Gå til innhold
Arkivverket

[#50881] Helge Torgalsson Vestgård eller Stai frå Stor-Elvdal til Tromsø og Finland?


Gjest Per S. Nestande
 Del

Recommended Posts

Gjest Per S. Nestande

Eg er på jakt etter informasjon om Helge Torgalsson f.21.3.1858 på Børssmedmoten under Gammelstu Stai i Stor-Elvdal. Han budde seinare på Storstu Vestgard. Eg går ut i frå han kan ha brukt både Torgalsen, Stai og Vestgård som etternamn.Fosvold skriv i Stor-Elvdalsboka at han reiste til Finland, men han er registrert utflytta frå Stor-Elvdal 14.5.1879 for å søke jobb som butikkassistent i Tromsø. Eg finn ikkje oversikt over innflytta i Tromsø i 1879 på Digitalarkivet (foreløpig), men har ikkje funne Helge gift eller utflytta frå Tromsø i dei fyrste åra av 1880-talet heller. Det er vel mogleg han kan ha budd andre stader i Nord-Noreg også før han eventuelt flytta til Finland. Eg finn han i uansett ikkje i folketeljinga i 1900.Er det nokon som kjenner noko til Helge Torgalsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Avin Andreassen

Noen Helge med de eventuelle etternavn som er nevnt i innlegg 1), er ikke å finne i Folketellinga i Tromsø by i 1885 eller i Tromsøysund i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Min farfar hadde en 3-menning som het Hans Vestgård bosatt på gården Kaltdalen eller Møkkeland i Trondenes-Harstad.H.V.og mine forfedre kom fra Storelvdal og Rendalen og sånne plasser.Men navnet Helge Torgalsson har ikke vært her.Det er helt sikkert skudd i blinde...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for innspelet.Helga hadde ingen bror - berre tre systerer som vart buande i Stor-Elvdal. Han kan ha hatt andre slektningar som reiste nordover, jamvel om eg ikkje kan sjå at det kan vere nær slekt uansett.Har du meir informasjon om kva dei heitte dei som kom frå Stor-Elvdal og når dei var fødde? Var dei frå ein av Vestgardane i Stor-Elvdal?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Beklager ! Husket litt feil. De kom hit litt tidligere enn din kar. Tollef Gudmundsen 1740-1797 fra Søgård-Tyldal Marit Olsen 1741-1817 fra Storelvdal gm.Tollef Peder Johnsen 1765-1842 fra Oppi-Sollia Karen Olsen 1759-1848 fra Utti-Sollia gm.Peder Halvor Olsen 1746-1814 fra Ås Elen Audunsen 1750-1822 fra Lien gm Halvor. Eli Oudunsen.Vestgård er så vidt jeg vet ikke et stedsnavn under Møkkeland-gården.Min far mener navnet ble hentet fra sørigårdan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per S. Nestande

Eg løftar fram att dette temaet:Er det nokon som har informasjon kva som skjedde med Helge Torgalsson etter at han flytta frå Stor-Elvdal i 1879?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Gaardsnavnet Vestgaard finnes vel en rekke steder, men jeg forbinder det alltid med Alvdal som tidligere het Lille-Elvedal. Kan det vaere en forveksling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vestgaard (eller Vestgård) finnes nok i Alvdal, men jeg vil ikke si at Torgal er et typisk Alvdals-navn, så teorien heller nok mer mot Stor-Elvdal, Rendalen, Trysil, men skal ikke være 100% påståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Hei! Det er Vestgard i Stor-Elvdal - Helge var fødd på Børsmedmoen under Stai (faren Torgal var frå Gammelstu Stai), men budde seinare i Storstu Vestgard og er nemnt Vestgard da han får utflytting i 1879. Opphavet hans er såleis ikkje problmet - det er den seinare lagnaden eg spør om.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.