien i USA og slektninger i Norge, både i Haugesund og andre deler av landet. De amerikanske familiemedlemmene planlegger tur til sine forfedres hjemsted neste sommer. Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.