Gå til innhold
Arkivverket

[#50873] Skrifttyding kirkelige handlinger Lavik


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ønsker hjelp til å tyde skriften i flg kirkelige handlinger (noe er godt lesbart, noe ikke):Jacob Christian Bjordals dåp # 3, 16. januar 1819:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11558&idx_id=11558&uid=ny&idx_side=-78>LenkeLovise Jacobine Klercks dåp # 44, 3. august 1822:LenkeDorothea Marie Klercks dåp # 57, 27. august 1826:Lenke(står det ekte? - og at moren er jomfru?)Jacob Klerck og Anne Christine Blixencrone Molbergs Vielse # 15, 29. oktober 1829:LenkeAnne Sophie Harberg Klercks dåp # 13, 11. januar 1829:Lenke Wilhelmine Henriette Klercks dåp # 51, 9. september 1832: Lenke??? # 48, 7. juni 1835:LenkeAnna Christine Klercks dåp # 66, 23. august 1835:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det må jeg si var litt av en smørbrødliste.Forslag:1) Jacob Christian nr.3: moderen Anne Cirstine Molberg, faderen angiven at være L.... Ole Nielsen Sørejde. TB: Berge Iversen eller ..vessin?, Hendrik Ellingsen, Johannes Olsen, Ragnilde Olsdr., alle af Bjordal og Ingeborg Hansdr. Førde.2) Lives Jacobine, barnet var af faderen ltnt. Klerch ..... i kull og kjøn (=faren vedkjente seg barnet på like fot med evt. ekte barn). Moderen Christine Blixencrone Molberg .....leiermaal. Faderen premierlieutnant Jacob Klerch. Captein Krogh, lieut. Schie, Johan Røsler og kone jomfr. Marie Molberg. Hjemmedøpt av Molberg 18/7, oppgitt var lieut. Kl.....3) Dorothea Marie , ægte. Moderen forlovet jomfru (tittel og ikke noe å gjøre med dyd) Anne Christine Blixenkrone Molberg, faderen premierlieutnant Jacob Klerck. (her har vel presten vært delvis snill med å skrive ekte, men han skriver morens navn først som jo er vanlig ved uekte barns dåp). Faddere: Mons MOnsen Ousland/Ourland?, Børge Ivers. Aardal, Lasse Lasses. Bjordal, Christine Marie Molberg, jomfr. Henriette Ottine Molberg. Hj.dpt. av C. Molberg.4) 29/10 Lieut. og regnskapsfører hr. Jacob Klerck 35 år, født i Bergen, .... Bjordal(bosted), far controlleur Klerck i Bergen. og Jomfru Anne Christine Blixencrone Molberg 31 år, far proprietaire C.G.? Molberg til Bjordal. Forlovere capt.? G. Daae eller Godaas??, ----- Lund. Ingen lysning, bestilt av brudgommen, begge vaccinert, om brudgommen embedsmann: premierlieutnant og regnskapsfører.5) Wilhelmine Henriette Klerck. Prem.ltnt. Jacob Klerck og fru? Ann Christine Blixenkronen f. Molberg. FAddere: moderen Molberg, jomfru ...., sogneprest Bonnevie?, prem.ltnt. Klerck og secondltnt. J.J. Fasting. Hj.døpt av faderen.6) ?? f.2/6-dpt.7/6 Christian Fredrik, grdm. Peder Monsen ...., og Henriette Ottine født. Molberg. Faddere: ..... ... Lensmand ...., Hans Torkelsen Gvam...?, Hans Johannesen ....? og Johanna Ellingsdr. ...?7) Anne Christina, premierltnt. Jacob Klerck til Bjordal og Anna Christina født Molberg. Faddere: Lasse Lassesen Bjordal, Johannes Olsen ...., E... Birgesen/Børgesen?, Maria Molbergsdr ....?, Magnild Gullaksdr. ....?, hj.dpt. av faderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tanken var å sjå om Berit hadde transkribert rett. Vart så fasinert av sjølve historia, eller bakgrunnen for historia at eg stort sett gløymde å sjå om eg kunne supplere ein og annan staden. Fekk likevel med meg at far til Jacob Christian var Landvern Ole N... osv.Stort sett så er vel Berits transkribsjon grei.Kjenner ein bakgrunnen til desse slektene og veit ein korleis det gjekk vidare i livet deira?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Berit og Finn også,Denne deklarasjone ble tinglest 19. november 1824:«Declaration hvorved Molberg betsemmer og erklærer at være sin og konens sidste vilje og disposition, at grd. Bjordal efetr hans og konens dødelige afgang, skal deles mellem deres døtresaaledes at Christine Marie skal beholde Øvreparten, af skyld 1 løb 1 pd. 15 mk. smør, og til dette brug lægges pladsen Bekken, samt at Nedreparten, angives til skyld 2 løb 1 pd. 9 mk. smør, skal tilfalde Anne Christine Blixencrone, om hun for fremtiden og efter min og kones død, skulde blive i stand til at antage og bebo samme, men i modsat fald er min dtr. Henriette Ottine den nærmeste dertil fremfor nogen anden, eller hendes søster Christine Marie, der i alle maader herved er fyldestgjort.»Så skriver morfar videre i bygdeboken:'Dette testamentet ser underleg ut på mange måtar, men det ligg noko av ei tragedie bak det han seier om nesteldste dottera, Anne Christine. Berre 20 år gamal hadde ho kasta elsken sin på ein bondegut frå Søreide, Stor-Ola var han kalla, hadde vore soldat og var ein sprek og stram kar. Men han var lauslyndt òg, hadde hatt 2 lausborn før han vart kjend med Anne Molberg, og det var vel ikkje rart om «storfolket» i Bjordal nekta å ta han til verson. Og dei forbaud henne å vera saman med han. Men det nytta ikkje, og i 1819 fekk ho ein gut. Å gifta seg fekk dei ikkje lov til, og eit par år etter drukna Stor-Ola utfor Kroppa ei julaftan. Sidan ser det ut som Anne Christine vart likesæl om alt.Det kom ein løytnant Jacob Klerck til gards, han hadde pengar, og foreldra hennar ville gjerne få henne gift med han. Sjølv hadde han heller ikkje noko imot det, men Anne nekta blankt å gifta seg med han. Derimot hadde ho ingen ting imot å få born med han. Og det vart både eitt og to før ho endeleg gjekk med på å halda bryllup.Då dei kom til kyrkja med det andre, tykte presten det bar gale av stad, og so skrevi han i kyrkjeboka: «Født egte barn. Moderen forlovet jomfru Anne Christine Blixencrone Molberg....».....Fyrst eit par veker før ho fekk tredje barne t med Klerck, vart dei gifte'Anne Chrsitine og Jacobs døtre Anne Sophie f 1829 og Anne Christine f 1835 er de som er nevnt i Lenke om Smeby hotell.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hr Molberg; sagfører Christian Fredrik Gran Molberg (f i Tr.h. 1763-d på Bjordal 1827) gift med Anne Sophie Harberg (eneste barn av Hans Harberg og Anne Christine Rumohr).Datteren Chrsitine Marie g, Lasse Lasseson Osland, 1 df barn.Datteren Henriette Ottine gm 1) Petter Monsen Raa fra Lavik, 2 barn, 2) Ole Taraldsen Ringereide, 2 barn.Anne Christine fikk også en sønn Wilhelm med Jacob Klerck, men han har jeg enda ikke funnet noe ut om. Anne Christine og Jacob Klerck med barn flyttet til Kroken i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Joda, den godeste Christian Gran Molberg har flere skrevet om;Personalhistorisk Tidsskrift:E. A. Thomle: Christian Gran Molberg. Et Supplement. 5-IV-1907 s.31-6. H. J. Huitfeldt-Kaas: Christian Gran Molberg. 3-VI-1897 s.186-99 og 4-I-1898 s.1-15. H. Weitemeyer: Christian Gran Molberg. 6-VI-1915 s.153-7.Fra det siste, av Weitemeyer, sakser jeg fra min sal morfars arkiv:«Til nærmere belysning og karakteristik af bedrageren og plattenslageren Chr. Gran Molberg under hans ophold i København, hvortil han kom omtr. 1780 efter i Trondhjem i 1765 at være blevet afskediget som garnisonsavditør og statssekretær for begaaede mislighederog efter forgæves i Norge at have søgt nye embeder, og hvor han levde til sin død i decbr. 1799, meddeler jeg nogle smaatræk der er fundne i magistratens protokoller i raadstuearkivet».Morfars kommentar:«So vert det fortalt ein heil del om denne familjen som levde i sus og dus, ser det ut til. Denne Molberg hadde 2 søner og 4 døtre, som alle fylgde med til København, so nær som Christian Fredrik, «der blev bosat i Sognedal i Norge». Molberg vart rekna som nordmann, men ellers ingenting om ætta hans attover.»Det var altså denne sønnen, i Sogndal, som ble gm Anne Sophie Harberg, datter av Hans Otto Harberg og Anne Clausdtr Rumohr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Bjørn Jonson Dale

