Gå til innhold
Arkivverket

[#50866] Søren Grot og Marie Cathrine Paasche


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Søren Grot, født ca. 1701. Begravet 30. august 1749 fra plassen Veien under gården Nordre Smidsrød på Nøtterøy. Han nevnes som fadder derfra samme år.Det er kanskje en slektning av ham den Abelone Groth som blir begravet fra Nøtterøy 16. mars 1762, 78 1/2 år gammel.Han hadde kanskje noe å gjøre med den Marie Cathrine Paasche, født ca. 1728 som er fadder fra Veien 1751 og begraves på Nøtterøy 1. juli 1768, 40 år gammel, uten at vi kan bevise dette.Kjenner noen til hvor disse personene kan komme fra??Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har ikke så mange forslag, men her er en lenke til en annen Groth-debatt: LenkeHvis du søker på Paasche får du opp ganske mange debatter der også.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk for det. Jeg så den, men jeg fant ingen linker til det jeg spurte om . Så også at det var mange Paasche-debatter, men heller ikke her noen linker. Men takk skal du ha. Kan jo hende de har noe med hverandre å gjøre som vi ikke vet ennå.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Kikket litt i bygdebok for Nøtterøy, og der sto det at plassen Veien hørte inn under gården Øre. Finner ingen plass under Nordre Smidsrød som kalles Veien. Finner heller ingen av de ovennevnte på disse to gårdene, utenom en Sørensdatter på Øre.(Men det står jo ikke om hun het Groth/Grot, så det kan være tilfeldig)Har du dine opplysninger fra kirkebøkene?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Den plassen det er snakk om her var den gamle plassen Kjøveien som også bare ble kalt Veien. Denne plassen lå under Nordre Smidsrød og kan ha bestått av mer enn ett hus for alt jeg vet. Den lå langs den gamle veien som senere fikk navnet Kirkevegen. Den skal ha ligget i nærheten av og før gården Kjærnås, når man kommer fra Tønsberg, og nettop på Kjernås var det som Søren Grot og Marie Paasche var faddere.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jeg syntes det var veldig interessant å lese om Nøtterøy, har ikke vært så mye borti slekt i det området. Beklager at jeg ikke er til hjelp. Har søkt litt rundt omkring, bl.a ancestry, mormonernes database o.s.v. De er vanskelige å finne disse Paasche og Grothene dine:-) Håper andre med mer erfaring kan være deg til hjelp.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk skal du ha Siw. Kjempeflott med hjelp. Det er jeg taknemlig for. c'',)Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg har fått så mye stoff om Paasche nå, at jeg kan formidle en ny oversiktstavle over slekten (med utgangspkt i Fr:stad ca 1650)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Torbjørn og andre!Et slektsnavn «Grot» (var. «Groth») bør rent språklig innbære hollandsk eller flamsk opphav (samme språk). Navnet betyr 'stor' (jfr tysk Groß).Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da fant jeg Søren Grots farsnavn i en notis i Lorens Bergs gamle bygdebok.På side 493-494 nevnes stuesitter Søren Sigfredsen Grodt som i 1736 solgte noen hus til Elias Andersen Øvre Buerstad.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Skulle selvfølgelig her også være Søren Sigfredsen. Tyrkleifene slår til over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Denne tar jeg opp igjen, for jeg har funnet mannen til Marie Cathrine Paasche. Hun ble trolovet 5. oktober 1764 og gift 10. januar 1765 med skredder Andreas Arnberg. Begravet 21. februar 1770, 35 år gammel. Denne Andreas finner jeg heller ikke noe annet sted.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.