Gå til innhold
Arkivverket

[#50880] Johan og Alfred Paulsen Raudeberg f. 1891 og 1894 Hvor ble det av dem?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kan noen hjelpe meg med å finne noen av disse?Albertine Paulsdtr f. 1886Jørgine Paulsdtr. f. 1889 (Jørgine har jeg funnet)Johan Paulsen f. 1891Alfred Paulsen f. 1894Jeg prøvte å etterlyse søsteren, men det viser seg å være vanskelig, derfor prøver jeg med brødrene. Jeg vet at søstera Ragna født i 1898 ble gift med en fra Ålesund og bosatte seg i Bergen, men de hadde ingen barn. Søsteren Jørgine ble gift på Raudeberg med Mathias Mathiasen frå Ormeteige i Selje. Men hvor det ble av søsteren Albertine og brødrene Johan og Alfred har jeg ikke klart å finne ut av.Håper at det er noen som kan hjelpe meg med det? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det være noen Stenslid i denne slekten? Jeg antar at Stenslid navnet kommer fra Sør-Vågsøy? Jeg fikk nettopp høre at Ragna hadde noen slektninger som muligens het Stenslid. Dette kan være i 2. eller 3. generasjon etter søstrene eller brødrene Paulsen fra Raudeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert i kontakt med en slektsforsker i USA for om mulig å finne Alfred der. Han finner en del interessante ting, men om det er den rette Alfred vet jeg ikke. Den Alfred som reiste til USA i 1912 fortalte at han skulle besøke slektninger. Så spørs det om han hadde en eldre bror som kunne ha vert født så tidlig som i 1880 og som het Olaf?Kan noen av dere hjelpe meg med å finne ut om dette kan stemme?Har funnet Alfred Paulsen, han ankom i NYC 19. apr 1912. Han sa at faren sin het Paul Raudeberg. Kontakten i Hanlontown, Iowa er Olav Raudeberg. Han reiste med en kar som het Martin Røisen.I FTene fant jeg bare 1 Raudeberg, men massevis av Paulsen/Paulson. Men kanskje Raudberg staves Rodberg i Amerika. Hanlontown ligger i Worth County, Iowa. I 1910 og 1920 finnes det ikke noe Hanlontown i Worth County. Men landsbyen 'Fertile' finnes i nærheten av stedet der Hanlontown nå ligges.I FT'en for 20 april 1910, Fertile Township, Worth county, Iowa finnes det følgende:Rodberg, Olaf, 30, f. ca 1880 i Norge, gift (i 3 måneder), ankom Amerika (NYC) i 1899, gårdbruker Rodberg, Josephine, kone, 28, f. ca 1882 i Norge, gift (i tre måneder)Rodberg, Ole J., 61, f. ca. 1849 i Norge, gift (36 år), ankom Amerika i 1871, har egen inntekt (own income), Rodberg, Simona, kone, 61 f. ca 1849 i Norge, gift (36 år), 4 barn, 2 i live. Rodberg, Anna C, 18, f. ca 1892 i Iowa, ugift, servitør på hotellRodberg, Severt C, 51, f. ca 1859 i Norge, gift (18 år), ankom Amerika i enten 1885 eller 1895, gårdbruker Rodberg, Alleta B, 52, f. ca 1858 i Norge, gift (18 år), 7 barn, 7 i live. Alleta er enke. Hun ble gift før Severt. Rodberg, Ingvald S. 18 f. i Iowa, ugift Rodberg, Ole J, 15, f. i Iowa, ugift Rodberg, Nanna A. 13, f. i Iowa, ugift Rodberg, Simon A 11, f. i Iowa Rodberg, Berthon I, 9, f. i IowaI 1910 bor det i Worth County, Iowa 23 mennesker med etternavn Paulson, 8 av dem var født i Norge.Vedlagt er 1917 military registration card for Alfred P. Rodberg, født 31des1893, bor hos Olaf Rodberg i Worth county, IA, han er tømmerman.FT'en for 1920, Fertile township, Worth County, Iowa. Det finnes Alfred P. Rodberg, 25 år gammel, bor hos broren hans, Olaf Rodberg, 40 år gammel. Filen er vedlagt. Denne Alfred sa at han ankom Amerika i 1912. Initialen 'P' muligens står for Paulsen? Denne Alfred P kan muligens være din Alfred. Hadde han en bror som het Olav/Olaf ? Både Svigermoren til Olaf, Simona Rodberg (enke til Ole J. Rodberg) og svigerinne, Anna C. Rodberg, bor hos Olaf og hans kone, Josephine.I 1930 fant jeg en Alfred Rodberg og hans kone, Anna, I Minnealpolis. Han sa at han ankom Amerika i 1910, han er 34 år gammel. Han og Anna ble gift i 1909, hun er svensk, ankom Amerika i 1922. Han er tømmerman.Hvis denne Alfred, med kone Anna, er din Alfred, det ser ut som de hadde to barn. I dødslisten for Minnesota fant jeg Alfred E. Rodberg, født 31 Dec 1894, døde 7 Jan 1976 Hennepin county, MNI Social security dødslisten finnes det 2 Alfred som var født ca 1894-1896.Alfred Rodberg 31 Dec 1894, døde Jan 1976 Minneapolis, Hennepin, Minnesota. Alfred Rodberg 3 Aug 1895, døde Mar 1964, siste bosted = Iowa.Alfred P. og Anna Rodberg er begravd i Fort Snelling National Cemetery i Minneapolis, Minn. Alfred var soldat i verdenskrigen ( WW I ).Name: Alfred P Rodberg. Service Info: Pvt US Army WW I Birth Date 31 Dec 1894, Death Date 7Jan1976, Service Start Date 25. July 1918 Service end Date 25. July 1919, Internment Date 9. Jan 1976. Cemetery Fort Snelling National Cemetery, Address 7601 34th Avenue, South Minneapolis, MN 55450, Buried at Section R site 3046Name: Anna Rodberg, Service info: Pvt US Army Birth Date 3. Mar 1901, Death Date 25 .Sep.1991, Relation: Wife of Rodberg, Alfred P, Internment Date 30. Sep. 1991. Cemetery Fort Snelling National Cemetery. Cemetery Address 7601 34th Avenue, South Minneapolis, MN 55450 Buried at Section R Site 3046Denne slektsforskeren som jeg har kontakt med i USA er 3. generasjon norskaamerikaner og han skriver norsk.Håper at det lar seg gjøre og finne ut om dette er den samme familien som Alfred hører til. Jeg ser at familien i flere tilfeller bruker Raudeberg som etternavn, men om dette var det navnet Alfred brukte er jeg noe usikker på. Der skal være etterkommere etter denne famlien i USA i dag, men for at jeg kan jobbe videre med denne saken, må jeg ha bekreftet at dette er den samme som reiste fra Norge i 1912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet Olaf. Han ble født den 17. eller 29. juni 1881. Foreldre var Anders Abelsen Rødberg og Jannike Johnsdtr. Denne Olaf var såleis halvbror til Alfred.Håper at jeg kan få mest mulig info om desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner også at Alfred ble døpt den 12. april 1895 for Alfred Ingvald og at han ble født den 31.desember 1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.