Gå til innhold
Arkivverket

[#50895] bilder av slekten


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Har endelig rotet meg til å skanne en del av mine gamle familiebilder og postkort. Det er ganske mange, så legger ut de jeg foreløpig trenger litt hjelp til. Noen mennesker og steder er ukjente, mens andre er fra ukjent tidsepoke. Begynner med den foreløpig siste av Urbanusene: Lars Urbanus Sværholdt f.Tjerrandsen Tesdal, som gammel mann.Hva er det han har på slipset?

bilete3041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er en ukjent kvinne. Kanskje noen vet noe om henne? På baksiden av bildet står det: Lorentze Emilie Thomsen f.Engelsen f.10/5 1855 d.9/3 1911

bilete3042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er min oldemor Ragnhild Sværholdt - datter av Lars Urbanus.Kan det ha vært hennes konfirmasjon? Noen som kjenner igjen klesstilen? Hun er født i 1890

bilete3043.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er bare en kuriositet. Kvittering fra da mine oldeforeldre skulle gifte seg og gikk til innkjøp av diverse husgeråd. Det var jammen dyrt.

bilete3044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er noen ukjente barn. Det står at fotografen er Falkenberg? Er det noen som vet hvor det var? Bergen, Oslo?

bilete3045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jeg fant Lorentze Emilie Engelsen/Thomsen i FT for Bergen 1875, og fant henne gift i FT Tromsø 1900. Det er første gangen jeg ser disse etternavnene, men antar at hun er i slekten på en eller annen måte siden bildet hennes er blant familiebildene. Fant også dåpen hennes i St. Jørgen, Bergen: LenkeFarens navn sier meg heller ikke noe. Hvis noen kommer over henne i forbindelse med: Eliassen, Sværholdt, Madsen, Ludvigsen, Hoff hadde jeg blitt glad for å få vite det. Har lyst å få plassert henne:-)Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Er det noen som vet hvor dette kan ha blitt tatt? For meg ser det ut som de små husene i Alvøen utenfor Bergen, eller kanskje er det enda lengre ute 'på landet'. Forslag mottaes med takk

bilete3047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Vet ikke hvorfor bildene blir så små, skulle gjerne lært å legge dem inn så det i det minste gikk å forstørre dem. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Vintzent Engelsen Vafet,far til Lorentze Emilie, var onkel av oldefar til mannen min. Far til Vintzent var Engel Vintzenson Vafet,(også kalla Øyjord)Her er Engel i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11243&gardpostnr=213&personpostnr=3490&merk=3490#ovre>LenkeHer er mor til Vintzent i 1801:LenkeHer er vigsla til Vintzent og Anna Larsine:Lenke (Ser ho heiter Flage til etternavn. Det har eg ikkje peiling på.) I bygdeboka står det at Vintzent 'bleiv' (drukna)i 1858. Som enke, er tydeligvis mor til Lorentze husolderske hjå bror sin:LenkeHer er vigsla til Lorentze:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk for all informasjon Elin. Spennende at du visste om henne og at hun faktisk er i slekten til din mann. Fremdeles har jeg ikke funnet noen forbindelse til min slekt. Det er jo selvsagt mulig at hun var en venninne av en eller annen. I så fall må det ha vært av min tippoldemor Marie Christine Madsen også født i 1855. Hun er imidlertid ikke oppført som forlover ved hennes vielse. En liten nøtt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er lenke til kirkeboken ved Lorentses vielse: Laksevåg Mini A2: LenkeHadde håpet å finne noe der. Stusset litt over paret gift som nr. 18, Ludvigsen, og også hennes forlover Skomager Leonard....(uklart etternavn). Hvis han hadde hett Ludvigsen ville jeg ha skjønt sammenhengen, men det ser ut til å være et mye kortere navn.Jeg får spørre min grandonkel om han vet noe om damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Prøver på nytt med spørsmål om hva som er på Lars Urbanus' slips.Kan det være en slags minne-nål? Noe for krigsveteraner? Fortjeneste-et eller annet? (Han var til sjøs de siste 30-40 årene av sitt liv) Eller bare til pynt?Han levde fra 1857-1931.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Til Elin H Skibenes:Glemte å kommentere det utrolige i at de var fra Fusa. Første gang jeg har funnet slekt så nært (bortsett fra et inngifte her på Os).Du må bare ta bildet hvis du er interessert.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Vet ikke om det er så interessant, men jeg legger ut et bilde av en 'Kukoppe-innpodnings-attest' fra 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er et av uviss årsak avrevet bilde, sannsynligvis fra Bergen. Er det noen som ser hvor det kan være?På baksiden står det adressert til en fru Hans...(---) Kristiania 'Hei tante.Håber du haver det godt.Tenkte det skulle være af interesse for dig at se vores hus. det er ikke stort, men passe for oss. Det befinner sig der vor der er en X' (får ikke sett mer)

bilete3055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Rettelse: 'Kjære tante', og det står naturligvis 'befinder' og 'os'Lenge siden siste dansk-undervisning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk:-)Altså fra Fjøsangersiden mot Minde? Jeg er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor Svaneviksveien er.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.