Gå til innhold
Arkivverket

[#50875] Inderøy/NT: Lars Ingebrigtsen (f. 1728) og Helle Larsdtr. (f. 1730)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Lars Ingebrigtsen (f. 1728) og Helle Larsdtr. (f. 1730) fra Sakshaug i Inderøy. I følge manntallet av 1755 var Lars da 27 år og Helle 25 år, og de satt på gården Berg. De hadde da barna Ingeborg (f. 1751) og Ingebrigt (f. 1753) - i tillegg til Johannes (f. 1772) som vi vet om av barn. Jeg finner dem ikke ved FT 1801 så da må de være døde.Er det noen som har foreldrene til disse, også gjerne de resterende barn.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Skal tillegge at vielsen var 22. nov. 1752 i Inderøy, men der står det ikke noe om foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Har vel ikke så veldig mye å bidra med. Men jeg har også lett etter Lars og Helles foreldre.Når en ser på manntallet 1701 så finnes på Sakshaug en Lars født ca. 1690 som sønn av Hans Syvertsen født ca.1656. Dette kan jo være far og farfar til Helle. I manntallet 1664-1666 under Saxhoug finnes Syver Torrissen 56 år med sønnene Torris 12, Anders 8 og Hans 4 år. Dette er jo bare hypotetiske forfedre til Helle, men synes det er greit og jobbe videre utifra dette.Lars og Helles sønn Ingebrigt ble gift med en Ingeborg Olsdatter. Vet du Hermod eller andre hvem hennes foreldre var? I kirkeboka finner jeg en Ingeborg døpt 2. søndag i advendt 1755 og foreldre oppgitt til Ola Henriksen Mosvigen og Gunille Pedersdatter Sand.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Synes, Odd Annar, at du har satt fram en hypotese som absolutt er å bygge videre på. Takk for det.Dessverre har jeg ingen aning om hvem som er foreldre til Ingeborg Olsdtr. Skulle gjerne ha kunnet gi et svar...Beklager sen tilbakemelding, men varme sommerdager har gjort inneværing traurig.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Da Lars og Helle giftet seg i 1752 står det Helle var fra Sakshaug, så det er vel stor sannsynlighet for at hennes far var den Lars Hansen nevnt i (3).I kirkebok for inderøy ( HF 1266) 17.april 1735 står det. 'Lars Sakshaugberg, en datter født'. Ikke noe navn på datteren, men dette kan være Helle.Vi her i Tr.lag har også hatt en varm sommer, og nesten ikke nedbør etter 6.mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Odd Annar.I tillegg har jeg spurt Hallvard Bragstad som er eksperten på Inderøy undersøke for meg når han kommer hjem fra ferie. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes    Solli

Skifte på Sakshaugberg 1766 Lars Andersen Enke Berete Jonsdtr Barn. Helle Larsdtr gift Lars Ingebrigtsen Sakshaugberg. Golla Larsdtr enke etter Tomas Tomassen Berete Larsdtr 31 år ugift Formynder farbror Ole Andersen Lyngstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes    Solli

Skifte på Sakshaugberg 1766 Lars Andersen Enke Berete Jonsdtr Barn. Helle Larsdtr gift Lars Ingebrigtsen Sakshaugberg. Golla Larsdtr enke etter Tomas Tomassen Berete Larsdtr 31 år ugift Formynder farbror Ole Andersen Lyngstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Beklager, men Lars Andersen og Berete Jonsdtr. var jo 'inderster og løsefolck' på samme gård som Lars Ingebrigtsen og Helle Larsdtr. Ellers var jo de andre Berete i manntallet så gamle at de ikke kunne være mor til Helle, Golla og Berete. Nå er det løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ser at jeg har bommet på mine antagelser, men se gjerne på Trønderslekt/Inderøy nr.53V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Odd Annar.Lars Andersen (1693-1766) og Ole Andersen Lyngstad er vel sannsynligvis brødre. Kan jo spørre Agnes om hun har skifter etter Ole Andersen Lyngstad eller Helle Larsdtr.?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes    Solli

Lars Andersen og Ole andersen var brødre. Ole Andersen var gift 2 gang første kone Ane Eliasdtr død 1764 med henne 8 barn Skifte etter Ane barn. Anders Olsen 25 år Søren Olsen 20 år Lars Olsen 13 år Elias Olsen 7 år Marite Olsdtr gift med Lars Halvardsen Lyngstad.Ingeborg Olsdtr 23 år Margrete Olsdtr 22 år Berete Olsdtr 10 år gift 2 gang med Gundel Bårdsdtr ingen barn med henne Ole døde 1768 skifte 1769 er tre av barna døde. Anders,Lars og Margrete gjenlevende barn Søren Olsen myndig Elias Olsen 11 år dum og vanfør Marite Olsdtr gift Lars Halvardsen Reitan Ingeborg Olsdtr 24 år ugift Beret Olsdtr 14 år Agnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Agnes. Det var vel ingen opplysninger som hjalp oss videre tilbake i tid.Finner du skiftet etter Helle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hallvard Bragstad

I innlegg (16) heter det at Ole Andersen ble gift andre gang med Gundel Bårdsdatter - men jeg finner ikke vielsen til disse to, og i manntallene fra 1764 og 1766, finner jeg ikke Gundel anført på Lyngstad - bare Ole Andersen.Kan noen fortelle hvor Gundel hører hjemme - er hun nevnt i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.