Gå til innhold
Arkivverket

[#50897] Lesehjelp Kirkebok Ibestad 1801-1824


Gjest Pål Gjerde
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Gjerde

I kirkeboka for Ibestad, konfirmerte 1813 (side 200), konfirmant nr 15 har jeg forsøkt å tyde teksten, men det er noen ord jeg har problemer med. Er det noen som kan hjelpe ?LenkeJeg har forsøkt å tyde teksten som følger: 15. Adam Johannissen, födt i Sverrig; faderen Johannes Olsen, moderen Katrina, huis faderen hand ikke vider; har tient paa adskillige Steder, i siste Somer? kommanderet til Vardöe, hvorfra kom .?. hiem og til Undervisning blandt Confirmander?. Han læser vel i Bog; hans øvrige kundskab er ringe, dog bør han ikke kaldes uvitende. Han fortiener Berömelse, fordi han er en af de faa, som har ganske? aflagt .?. .?. .?. var han, efter eget? Opgiv.., 20 Aar. Da han ikke kan legitimere at hann havt kopperne, har han modtatt .?. .?. forn. .?. forpligtelse. - En .?. krabat. Han har siste? skaffet? mig Attest for at hann havt Smaakopperne.Jeg har satt spørsmålstegn bak ord jeg er usikker på og .?. på ord jeg ikke klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

15. Adam Johannissøn, født i Sverrig; faderen Johannes Olsen,Moderen Katrina, hvis faders Navn ikke vides; har tient paa adskillige Steder, i sidste Sommer kommanderet til Vardøe, hvorfra kom silde hiem og til Undervisning blandt Confirmandos(?). Han læser vel i Bog; hans øvrige Kundskab er ringe, dog bør han ikke kaldes uvidende. Han fortiener Berømmelse, fordi han er en af de Faa, som har ganske aflagt Tyveri. Sidste Michaelistid var han, efter eget Opgivende, 20 Aar. Da han ikke kan legitimere at have havt Kopperne, har han meddeelt mig den fore-skrevne forpligtelse. - En stornæset Krabat. Han har siden skaffet mig Attest for at have havt SmaaKopperne-SE&O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.