Gå til innhold
Arkivverket

[#50885] lover for giftemål i nær slekt ca 1900


Gjest marit e totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit e totland

Når to doble søskenbarn gifter seg, går det bra med barna (f eks to søstre er gift med to brødre). Men når deres barn gifter seg med sitt eget søskenbarn igjen, går det ikke bra. Jeg har funnet et slik tilfelle rundt 1900. Barnet døde. Hvordan var lovene for slikt på den tiden? Marit Elisbet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Forbudet mot søskenbarngifte ble slik jeg har forstått det fullstendig opphevet i 1800 (delvis opphevet i 1775, men man måtte ha Kongens tillatelse). Jeg skrev noe om dette på nyhetsgruppen for en stund siden:LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Thomas Skogestad hadde i nyhetsgruppen mfl. 10. juli 2006 følgende innlegg som også kan være av interesse:LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit e totland

Nyttige lenker! Her får jeg svar på dette med dobbelte søskenbarn. At dobbelte søskenbarn skulle få barn som gifter seg med sine søskenbarn igjen, har vel lovmakerne ikke tenkt seg muligheten av en gang.Ser av tidligere dialoger at det kan synes som om vi mangler historisk dokumentasjon , i alle fall lettlest sådan med oversikt over lovgivning for ekteskapsinngåelse. Tidligere har jeg også savnet noe slikt for arverett. Er det noen som tar utfordringen? Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Skulle gjerne tatt på meg oppgaven, men det blir neppe med det første. Men hvis du tar for deg en versjon av Norges Lover som inneholder 1918-loven, vil du der finne referanser til tidligere ekteskapslovgivning. Det er ihvertfall en begynnelse...Ser forresten først nå at det ikke er noen god idé å skrive nyhetsgruppenavn innenfor ploger, for da kommer ikke referansene med...Innlegg 2 skulle lyde:'Jeg skrev noe om dette på nyhetsgruppen *no.fritid.slektsforsking.diverse* for en stund siden: [...]'Innlegg 3 skulle lyde:'Thomas Skogestad hadde i nyhetsgruppen *no.fag.jus* mfl. 10. juli 2006 følgende innlegg som også kan være av interesse: [...](Har da erstattet oppr. plog med stjerne.)Beklager rotet.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.