Gå til innhold
Arkivverket

[#50879] Faorandring av navn i bygdebøker


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kildet

I noen bygdebøker som jeg har hatt anledning til å bruke i lang tid, slår det meg at en del navneformer som opprinnelig er tatt fra skiftedokumenter og andre kilder på 17- og 1800-talleter, blir omskrevet. For eksempel er både Oluf(-f) og Ole blitt til Ola, Peder til Per, Maren til Mari og Karen til Kari. Det er greit at dokumentskriveren hadde en tendens til å skrive danske navneformer i stedet for de fornorskede (Ola, Mari etc.). Allikevel kan vi vel idag ikke utelukke at menneskene det var snakk om, virkelig het Peder eller Karen. Det er derfor etter min mening, 'å ta seg urettsmessig til rette' når bygdebokforfattere gjør slike ting. Det kan dessuten føre til en del forvirring når en navneform står i ett dokument og en annen navneform i et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kildet

Den siste setningen i mitt innlegg kunne vært laget bedre, f.eks. slik: Det blir jo forvirrende når dokumenter har ett navn på en person og bygdebokforfatteren et annet. Hva skal man holde seg til? Etter min mening bør man bruke navnene slik de står skrevet i dokumentene. Unntaglser bør være i de tilfelle der eksempelvis Halvor er skrevet 'Halffuor', Jon som 'Ion', Berte som 'Birthe' osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Så enkelt er det vel ikke? Hvor skal da grensen gå mellom korrekt slik det er skrevet og unntak?Personlig synes jeg en like godt kan bruke Brithe som Berte dersom dette går igjen i de fleste kilder.Dessuten så er det vel også store forskjeller på hvordan et navn ble bruk i forskjellige kilder. Eksempelvis skriver en bygdebokforfatter at et navn ble skrevet på 4 forskjellige måter i samme skatteliste, da er det jo ikke så godt å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.