Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ivar Tyrhaug

[#50888] Inger Hansdatter Eidet, f. 1795 død 12.3.1821 i Aure, foreldre ?

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Er det noen som kan bekrefte, evt.avkrefte at hun er Ingbor Hansdatter på 6 år som bor på Lesund i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11569&gardpostnr=71&personpostnr=1343&merk=1343#ovre>Lenke Begravelsen til Inger Hansdtr. Eidet : Lenke Inger Hansdatter Eidet fikk en uektefødt datter, Maren Andersdtr i 1813 i Aure. Konfirmasjon : Lenke =ny&idx_side=-200

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Nei, no trur eg nok du er på villstrå ja Ivar. Ingeborg Hansdotter Lesund f. 1795 vart gift i året 1813 med Anders Ormset, og hadde så vidt eg kan sjå ingen born før ho vart gift. Ho som hadde dotra Maren (Elisabeth står det ved dåpen), Inger Hansdotter Eidet, heitte jo dessutan Inger, ikkje Ingeborg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det var vel et villstrå, eller rettere sagt et halmstrå.....! Men ft 1801 for Aure har ikke noen bedre alternativ som jeg kan se. Kanskje Inger hadde et annet fornavn i tillegg som ble brukt v. ft.? I allefall bra at du avkreftet Ingeborg, Finn! Forøvrig kan jeg nevne at ifb med datteren Maren`s konfirmasjon, skrives det i kirkeboken at hun var innskrevet som Elisabet ved dåpen. Har fått oppl. om at Elisabet var søsteren til Maren, og hun døde samme år som hun ble født (1813). Måtte jo da ha vært tvillingsøster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Det er ikkje så godt å veta kvar denne Inger Hansdotra kom frå. I 1805 vart gardbrukaren på Eidet gift med ei Maren (Karen?) Hansdotter Storsandnes (i Valsøyfjorden). Eg finn heller ingen som høver med henne i 1801-manntallet. Det kan jo vera at desse to var søstre, og at begge held til på Storsandnes i 1801. Problemet er at eg ikkje finn Storsandnes i tellinga. Heller ikkje finn eg nokon døypte derifrå som høver. Forklaringa kan vera at dei var døtre til ein av dei mange innflyttarane i Valsøyfjorden og at dei var født i eit anna prestegjeld. I og med at Storsandnes truleg manglar i 1801-tellinga, så kan dei halda til der då. Om det er slik, så vil ein ikkje finna dei nokon annan stad i landet heller i 1801.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for hjelpen, Finn! Uansett om resultatet ble at det (kanskje) stopper der. Jeg ble litt engasjert i disse folkene pga en etterlysning under Smøla på Dis-forum, og trodde at jeg kunne hjelpe dem litt videre.Jeg har jo aner fra Stor-Sandnes, Gjertrud Olsdatter Stor-Sandnes f.1766, datter av Ole Christensen, f 1738. Det var jo ved din hjelp at jeg kom videre der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Slike spekulasjonar trur eg du kan gløyma. Eg har avskrift av alle døypte i Aure frå kyrkjeboka byrjar i 1771 (Det som var eldre brann opp i lag med prestgarden i 1771) og fram til 1820. Det var ikkje født noko Inger i Aure i høveleg tidsrom til å vera identisk med denne Inger Hansdotter Eide. Heller ikkje er det født noko Maren Hansdotter her i prestegjeldet som kan vera identisk med Maren Hansdotter Stor-Sandnes (som var av kjøtt og blod sjølv om ho 'bare' var tenestejente). Denne Maren vart gardbrukarkone på Eide, og i hennar tid dukkar det også opp ei Inger Hansdotter på Eide. Denne Inger får ei dotter som heiter Maren (Elisabeth). Det ligg då nær å tru at Inger er ei yngre syster til Maren og at ho kallar dotra opp etter systra?Konklusjonen min vert då at begge dei to, både Maren og Inger Hansdøtre Eide er født utabygdes, kanskje i Surndalen. Ein grundig gjennomgang av kyrkjebøkene for dette prestegjeldet kan kanskje gje svaret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Greit med avklaring fra deg, Finn. Kanskje jeg burde ha sagt at Inger var tjener på Stor-Sandnes, istedet for å si 'bare tjener'. Er enig med deg at det høres nedlatende ut, men det var bare meningen å si at hun bare var der fordi hun var tjener og ikke hørte til familien. Tenkte det var greitt å forstå det slik, men vel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Det var nok nok ikkje heilt tilfeldig kvar folk tok seg teneste heller. Ofte kunne det vera hos nær slekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Orsak at eg vart litt ekkel Ivar, men eg vart vel litt irritert når du ville gjera om både namn og alder på ho som stod innført i kyrkjeboka. Sjølv om det av til kan vera feil i innførslane, så må vi i utgangspunktet ha lov å tru at det er rett det som står der. Dessutan var det meir flytting også i denne aktuelle tidsepoken enn det vi har lett for å tru. At det slik av og til kan dukka opp folk som kjem langveges frå og som av den grunn ikkje er å finna innført i kyrkjeboka må vi difor rekna med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Innføringene i kirkebøkene stoler jeg på, men at alderen og navn på folk i de folketellingene som er transkribert kan bli litt feil, har jeg sett. Tenker da på hun i innlegg 6. De kunne jo ha tydet årstall og navn feil de som transkriberte folketellingene. Men oppgitt alder (26) på Inger ved begravelsen stolte jeg jo på. Angående Surnadal så hentet min 4xtippoldefar på Stor-Sandnes i Valsøyfjord kona si på Moen Austistua i Surnadal, Ingrid Alvsdatter f.1731. Men det vart jo et par generasjoner før Inger Hansdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Innføringene i kirkebøkene stoler jeg på, men at alderen og navn på folk i de folketellingene som er transkribert kan bli litt feil, har jeg sett. Tenker da på hun i innlegg 6. De kunne jo ha tydet årstall og navn feil de som transkriberte folketellingene. Men oppgitt alder (26) på Inger ved begravelsen stolte jeg jo på. Angående Surnadal så hentet min 4xtippoldefar på Stor-Sandnes i Valsøyfjord kona si på Moen Austistua i Surnadal, Ingrid Alvsdatter f.1731. Men det vart jo et par generasjoner før Inger Hansdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.