Christian Gran Molberg, 'bedrageren og plattenslageren', var sunnmøring, rettare sagt: volding. Ein interessant kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, da jeg nå holder på med denne familien, må jeg få komme med en liten rettelse til (5). Du skriver at Henriette Ottine hadde 2 barn med Peder Monsen Raa, men det var nok en del flere. Christian Fredrik f. 1833 - levde 3 dager Tvilling Jens Christian f. 1834 - levde 1 time Tvilling Mons f. 1834 - levde bare noen øyeblikk Christian Fredrik f. 1835 - levde 3 1/2 måned Gjertrud f. 1837 - når hun døde har jeg ikke funnet ut, men hun fikk 2 uekte barn med 2 forskjellige menn i 1862 og 1864 Andreas f. 1840 - d. 1930 Mons f. 1844 - d. 1854 Antall barn med Ole Taraldsen Ringereid, Petrine (min formor) og Tarald stemmer. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Jeg glemte en ting. Hvor fikk Anne Christine, gift med Jacob Klerck, navnet Blixencrone fra? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Christel:skal forsøke å komme med noen flere opplysninger om slekten Molberg:1787:Laksegade 299, Øster Kvarter, KøbenhavnChristian Gram Molberg 73 år Auditeur og Stads Secretair 200rd aarlig i Pension [alderen her må være feil. han er født ca 1730] Sylwia Christiane Sophia 20 år Georgea Rebekka Amalia 19 år [funnet døpt i Lade sogn i Trh i 1768] Anna Dorothea 17 år Salome Lowisa 15 år Conrad Wilhelm 26 år Fuldmægtig Han er også logerende student i Didrik Badskærsgang 205. [vistnok døpt i Kbh, men jeg har ikke funnet dåpen] Friderica Christian Møllerup 22 år Fuldmægtig i Trondhiem ---Når Molberg flyttet til Trh fra København er usikker, men han bor i Trh ved skiftet etter faren Jochum i 1765. I Kbh 1787.---(7), Bjørn Jonson Dale; du må legge inn kilden her.---Kommer tilbakje med mer etterhvert.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vedr Blix/Blixencrone:Anna Christine Blixencrone 1687-1753 gm Peder Leganger var Anne Christine Blixencrone Molbergs tippoldemor. Det var Anna Christine Blixencrones farfar, Hans Blix, som tok navnet Blixencrone. Han hevdet å være av adel, noe som visstnok ikke er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for opplysningene, Arnfrid. Jeg lurer fremdeles på navnet Blix/Blixencrone. Hvorfor var det bare Anne Christine som hadde navnet Blixencrone Molberg og ikke de andre 2 søstrene, Christine Marie og Henriette Ottine. De hadde vel samme tippoldemor? Jeg er ikke så god til å tyde håndskriften i lenken under 11). Er det mulig å få vite hva som står der? Er du interessert i kildene til de forskjellige barna under 8)? Mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

