Gå til innhold
Arkivverket

[#50884] Ole Pedersen f. 1819, Fiske, Surnadal, Møre og Romsdal


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Ole ble gift med Eli Gregoriusdatter 12.06.1843. Hans foreldre var Peder Olsen Fiske og Marit Olsdatter. Er det noen som vet noe om Oles foreldre. Jeg venter på de skanna kirkebøkene, men det har ikke kommet noe fra Møre og Romsdal på lenge. Derfor hadde det vært fint med litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ole Pedersen, f. 1819 i Alvstua på Fiske, g.1843 m. Eli Greusdotter Aune frå Austigard Aune. Ole var son av Peder Olson, f. 1791, gift 1815 med Marit Olsdotter frå nabogarden Heimistua, f. 1793. Hyldbakk seier at han var tambur, og kanskje var med i krigen 1808-14. Peder Olson var son av Ola Greusson frå Austigard Aune, f. 1735 og kona Marit Alvsdotter, Fiske, jordtausa på garden. Kjelde: Gards- og ættesoge for RINDAL, 3/345, og ditto for SURNADAL, ny utgåve bind 1/115, der du også finn meir om desse folka. Mvh. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kan denne Ole Greusson være den samme som Ole Gregorius Aune f. ca 1736 død 1810, og (tidligere?) gift med Maret Sjursdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

...og/eller den samme som (Ft 1801, Fiske) Ole Gregoriussen Hsbonde, 65, Odelsbonde og grdbruger gift for 3. gang med Bridt Pedersdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ole Greussen (Gregoriussen) Austigard Aune, f. ca. 1735, g. 1) 1759 m. Maret Alvsdtr. Fiske, 2)g. 1778 som enkemann m. Mildri Ellingsdtr. Hommelstad, g. 3. g. 1780 m. Brit Pedersdtr. Brekken,f. 1755 i Ålvundfjorden (Sjå Rindal III, s. 345- og Stangvik III, s. 157) -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningene. Dette var en nyttig avklaring. Jeg skal bestille bøkene på biblioteket, og så håper jeg at det snart kommer flere skannede kirkebøker fra Møre og romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Til Endre: Det må vel være Brit Pedersdatter Brekken f. 1755 og ikke Marit Alvsdatter som er mor til Peder f.1791 . Jeg er ikke ekspert her, men siden du skriver at Ole Greussen gifter seg med Brit i 1780, regner jeg med at du er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Til siste innlegget: Ja, sjølsagt - noko som går fram av Surnadal, b. 1, nyare utgåve, s. 118. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for korreksjonen angående mor. Jeg har nå fått tak i de gamle Rindalsbøkene. Jeg var spesielt interessert i Ole Gregoriussen (Greussen). Jeg forsker litt for ei venninne og så viser det seg at hun og min mann har Ole Gregoriussen felles. Takk for hjelpen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.