Gå til innhold
Arkivverket

[#50895] bilder av slekten


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Irmelin Stesaker

Svaneviksveien,Minde, fra Inndalsveien ved Solheimsvannet i en bue sørover tilbake til Inndalsveien. Kilde:Bergen Byleksikon. Det er vanskelig og se men jeg tror Svaneviksveien er det området som ikke er hus på. Mvh.Irmelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Ja, nå vet jeg hvor du mener. Kikket på kartet, og jeg tror faktisk det må være samme hus som min fars onkel bor i den dag i dag! Merkelig at jeg ikke så det før. Området har jo forandret seg en god del på 100 år da. Hvis det er samme hus så skal det ligge helt inntil Gjøa-parken.Takk for hjelpen!Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Prøver for siste gang å be om hjelp til nålen på slipset til min tippoldefar på første bilde. Er det noen som har sett noe lignende, eller vet hva det kan være? Hadde blitt veldig takknemlig for tips.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest den minner meg om 'la croix de Malte' (Maltakorset), men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Hei Kjellaug.Takk for tipset! Jeg så på siden til runeberg.no og der var det noen eksempler. jeg synes det ligner mer et 'mantuakors', men er slett ikke sikker. Jeg undres veldig på hvorfor han har tatt det på seg når han skal fotograferes, det tyder jo på at det er noe han er stolt av, eller hva? Lurer på om det kan være et symbol for en losje eller noe militært e.l.Håper stadig på flere tips. Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Siw: Ikkje for å vera belærande, men dei skanna bileta som er lagde ut her er skanna slik at heile glasplatearealet på skanneren er skanna. Da blir bileta altfor store både når det gjeld krav til minne og når det gjeld å få handterlege resultat på skjermen. Etter preview må du lage ei ramme med markøren rundt objektet som skal skannast. Så vel du skannefunksjonen, og voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk for opplysningen(e) Anfinn.Det var første gang jeg brukte den aktuelle skanneren, som var ganske komplisert. Hadde mer enn nok med å finne ut av hvordan jeg skulle overføre bildene:-) Den var lånt av min svigerfar.... men skal prøve å gjøre det annerledes neste gang. Kan ikke huske at jeg fikk noe preview før jeg skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg har tatt utsnitt av og forstørret nålen på slipset, og på meg ser det ut som et norsk flagg, men med 'noe' i midten.Mvh. Asbjørn

bilete3101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Et skudd i mørket kanskje, men...Jeg vet ikke om jeg ser riktig, men det som skal være i midten av denne nåla, ser da virkelig ut som en stor bokstav F . Da tenker jeg helt automatisk på Frelsesarmeen, for de hadde vel i enkelte merker en stor F med litt 'gotisk' vri. Og jeg mener, hvis ikke hukommelsen min løper løpsk, at jeg på en eller annen brukthandel har sett en slik nål med norske farger og en F. Kan han ha vært medlem av noe relatert til den Norske Frelsesarmeen. Men det ser ut som om det er noe rundt bokstaven F. Kan det være noe kranslignende i gren/bladform.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Torbjørn og Asbjørn. Kjempebra med nye idéer. Har aldri hørt noe om at han var tilknyttet Frelsesarméen, men hvem vet, holder alle muligheter åpne og håper fortsatt på en løsning.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har sendt de to bildene til Frelsesarméen med spørsmål om noen der vet om det kan være et emblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så flott. Jeg mener at de store feltene er røde, med korset i hvitt og blått i midten. Inni har du en gotisk F omkranset av noe. Hele merket er definitivt laget i emaljeEt forslag til, hvis du ikke får positivt svar der, kan være et eller annet losjemerke. F.eks. avholdslosjen, og da kan det kanskje være et merke utgitt av en spesiell losje, selve storlosjen, eller et merke fra en eller annen samling. Bare et nytt skudd i mørket. Lykke til. Sånt som dette her er spennende.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har sett på frimurerlosjens sider, og der er det bilde av en person med noen ordensmerker på seg. Det kan minne om et lignende kors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

her er svaret fra Frelsesarméen:'Så spennende å grave i sin forhistorie! Når det gjelder symbolet kan jeg med ganske stor sannsynlighet avkrefte at dette er et Frelsesarmé-emblem. Det av våre symboler som vel ligner mest, er den såkalte 'kronen' (se link om Frelsesarmeens symboler: Lenke), men dette ser ikke ut som den. I tillegg kommer det at Frelsesarmeen ikke kom til Norge før etter din tippoldefars død; men først i 1888. Han kan imidlertid ha møtt på organisasjonen i utlandet fra starten i 1865 eller fra når organisasjonen tok navnet Frelsesarmeen i 1878, men symbolet ser altså ikke kjent ut.'De var superraske med svar og hyggelige i tillegg. Heia Frelsesarméen:-) De la også med en link til en symbolside som jeg skal kikke på nå.Så da var det avkreftet og jeg er altså like langt.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Må rette opp en feil. Han døde altså i 1931, så det er fullt mulig, men siden de ikke kjenner til symbolet regner jeg det som usannsynlig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Siw Sværholdt

Har forstørret og forstørret, og for meg ser det ut som et diagonalt sverd med en gotisk F eller en slags vinkel over seg.Flere gode forslag mottaes med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Siw Sværholdt

Prøver meg på nytt med denne tråden. For noen dager siden så jeg en gammel dokumentar på 'national geographic channel'om annen verdenskrig, jeg så lignende kors som dette på en slags bauta satt opp av tyskerne (jernkorset), og hos noen briter som drev ambulansetjeneste, da som emblem. Nå må dette nødvendigvis ha vært en god del år før siden han døde i 1931, men kanskje andre har opplysninger å komme med?Har tidligere sendt bildet til frelsesarmeen og diverse losjer, men ingen ser ut til å vite hva symbolet kan være.Kanskje det bare er en 17.mai nål? :-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Siw Sværholdt

Grøss og gru. Det ligner virkelig på dette solkorset, gjør det ikke? LenkeOg her av Hamsun: www.vg.no/.../2007/10/16/1192537868041_369.jpgMen Nasjonal Samling i Norge eksisterte vel ikke før i 1933-34? Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.