*kort og godt fordi hun hadde tippoldemorens navn; Anne Christine, altså oppkalt etter henne.*ja, jeg vil gjerne at du legger inn kildene.*ellers har jeg mye om Christian Gran Molberg ca 1730-1799. Han var jo en lystløgner, som vi vet. han er omtalt i mye litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, her kommer kildene: Christian Fredrik f. 1833 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11559&idx_id=11559&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Tvillinger Jens Christian og Mons f. 1834 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Christian Fredrik f. 1835 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Gjertrud nf. 1837 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mons Eriksen 1862 uekte av Gjertrud Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Oline Olsdatter 1864 uekte av Gjertrud Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Andreas f. 1840 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Døde i 1930 i Bergen, men ble gravlagt i Lavik Digitalarkivet Gravlagde i Lavik prestegjeld 1882-1965 Mons f. 1844 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: http://www.arPermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, jeg så på originalkildene til (1) og oppdaget at ved Anne Sophie Harberg Klercks dåp hadde presten skrevet Christine Marie Blixencrone som mor og ikke Anne Christine. Men det kan jo være at den godeste Klerck har hatt et lite eventyr med Christine Marie. Du nevner at dåpen fant sted 11. januar 1829, men det er galt. Den fant sted i 1830. Hun ble født 17.11.1829. Mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (20): Leser man fra begynnelsen i boka, går det tydeligere fram hva dette gjelder. Det har med kostnader ved begravelsen å gjøre: 1 Dlrs (dalers) jord, 2 Dlrs., eller 3 Dlrs. Der hvor det ikke ble betalt noe, står det 'frie Jord'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christel rasmussen

Takk for informasjonen, Berit og Else. Disse kostnadene ved begravelser ble de betalt med et stykke jord til en verdi av 1, 2 eller 3 dalers eller kunne man også betale med penger? Det var vel ikke ale som hadde jord, i alle fall ikke i byene? En annen ting som undrer meg er at Christine Marie Fuchs døde av tæring. Det var vel mer skjelden at mennesker fra velstående familier døde av tæring. Eller var det en slags epidemi som gikk på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christel rasmussen

I forbindelse med alle de uekte barna til Anne Christine Blixencrone Molberg lurer jeg på hvorfor hun ikke fikk fengeselsstraff for alle disse leiermålene. Vanlige kvinner fikk jo nokså lange fengselsstraffer på den tiden. Er det noen som vet noe om det. Eller kjøpte hennes far henne fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.