Gå til innhold
Arkivverket

[#50874] Lene Gyttrichsdtr. (Brae) gm. Peder Wessel i Bergen ca. 1715


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er på jakt etter en Hans Jansen, som bosatte seg i Kvalesund i Os rundt 1750, i Ossoga står det at han var gift med en Lene Didriksdtr. og at de hadde en voksen datter Kristina som ble gift i 1756 med Åmund Bjørns. Lid. Lena døde i 1767, og Hans Jans. giftet seg i 1768 med Kari Andersdtr. Tuft fra Strandvik.Når jeg søker i Bergen, finner jeg Lene og Hans Jansen med datteren Kistine, døpt i Nykirken 20.6.1734. Da er Lene oppført med farsnavnet Gyttrichsdtr., og jeg finner henne igjen som fadder og mor gjentatte ganger i Bergen med dette farsnavnet.Lene Gyttrichsdtr. var først gift med en Peder Jansen Wessel. Her døpes et av deres barn: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=84&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=3352&personpostnr=26937&merk=26937#ovre>LenkeHer får hun sønnen Jan med ham i 1716, første barn jeg har funnet. Fine navn blant fadderne. Lenke Har ellers funnet Jan 1716, Gydrich 1720, Gydte 1721, Berite Cathrine 1723.Hun må ha blitt gift med Hans Jans. mellom 10.9.1723 (siste barn døpt med Peder) og 23.12.1725 (første barn døpt med Hans).Her døper Hans Jansen og første kona Lene Gyttersdtr/Gyttrichsdtr. sønnen Christopher i Nykirken i Bergen: LenkeLene hadde åpenbart broren Hans Gyttrichsen, som er fadder i 1730 ved sønnen Jans dåp: LenkeOg her er datteren Kristina, som han hadde med som 'voksen datter' ifølge Ossoga da han kom til Kvalesund: LenkeHans Gyttrichsen var gift med en Karen Andersdtr. i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser at dette ble mye informasjon i ett, håper det ikke er uoverkommelig, men at noen har noe å bidra med her.Jeg har trålt Tore Vigerusts sider, uten blink. Men jeg har sett to borgere med etternavnet Gyttrich som tar borgerbrev i Bergen på 1600-tallet, en en Joen Gyttrich som tar borgerskap i Bergen 1630 født i Skotland, og en Henrich Gyttrich som tar borgerskap 1650 født i Montrose, Skotland.Jeg finner heller ikke vigselen mellom Hans Jansen og Lene Gyttrichsdtr. i perioden 1723-25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det synes åpenbart at Peder Jansen Wessel ikke var av Peter Jansen Tordenskjolds søsken. Kan han ha tatt navnet for å ære sin navnebror? Ville presten da ført det i kirkeboken, eller må det være et 'reelt' navn?Dåpen hvor han føres som Peder Wessel istedetfor Peder Jansen, som ved foregående dåper, var i 1723: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied skriver navnet hennes 'Lene Gydrichsdatter Brae', og viser til skiftet etter Hans Gydrichsen Bra 4. oktober 1747, der avdøde Lars, Lene og halvbroren Hans Gydrichsen Frerøe er nevnt: LenkeSollied synes å mene at Hans Jansen (Wessel) og Peder Jansen Wessel er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, Yngve! At Peder og Hans skulle være samme mann, ville jo forklare hvorfor jeg ikke finner Peder død eller Lene gift på ny i den korte perioden mellom to barnedåper i Nykirken 1723-25.Underlig at jeg heller ikke har funnet noen Gydrich i Bergen, når han har fire-fem barn i byen.Brae var heller ikke noe kjent Bergensnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei HeidiJeg skal ikke hevde å ha svaret på din gåte, men jeg kan komme med noen ytterligere ledetråder.Ut i fra to av fadderne som oppgis ved dåpen til Jan i 1716 - Werner Haasevinckel og Anne Chyistie - er de åpnebart beslektet med Christiene fra Bergen. Henry Guthrie (eller Gyttrich) som får borgerskap i Bergen i 1650 er far til Christie-slektens stammor - Anne Henriksdatter Guthrie. Dette er den opprinnelige forbindelsen. Den Anne Chyistie som er fadder ved dåpen er temmlig sikkert Anna Christie (1698-1754), som er sønnedatter av Anne Henriksdatter Guthrie (ca 1650-1713) og Andrew Davidson Christie, og således oldebarn av Henry Guthrie. Dette er relativt godt dokumentert i opptegnelsene om slekten Christie i Norge. Moren til Anna var Engel Hosewinckel, hvis bror var Werner Hosewinckel (d. 1753).Hvordan det skotske slektsnavnet Guthrie etterhvert blir å anse som et fornavn og etterhver danner patronymikon vet jeg ikke, men det mest sannsynlige er at Lene Gytrichsdatters far er en sønnesønn av Henry Guthrie. Dette stemmer brukbart med tidslinjenen.I det følgende har jeg dessverre litt usikre kilder, men jeg har til dels sjekket dette mot Sollied. I føge mine egne opptegnelser skal Anne Henriskdatter Guthrie være søster av den Hans Gyttri som dør i bergen i 1696 (her er jeg usikker - kan også være fetter). Hans skal ha vært byfogd og byskriver i Bergen skifterett. Jeg har tidligere ikke funnet Hans' død i basene, men finner nå en Hans Braad som skal ha dødd i 1696, og gravlagt 15.6.1696 Lenke Dette stemmer veldig bra med datoen for skiftet til Hans Gyttri (se sollied s. 1683) og gir forbindelsen til navnet Brae. Ved begravelsen står det riktignok at hans er født i Holstein (og ikke Skottland som man skulle tro). Dette kan være fødested for Hans' mor som skal ha hett Alheit (gitt at Hans er sønn av Henry Guthrie). hennes opphav er meg bekjent ikke kjent, men kan godt være Holstein.Muligens forvirrende og mange opplysninger, men jeg er sikker på at dette ved ytterligere undersøkelser kan lede fram til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for nyttige innspill, Lars. Helt satt ut av omgangssyke her, men kommer sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.